name | autoweek.cz

Škoda oslavila 20. výročí spojení s Volkswagenem

Škoda oslavila 20. výročí spojení s Volkswagenem

16.04.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Mezi hosty byli prezident republiky Václav Klaus a předseda Senátu parlamentu ČR Milan Štěch. Volkswagen reprezentoval šéf koncernu Prof. Dr. Martin Winterkorn a členové představenstva Škoda Auto. Některá ohlednutí ale zaslouží upřesnění.

Jedna z nejúspěšnějších fúzí v automobilové historii slaví 20. narozeniny. Dne 16. dubna uplynulo 20 let od zahájení spolupráce české automobilky Škoda Auto s největším evropským automobilovým koncernem Volkswagen. Slavnostní odpoledne, spojené se symbolickým výkopem pro rozšíření areálu montáže vozu Octavia, se uskutečnilo v jedné z výrobních hal. Tam bylo umístěno obří panoramatické promítací plátno a před hosty jednotliví řečníci přijížděli ve vozech Škoda.

Oslavy se nesly ve znamení toho, že by ke spojení Škody a Volkswagenu nemohlo dojít bez politických změn, k nimž před 20 lety došlo. Pro německou stranu je na jejich počátku byl okamžik, kdy právě v České republice - na velvyslanectví Spolkové republiky tehdejší ministr zahraničí Hans-Dietrich Genscher oznámil tisícům občanů NDR, že mohou svobodně odcestovat na západ.

 

Na oslavy do Mladé Boleslavi přijela celá řada významných osobností v čele s prezidentem republiky Válcalvem Klausem, velvyslancem Spolkové republiky Německo Johannesem Haindlem a předsedou Senátu ČR Milanem Štěchem. Mimo jiné zde byli i předchozí předsedové představenstva Vratislav Kulhánek, Detlef Wittig a Reinhard Jung, stejně jako řada dalších bývalých vedoucích pracovníků společnosti Škoda Auto.

V Mladé Boleslavi byl i strůjce celého projektu Dr. Carl Hahn, který v roce 1991 jako šéf koncernu Volkswagen usiloval o získání této \"Perly východu\", jak Škodě říkal. Právě on s českou vládou dohodl podmínky, za nichž se Škoda stala součástí Volkswagenu. Jeho zásluhou se stala svébytnou značkou s vlastním vývojem a nikoliv jen výrobním podnikem. On také motivoval další německé firmy z řad dodavatelů Volkswagenu, aby do České republiky přenesly svou výrobu, čímž byly poleženy základy současnému silnému postavení českých subdodavatelů automobilového průmyslu.

Bohužel z české strany při oslavách chyběli ti, kteří tehdy s Hahnem dojednávali podmínky kontraktu. Ludvík Kalma, který se stal prvním předsedou představenstva Škody pod vedením Volkswagenu, tragicky zahynul v roce 1996. Tehdejší předseda české vlády Petr Pithart a především tehdejší ministr průmyslu České republiky Jan Vrba ale bohužel pozváni nebyli. Namísto nich se v Mladé Boleslavi objevili bývalí ministři Dyba a Grégr.

 

Slavnostní náladu poněkud pokazilo nepravdivé tvrzení českého prezidenta Václava Klause, že to byl on, kdo rozhodoval o tom, zda se partnerem pro Škodu stane Volkswagen či Renault. Dokonce se prý osobně zasazoval o to, aby sem s Volkswagenem přišly i němečtí subdodavatelé, protože to byla jeho podmínka, jejíž splnění požadoval po Hahnovi. Přitom to byl právě on kdo se tehdy všemožně snažil prodeji Škody Volkswagenu (ale i Renaultu) zabránit jakožto rozprodávání \"českého rodinného stříbra\". Pro Škodu bylo štěstím, že svou snahu o českou cestu privatizace Klaus prosadil až později, takže se prodej velkých firem zahraničním startegickým partnerům zastavil až po privatizaci Sklo Unionu (dnes Glavunion), Technoplynu (dnes Linde Gas), Škody a Barumu (dnes Barum Continental). Už se ale nepodařilo dokončit prodej plzeňské Škody Siemensu, Tatry Kopřivnice Mercedesu a řady dalších.

A vedoucí pracovníci českého automobilového průmyslu by mohli vyprávět o tom, jak vypadala podpora našeho nejúspěšnějšího průmyslového odvětví v době, kdy Václav Klaus stál v čele české vlády (což se ale ani za jeho nástupců nezměnilo). Ostatně vedoucí činitelé Sdružení AP opakovaně zdůrazňují, že jedním ze základů úspěchu automobilového průmyslu je jasná majetková struktura jeho podniků daná tím, že se vyhnuly kupónové privatizaci.

