name | autoweek.cz

Škoda v roce 2013 uspěla s novými modely

Škoda v roce 2013 uspěla s novými modely

10.01.2014 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Škoda v roce 2013 zákazníkům dodala 920 800 vozů. Prosincový výsledek byl nejlepší v historii automobilky. Pomohlo k tomu osm nových nebo přepracovaných modelů. Produktová ofenzíva bude pokračovat - do roku 2016 přijde v průměru každých šest měsíců jeden nový model.

Škoda Auto v roce 2013 úspěšně pokračovala ve své mezinárodní růstové strategii, když zákazníkům na celém světě dodala 920 800 vozů (v roce 2012: 939 200 vozů).

Po nábězích nových modelů v první polovině roku si Škoda v dalším průběhu roku výrazně polepšila a nakonec dosáhla nejlepšího prosincového výsledku v historii. V prosinci dodala zákazníkům 70 000 vozů. V porovnání s dosavadním prosincovým rekordem z roku 2012 (66 200 vozů) to představuje nárůst o 5,8 %. 

V příštích letech chce Škoda dále růst. Za tímto účelem bude automobilka do roku 2016 uvádět v průměru každých šest měsíců nový nebo přepracovaný model.

 

Rok 2013 – třetí rok Růstové strategie Škoda – byl pro českou automobilku úspěšný a zároveň intenzivní. Osm nových nebo přepracovaných modelů, 12 mezinárodních náběhů, rozšiřování výrobních kapacit v České republice i na růstových trzích v Číně a Rusku, a k tomu krize na některých trzích. Po prvním pololetí, které bylo ovlivněno složitou situací na evropských trzích a náběhy nových modelů a s nimi spojeným nižším objemem výroby, si Škoda v druhém pololetí výrazně polepšila. S plnou výrobou nových modelů dodávky zákazníkům od září každý měsíc výrazně rostly.

Nové modely byly skvěle přijaty – především nová Škoda Octavia, která byla doslova trefou do černého. V prosinci dosáhla Škoda Octavia v západní Evropě vysokého, dvouciferného růstu: v porovnání s prosincem 2012 se jednalo o nárůst o 52,3 %. V celé Evropě zaznamenala Octavia v prosinci nárůst o 19,1 %.  Podíl značky Škoda na evropském trhu poprvé vzrostl na více než 4 %.

 

V západní Evropě se Škoda v roce 2013 vyvíjela podstatně lépe než klesající celkový trh: 369 600 vozů dodaných zákazníkům představovalo oproti roku 2012 nárůst o 3,1 % (2012: 358 400 vozů). V prosinci vzrostly západoevropské prodeje dokonce o 17,8 % na 31 300 vozů (prosinec 2012: 26 600). Podíl značky Škoda na západoevropském trhu vzrostl v průběhu celého roku na 3,2 % (2012: 3,0 %).

Na druhém největším trhu značky v Německu Škoda v roce 2013 dodala 136 400 vozů, což oproti minulému roku představuje nárůst o 2,9 % (2012: 132 600 vozů). Tržní podíl vzrostl na 4,6 %. Tím Škoda dále posílila svou pozici nejsilnější importované značky v Německu.

Ve Velké Británii zvýšila dodávky zákazníkům o 24 % na novou rekordní hodnotu 66 000 vozů (2012: 53 200 vozů). Rovněž dvouciferným tempem rostla česká značka v Dánsku – o 40,7 % na 14 600 vozů (2012: 10 400). Pozitivně se navíc vyvíjel i prodej ve Španělsku (13 400 vozů; +3,0 %), v Itálii (12 100 vozů; +2,0 %), v Norsku (6800 vozů; +2,1 %) nebo ve Švédsku (12 300 vozů; +1,4 %).

Růstu dosáhla značka Škoda v roce 2013 opět ve střední Evropě. Počet dodávek zákazníkům vzrostl o 2,0 % na 126 500 vozů (2012: 124 000 vozů). Tržní podíl značky Škoda vzrostl na 19,2 %. Na domácím českém trhu Škoda v roce 2013 dodala celkem 60 000 vozů, to představuje nárůst o 0,6 % (2012: 59 700 vozů). Také v Polsku Škoda obhájila špičkovou pozici. Se 38 700 vozy dodanými zákazníkům (2012: 36 300 vozů) zůstal český výrobce v roce 2013 lídrem trhu. Tento prodejní výsledek představuje meziroční nárůst 6,6 %.

 

Ve východní Evropě, včetně Ruska, Škoda v uplynulém roce zákazníkům dodala 125 400 vozů (2012: 137 100 vozů; -8,5 %). Tržní podíl značky Škoda dosáhl 4 %. Na třetím největším trhu značky Škoda, v Rusku, dodala zákazníkům 87 500 vozů (2012: 99 100 vozů; -11,7 %). Zde byla nová generace modelu Octavia uvedena až ve druhé polovině roku, model Rapid bude následovat až v první polovině roku 2014. Mohutného růstu dosáhla značka v roce 2013 v Kazachstánu – zde se pro nový vůz značky Škoda rozhodlo 4700 zákazníků, což v porovnání s předchozím rokem (1900 vozů) představuje nárůst o 145,7 %.

Růstu dosáhla Škoda i v pobaltských státech (Estonsko, Lotyšsko, Litva), kde značka v roce 2013 zvýšila prodej o 3,4 % na 4600 vozů (2012: 4500 vozů). V Srbsku zvýšila Škoda počet svých dodávek o 12,4 % na 4200 vozů (2012: 3700 vozů).

 

Nejsilnějším trhem značky Škoda byla v roce 2013 opět Čína, kde dodala zákazníkům celkem 227 000 vozů (2012: 235 700 vozů; -3,7 %). Nová Octavia bude na zdejší trh uvedena na počátku roku 2014. V Indii Škoda v roce 2013 dosáhla celkového počtu 22 600 dodávek zákazníkům (2012: 34 300 vozů; -34,2 %).

Mimořádně úspěšná byla Škoda v roce 2013 také v Izraeli (14 400 vozů; +11,7 %), Turecku (12 800 vozů; 23,2 %) nebo Alžírsku (9100 vozů, +85,3 %).

 

Model

počet kusů

2013/2012

Škoda Octavia

359 600

-12,2 %

Škoda Fabia

202 000

-16,0 %

Škoda Rapid

103 800

+320,3 %

Škoda Superb

94 400

-13,4 %

Škoda Yeti

82 400

-5,7 %

Škoda Citigo (pouze v Evropě)

45 200

+51,0 %

Škoda Roomster

33 300

-12,3 %

CELKEM

920 800

+5,8 %