name | autoweek.cz

Škoda chce dále růst

Škoda chce dále růst

14.03.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Výroční tisková konference společnosti Škoda Auto potvrdila vynikající hospodářské výsledky za rok 2010. Na tyto úspěchy navazují i první měsíce letošního roku. Plán Růstové strategie Škoda ale je opravdu velmi ambiciózní.

Představenstvo společnosti Škoda Auto se představilo ve zcela novém složení. Během loňského roku se jeho členy stali jako předseda Winfried Vahland a dále Winfried Krause, Michael Oeljeklaus a Jürgen Stackmann. Karl-Heinz Hell přišel už na počátku roku 2010, zatímco Bohdan Wojnar nastoupil letos od 1. ledna. O kontinuitu se v představenstvu stará vedoucí technického vývoje Eckhard Scholz, působící v Mladé Boleslavi od roku 2007. Svou premiéru na výročí tiskové konferenci měl i nový šéf komunikace Peik van Bestelbostel. \"Převzali jsme dobře vedenou firmu a můžeme navázat na solidní základ,\" konstatoval na úvod Winfried Vahland.

Automobilka Škoda po rekordním roce 2010 s 762 600 prodanými vozy očekává i letos pokračování růstu. Tržby vzrostly o 22,4 % na 8,692 miliard eur a provozní výsledek se nárůstem na 447 milionů eur více než zdvojnásobil. Zisk před zdaněním činil 418 milionů eur. Polovina zisku po zdanění, tedy asi 190 milionů eur, bude použita jako dividenda.

Do finančních výsledků se nezahrnují tržby v Číně, protože ty se konsolidují do finanční bilance koncernu. Škoda Auto na aktivitách v Číně vydělává prodejem licencí a dodávkami, ale nepřímo i tím, že tyto aktivity přinášejí prostředky do vývoje celého koncernu.

Téměř na všech trzích se Škoda zlepšila a zvýšila své tržní podíly. Nejdynamičtější vývoj zaznamenala na zámořských asijských trzích se zvýšením o 48 %. Na domácím českém trhu posílila Škoda své vedoucí postavení na tržní podíl více než 34 %. Ve východní Evropě činilo zvýšení odbytu 22 %. Lehce klesající byly, v důsledku ukončení státních podpůrných programů, prodeje v západní Evropě.

\"Velice slibně se v roce 2010 vyvíjel fleetový obchod společnosti Škoda. Celkem jsme v tomto segmentu prodali 188 900 vozů. To odpovídá nárůstu zhruba o 42 % v porovnání s uplynulým rokem. Nejsilnějším trhem je zde Německo s podílem 28 % na našich fleetových obchodech,\" řekl Winfried Vahland.

K hospodářským výsledkům stojí za to doplnit informace že na celkovém objemu výrobního nákupu o objemu 110,4 miliardy Kč měli tuzemští dodavatelé zásadní význam s podílem 55 %, tj. 60,7 miliardy Kč. Podílelo se na tom 275 českých společností, z čehož bylo 26 z Mladé Boleslavi.

 

„Škoda má velký potenciál a stojí před posunem k dalšímu růstu. To se týká jak našich aktivit na trzích, tak i rozšiřování modelové palety,“ sdělil předseda představenstva společnosti Škoda Auto Winfried Vahland.

V rámci Růstové strategie Škoda, vyhlášené v roce 2010, automobilka chce do roku 2018 minimálně zdvojnásobit prodej na 1,5 milionu vozů za rok. Proto připravuje rozsáhlou produktovou a tržní ofenzívu a ve všech závodech plánuje zvýšení výroby. Růstová strategie Škoda je nedílnou součástí Strategie 2018, v jejímž rámci chce koncern Volkswagen předstihnout Toyotu Motor a stát se světovou jedničkou mezi výrobci aut.

Zakladem tohoto plánu je posílení internacionalizace podniku. Winfried Vahland to upřesnil: \"Silný vítr v zádech očekáváme od vývoje světového trhu. Automobilový trh v příštích letech ještě dále vzroste. Do konce desetiletí odhadujeme odbyt osobních automobilů ve světě na zhruba 85 milionů vozů. Na našich dosavadních hlavních trzích v Evropě počítáme v příštích letech s mírným růstem. Podstatně dynamičtější bude vývoj na růstových trzích. Současný trend bude dle dnešních poznatků pokračovat. Růst poptávky v Rusku do roku 2020 odhadujeme na necelé 4 miliony vozů, v Indii zhruba na 5 milionů a v Číně na více než 20 milionů aut ročně. Na všech těchto trzích to představuje zhruba zdvojnásobení objemu odbytu oproti dnešnímu stavu.“

\"Abychom dosáhli uvedeného cíle, zvyšujeme naši výrobu ve všech závodech. To platí pro naše domácí závody v České republice stejně jako pro závody v Indii, Rusku a Číně, které využíváme společně s koncernem Volkswagen. Česká republika je a bude srdcem značky Škoda. Pouze se solidní a úspěšnou domácí základnou můžeme být úspěšní i na mezinárodním poli. To znamená, že také v České republice budeme rozšiřovat produkci. Počítáme s jejím zvýšením o 25 %. Nebude to vyžadovat nové investice, ale zlepšení využití těch současných. Současně potřebujeme i nové kapacity na důležitých mimoevropských trzích. Lokální produkce na růstových trzích je nutným předpokladem k tomu, abychom tam mohli auta prodávat. Proto v současné době jednáme s ruskou firmou GAZ o výrobě vozů značky Škoda v Nižním Novgorodu. Musíme jít do světa, svět k nám nepřijde,\" řekl Winfried Vahland.

 

V prvních dvou měsících roku 2011 vzrostl celosvětový prodej značky oproti předchozímu roku o téměř 25 % na 132 100 vozů. „Naši pozici na trzích budeme důsledně posilovat a v letošním roce počítáme s pokračováním kurzu růstu. Za tímto účelem plánujeme zvýšení výroby v závodech společnosti Škoda, a to jak na našem domácím českém trhu, tak i mimo Evropu,“ uvedl Winfried Vahland.