name | autoweek.cz

Škoda Vision X kombinuje CNG, benzin a elektřinu

Škoda Vision X kombinuje CNG, benzin a elektřinu

28.02.2018 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Studie městského crossoveru Škoda Vision X umožňuje nahlédnout do budoucnosti české automobilky. Poprvé využívá hybridní pohon kombinující motor spalující zemní plyn nebo benzin s elektromotory umožňující pohon všech kol bez spojovacího hřídele.
Škoda Auto na autosalonu v Ženevě (6. - 18. března) poprvé představí vůz, který k pohonu využívá CNG, benzin a elektřinu. Studie městského crossoveru Škoda Vision X může díky inovativnímu hnacímu ústrojí využívat dle potřeby pohon předních, zadních nebo všech kol.
 
Koncepce hnacího ústrojí kombinuje spalovací motor na stlačený zemní plyn (CNG - Compressed natural gas) nebo benzin se dvěma elektromotory. Spalovacím motorem je zážehový čtyřválec 1,5 TSI G-Tec přeplňovaný turbodmychadlem vyvinutý speciálně pro bivalentní provoz, tedy pro spalování stlačeného zemního plynu nebo benzinu. Při provozu na CNG má největší výkon 96 kW (130 k) a maximální točivý moment 250 N.m.
 
Motor na CNG podporují dva elektromotory. Spalovací motor spojený s řemenem poháněným startovacím generátorem (RSG) a druhý elektromotor na zadní nápravě společně zajišťují funkci pohonu všech kol. Vision X je tedy prvním automobilem značky Škoda umožňujícím pohon všech kol, který nemá spojovací hřídel. Výhody jsou jasné: nižší hmotnost automaticky znamená nižší spotřebu.
 
Nádrže na CNG se nacházejí pod zadním sedadlem a za zadní nápravou. Spalovací motor pohání přední kola, zadní kola pohání elektromotor. Ten se připojuje jen když je potřeba větší točivý moment při rozjezdu (boost-efekt) nebo při potřebě zlepšit trakční vlastnosti např. mimo zpevněné silnice. Maximální točivý moment elektromotoru 70 N.m je k dispozici hned při rozjezdu.
 
Energii elektromotor čerpá ze 48 V lithio-ionového akumulátoru. Díky rekuperaci se za jízdy dobíjí - při brzdění a tzv. plachtění. Kapacita kompaktních akumulátorů pro elektromotor postačí k tomu, aby vůz na čistě elektrický pohon ujel až 2 km. To umožňuje vozu dosáhnout emise CO2 - 89 g/km. Celkový dojezd na jedno natankování CNG/benzinu činí až 650 km.
 
Systémový výkon obou pohonných jednotek umožňuje vozu Škoda Vision X zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,3 s a maximální rychlost činí 200 km/h.
 
​„ S hybridní studií Škoda Vision X dáváme nahlédnout do budoucího vývoje naší modelové palety. Vozy s pohonem na CNG jsou čisté a cenově výhodné. A hybridní pohon představuje pro naše zákazníky vstup do bezemisní mobility,“ říká člen představenstva společnosti Škoda Auto za oblast technického vývoje Christian Strube.