name | autoweek.cz

Škoda na cestě do Íránu

Škoda na cestě do Íránu

23.09.2015 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Připravované zrušení sankcí pro obchodování s Íránem vede automobilky ke snaze prosadit se na tomto potenciálně velmi významném trhu. Vedle francouzských automobilek se zde chce prosadit i koncern Volkswagen, přičemž jeho ideálním reprezentantem by byla značka Škoda.
Po červencové dohodě o mezinárodním dohledu nad íránským jaderným programem se vytvořily předpoklady ke zrušení sankcí. To by mělo umožnit znovuobnovení obchodování s Teheránem a otevřít možnost investic v zemi. Velký zájem o Írán mají především automobilky, které zde vidí významnou příležitost zvýšit objem prodeje a vyvážit tak výkyvy na trzích v Číně nebo Brazílii, stejně jako nahradit propad ruského trhu.
 
Írán je největším automobilovým trhem Středního východu. V roce 2014 bylo v zemi prodáno 1,1 milionu nových aut. Se 78 miliony obyvatel má tato země velký potenciál k rychlému růstu zájmu o nová auta.  Analytici upozorňují na velmi početnou skupinu aktivních vzdělaných mladých lidí, kteří by mohli mít zájem o koupi nových moderních aut západních značek. Pokud vše půjde bez problémů, měl by se Írán od jara 2016 otevřít zahraničním investicím.
 
Íránskému trhu v minulosti dominovala značka Peugeot, která spolupracovala s místními automobilkami, především společností Iran Khodro. Jenže poté, co byla pod americkým tlakem (vzhledem ke svému tehdejšímu partnerství s GM) přinucena své aktivity v Íránu ukončit a ponechala íránské partnery bez dodávek je její jednání v zemi velmi složité. Mnohem lépe se daří jejímu francouzskému rivalovi Renaultu.
 
Svou šanci v Íránu vidí také koncern Volkswagen. Pro agenturu Reuters to na autosalonu ve Frankfurtu potvrdil šéf vývoje Heinz-Jakob Neusser: „Írán je velmi zajímavým trhem nabízejícím velké příležitosti. Je ale ještě předčasné mluvit o tom, který z našich modelů by se pro tento trh nejlépe hodil.“ Pro značku Volkswagen ale je problémem, že nemá ve své nabídce modely s cenou odpovídající tomuto trhu.
 
Írán by se proto mohl stát přitažlivým prostorem k rozšíření své působnosti pro značku Škoda. „Pokud se okolnosti budou vyvíjet správným směrem, pak by to byl velmi zajímavý trh, na němž by se velmi dobře mohly uplatnit vozy, které nabízíme,“ řekl ve Frankfurtu technický šéf Škoda Auto Frank Welsch.
 
Značka Škoda si vede velmi dobře na čínském trhu a má i velké zkušenosti s úpravami svých vozů pro specifika indického trhu, i když zde se jí (stejně jako všem ostatním zahraničním automobilkám) zatím nedaří podle původních představ. Zkušenosti získané s výrobou, prodejem a provozem vozů v Číně a Indii by se Škodě mohly hodit i v Íránu. Modely značky Škoda vyráběné v těchto zemích by mohly být vhodné také pro íránský trh.