name | autoweek.cz

Škoda staví nové centrum pro testování motorů

Škoda staví nové centrum pro testování motorů

26.09.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

V Česaně byl položen základní kámen nového centra pro vývoj motorů ve Škoda Auto. Srdcem nového centra je 21 nových stanic pro zkoušky motorů a komponent. Dokončení první etapy výstavby se očekává koncem roku 2013.

 

V automobilce Škoda Auto byl položen základní kámen nového centra se stanicemi pro zkoušky agregátů. Do rozšíření stávajícího Technologického a vývojového centra v Česaně v blízkosti hlavního sídla podniku v Mladé Boleslavi Škoda investuje přes 34 milionů eur. Je to jedna z největších investic v oblasti vývoje, které se v současné době v České republice realizují. Srdcem je 21 nových stanic pro zkoušky motorů a komponentů. Stavební akce je součástí růstové strategie automobilky.

Do roku 2018 mají prodeje značky vzrůst na minimálně 1,5 milionu vozidel ročně, v budoucnu má každých šest měsíců přijít na trh nový nebo přepracovaný model Škoda. „Je zřejmé, že takováto ofenzíva modelů vyžaduje investice ve všech oblastech. Také a právě v České republice. Náš vývoj je centrálním faktorem úspěchu, jeho rozšíření je důležitým příspěvkem k naší růstové strategii 2018. Nové centrum pro testování motorů je důležitou investicí pro úspěšnou budoucnost značky Škoda,“ říká Prof. Dr. h.c. Winfried Vahland, předseda představenstva Škoda Auto při příležitosti dnešního položení základního kamene. „Současně tím posilujeme technologickou kompetenci značky pro celý koncern Volkswagen. S novými stanicemi pro testování motorů a komponentů dále rozšiřujeme naše know-how na tomto úseku vývoje,“ řekl šéf Škoda Auto v Česaně.

Již dnes Škoda provádí v rámci svazku koncernu důležité vývojové práce u elektrických komponentů, brzd, převodovek a motorů.

Nové testovací centrum agregátů bude mít ve svém jádru 15 zkušebních stanic pro motory s výkonem od 250 do 400 kW. V budoucnu bude možno kromě zkoušek nových generací motorů připravovaných pro sériovou výrobu provádět na nejvýkonnější stanici o výkonu 400 kW rovněž vysoce dynamické testy, jaké jsou na příklad nutné pro aktivity značky v oblasti motoristického sportu.

Šest dalších speciálních zkušebních stanic je určeno pro funkční a vytrvalostní testy jednotlivých komponent a systémů spalovacích motorů. S pomocí těchto zkušebních stanic lze efektivně prověřit správnou funkci a životnost součástek motoru a pomocí zkušební stanice pro komponenty prověřit i akustické chování agregátů.

Vzhledem k neustále rostoucím požadavkům při globálním použití motorů bude v novém centru také možné vyvíjet agregáty pro nejrůznější trhy po celém světě pro různé druhy paliva včetně LPG, CNG a etanolu.

V rámci rozšíření Škoda Auto plánuje vytvoření nových pracovních míst v Technickém vývoji. Postupně zde má být zaměstnáno minimálně 40 nových specialistů. Další vysoce kvalifikovaná místa by mohla vzniknout u externích dodavatelů.

Škoda má v Česaně třetí největší vývojové středisko koncernu Volkswagen a jedno z nejmodernějších v automobilovém průmyslu. Stávající Technologické centrum Škoda bylo uvedeno do provozu v roce 2008 a od té doby je stále rozšiřováno. V roce 2009 bylo rozšířeno o dvě klimatické komory pro dlouhodobé testy vozidel, jakož i pro testy topení vozidel a klimatizace. Koncem roku 2010 se přidružily nové zkušební stanice pro akustické testy. V roce 2011 Škoda navíc integrovala do svého Technického vývoje zkušební polygon v Úhelnici u Husí Lhoty. Polygon slouží k provádění dynamických zkoušek a crashtestů.

Místní tým, čítající zhruba 1800 osob, provádí vývoj nejen pro vlastní značku, ale realizuje i zakázky na vývoj pro koncern a další zúčastněné značky. V oblasti agregátů sem v současné době patří třeba vývoj nových čtyřválcových motorů MPI, které jsou - robustní a cenově výhodné - konstruovány v Česaně speciálně pro požadavky globálních rostoucích trhů a jsou zde testovány pro pozdější nasazení v sériové výrobě.

Výstavba centra se stanicemi pro zkoušky agregátů je plánována na pozemku jako první, podstatná etapa budování celého komplexu. Pro ten je plánována také centrála Škoda Motorsport a rozšíření designérského centra Škoda. Kolem staveb je založeno cca 48 000 m2 zelených ploch, při tom mají být rozsáhle zachovány původní stromy rostoucí na pozemku.