Svůj projev Klaus zakončil neméně nepatřičně: \"Jsem rád, že je Škoda úspěšná i bez nesystémové podpory trhu. Šrotovné bylo krátkodobou mystifikací, jakou se spotřebitel nedá snadno oklamat. Škoda Auto se příkladně vyrovnala i s posilováním koruny a, ač se kvůli tomu na nás zlobila, dokazuje, že euro a jeho potíže nepotřebujeme.\" To ani nepotřebuje komentáře.

 

Zajímavé bylo shodné tvrzení předsedy Senátu Milana Štěcha a odborářského šéfa Jaroslava Povšíka, že v roce 1991 při výběru partnera rozhodovali především odboráři. Ty přesvědčila návštěva ve Wolfsburgu, kde se seznámili se sociálními programy Volkswagenu a s tím, jak mohou i ve tvrdém kapitalismu fungovat vztahy mezi zaměstnavatelem a zaměstnanci. (Na vysvětlenou - Milan Štěch byl tehdy předsedou odborové organizace Kovo).

Rozhodně lze souhlasit se Štěchovým tvrzením: \"Tomu, že se dnes v Evropě nevyrábí prakticky žádný automobil bez nějakých dílů pocházejících z České republiky, dopomohl příchod Volkswagenu do Mladé Boleslavi.\"

Je dobře, že Milan Štěch jménem Senátu ČR předal pamětní medaili Carlu Hahnovi. Je ale škoda, že stejně nemohli být oceněni i ti, kteří se o tento úspěšný projekt z české strany skutečně zasloužili.

Povšík navíc připomenul i důležitý detail, že výběrové řízení z původních 24 uchazečů po prvním kole zúžených na osm a posléze na dva (Volkswagen a Renault) pro českou vládu uskutečňovala nezávislá firma Price Cooper Waterhouse.

 

„Škoda a Volkswagen společně napsali kus ekonomických dějin. Tehdy, před 20 lety, této značce jen málokdo předpovídal tak skvělý vývoj. A tehdy také málokdo považoval za možné, že by mohli Češi a Němci navázat tak dobrou partnerskou spolupráci,“ řekl na slavnosti šéf koncernu Volkswagen a předseda dozorčí rady společnosti Škoda Prof. Dr. Martin Winterkorn.

Prof. Winterkorn rovněž připomenul, že v době, kdy se připravoval první model vyvinutý společnými silami Škody a Volkswagenu Octavia pracoval jako šéf kontroly kvality: \"Tehdy jsem poznal, že české a německé inženýry spojuje láska k detailům, bez níž v tomto odvětví nelze dosáhnout úspěchu. Důvěra Volkswagenu ve značku Škoda se vyplatila. Vznikl zde podnik, na který mohou být všichni hrdi. Za to děkuji celému týmu značky Škoda.\"

Na závěr svého vystoupení Winterkorn řekl: \"Stojíme na počátku globálního automobilového boomu. Do roku 2018 bychom na celém světě mohli prodávat až 100 milionů aut za rok, Miliony lidí na celém světě si chtějí splnit svůj sen o osobní mobilitě. Proto nejvíce proste vstupní segment. A Škoda jim může nabídnout vysokou kvalitu a nadstandardní zážitky. Škoda se jako svébytná značka může spolehnout na podporu nejsilnější víceznačkové společnosti světa. Profituje ze síly světového koncernu ale současně je i laboratoří nových nápadů. Máme za sebou 20 úspěšných let, ale jsem přesvědčen, že ta nejlepší léta nás teprve čekají a že nastoupená tvrdá práce se vyplatí.\"

 

„Rozvoj společnosti Škoda od vstupu koncernu Volkswagen je v automobilovém průmyslu ojedinělý,“ řekl předseda představenstva společnosti Škoda Prof. Dr. h. c. Winfried Vahland. „Podařila se nám renesance legendární automobilové značky. Pod křídly koncernu Volkswagen se značka probudila k novému životu a zahájila úspěšný vzestup. Bylo to nesmírně prozíravé rozhodnutí koncernu Volkswagen i tehdejších ekonomických a politických špiček České republiky, že dali šanci této česko-německé alianci. Automobilka tuto šanci působivým způsobem využila a v příštích letech chce svůj výkon ještě podstatně zvýšit,“ dodal Vahland.

Prof. Vahland vyzdvihl i podíl všech zaměstnanců: „Garantem našeho úspěchu je celé osazenstvo společnosti Škoda. Náš tým v uplynulých dvou desetiletích předvedl mimořádný výkon. Smekám před našimi zaměstnanci a jejich zástupci a děkuji jim za vynikající a odpovědnou práci. K úspěchu podniku svým výkonem přispívá každý z nás.“

Na základě úspěchů uplynulých 20 let si automobilka vytýčila další ambiciózní cíle. „Chceme podstatně rozšířit své aktivity v Číně a na dalších růstových trzích,“ říká Vahland ale současně zdůraznil, že důležitost evropského trhu pro podnik se nemění: „Evropa a Česká republika zůstávají naší domovskou základnou. Úspěšným vývojem na růstových zahraničních trzích posílíme i dobrou pozici na našem domácím trhu.“