name | autoweek.cz

Škoda počítá s úspěšným rokem 2013

Škoda počítá s úspěšným rokem 2013

21.03.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Na výroční tiskové konferenci, která se opět vrátila z Prahy do Mladé Boleslavi, se Škoda Auto mohla pochlubit dosažením nových rekordů v odbytu i tržbách. Navzdory očekávaným problémům Škoda letos s novými modely očekává dosažení obdobných výsledků.

V roce 2012 dosáhla automobilka Škoda Auto nového prodejního rekordu 939 200 vozů. To bylo o 6,8 % více než v roce 2011, kdy bylo zákazníkům dodáno 879 200 vozů. Tržby skupiny Škoda za rok 2012 vzrostly o 1,7 % na novou rekordní hodnotu 10,4 miliardy eur.

Na vysoké úrovni byl i provozní zisk ve výši 712 milionů eur. Jeho mírný pokles (o 4,2 %) je dán vyššími investicemi a tím, že rostoucí prodej vozů Škoda se neodráží v růstu tržeb a zisku značky Škoda. Vozy Škoda v Číně vyrábí společnost Shanghai Volkswagen a ta je konsolidována ekvivalenční metodou ve finančním výsledku koncernu Volkswagen.

V roce 2012 vzrostly také investice společnosti na 832 milionů eur, tedy o plných 46 %  proti roku 2011, kdy představovaly 568 milionů eur. Navzdory nepříznivému ekonomickému prostředí Škoda Auto investovala do nových modelů i výrobních kapacit.

Investice v České republice

V Mladé Boleslavi se zvýšila denní kapacita výrobní linky modelů Octavia a Rapid na 1200 vozů. Mimo jiné zde byla vybudována nová svařovna a plně automatizovaná lakovna pro lakování vnitřních částí karoserie. Nedávno byla uvedena do provozu nová vysoce ekologická lisovací linka, do níž bylo investováno 66 milionů eur.

Výrobní kapacity se zvýšily také v závodě v Kvasinách. Ročně tam může z linky sjíždět až 100 000 vozů Škoda Yeti, tedy dvojnásobek předchozí výrobní kapacity. Závod byl zmodernizován aby se v něm mohl vyrábět také model Roomster, který se dosud vyráběl ve Vrchlabí.

Vrchlabí je nyní už moderním závodem s výlučnou výrobou komponent. Od října 2012 se zde pro koncern Volkswagen vyrábějí převodovky DSG s označením DQ200. Do této výroby bylo investováno 170 milionů eur.

Vedle výstavby nových výrobních kapacit Škoda realizovala řadu dalších důležitých projektů. V září minulého roku byl položeni základní kámen nového zkušebního centra motorů a převodovek ve vývojovém centru Česana. Do výstavby prvního stupně bylo investováno více než 34 milionů eur, takže jde o jednu z největších investic do oblasti vývoje v České republice. Další investice v Česaně budou následovat, mimo jiné i o další budovy pro potřeby designu. Nová centra budou hotova do roku 2016.

V současné době se rozšiřuje nové Škoda Parts Centrum, jehož celková plocha se zdvojnásobí. Nový, plně automatický regálový sklad bude nejvyšší budovou v Mladé Boleslavi. Dalšími akcemi, dokončenými v roce 2012, byly mj. nové školící centrum Lean Center, nové IT-centrum a rekonstrukce muzea.

Výhled pro rok 2013

Díky rozsáhlým investicím do budoucího rozvoje bude rok 2013 pro českou automobilku ve znamení modelové ofenzívy s osmi novými nebo přepracovanými modely. První polovina roku bude poznamenána přechodem výroby a zahájením prodeje nové generace modelů Octavia a Octavia Combi a přípravou na výrobu modelu Rapid Spaceback. Významnou modernizací během roku 2013 projdou i modelové řady Superb, a to i ve verzi kombi, a Yeti. Navíc se přidají i další verze Octavie - kombi 4x4 a RS.

Náběh výroby nových modelů se v prvním pololetí nutně projeví i poklesem dodávek. První čtvrtletí a patrně i první polovina roku proto bude po stránce objemu prodeje slabší než rok 2012. Ve druhém pololetí by s naplno běžící výrobou modelů Octavia a Octavia Combi a po zahájení produkce hatchbacku Rapid Spaceback mělo dojít k vyrovnání, takže by se výsledky letošního roku měly pohybovat na podobné úrovni jako vloni. Proto se ani v roce 2013 nepředpokládá překonání hranice 1 milionu prodaných vozů. K tomu by mělo dojít až v roce 2014.

Větší SUV

Škoda bude mít do roku 2015 kompletně obnovenou modelovou nabídku. Kromě už známého postupu obměny jednotlivých modelových řad Vahland opět potvrdil úmysl automobilky Škoda vyrábět větší SUV. To je už delší dobu známá informace. Tentokrát ale doplnil ještě další podrobnosti.

S modelem Yeti značka Škoda vstoupila do zcela nového segmentu. Současný růst zájmu velkých automobilek o malá SUV ukazuje, že šlo o prozíravý krok. Původně se plánovala roční produkce 50 000 vozů Yeti. Po rozšíření produkce tohoto modelu do Ruska a Číny (od roku 2013) se ukazuje jako reálné dosažení roční výroby kolem 150 000 vozů Yeti.

Vývoj na světových trzích ukazuje, že korejské a japonské značky dosahují se středně velkými vozy SUV mnohem většího úspěchu, než s minivany, jimž se před časem připisovala lepší budoucnost. Analýza proto ukázala, že větší SUV do modelové nabídky značky Škoda zapadá mnohem lépe než vůz kategorie MPV. Proto byl přijat tento koncept s cílovou roční produkcí na úrovni modelu Yeti, tedy 150 000 vozů. To bude znamenat významný příspěvek dosažení ziskového růstu produkce na 1,5 milionu vozů do roku 2018. Pro tento typ vozu jsou perspektivní trhy v Číně, Rusku, střední a západní Evropě. Proto se nyní zvažuje kde se kromě České republiky bude tento model vyrábět.