name | autoweek.cz

Škoda Auto v prvním čtvrtletí s poklesem tržeb o 1,4 %

Škoda Auto v prvním čtvrtletí s poklesem tržeb o 1,4 %

05.05.2020 | | Aktuality

Pandemie koronaviru Covid-19 oslabila obchodní činnost Škoda Auto v prvním čtvrtletí tohoto roku. Největší dopad očekává v druhém čtvrtletí.
Škoda Auto Group v prvním čtvrtletí roku 2020 dosáhla tržby ve výši 4,85 miliardy eur. V porovnání s minulým rokem se jedná o pokles o 1,4 %. Provozní výsledek dosáhl hodnoty 307 milionů eur a přes pokles o 25 % zůstal na solidní úrovni, stejně jako rentabilita tržeb ve výši 6,3 % (vloni 8,3 %).
 
V porovnání s rekordními výsledky roku 2019 se ukazuje, jak současná ekonomická situace a nezbytná opatření, přijatá proti šíření pandemie koronaviru, zasáhly obchodní činnost. Tento vliv je patrný na dodávkách zákazníkům: od ledna do března 2020 automobilka zákazníkům dodala celkem 232 900 vozů, což je o 24,3 % méně, než v loňském roce (první čtvrtletí 2019: 307 600 vozů).
 
Předseda představenstva Škoda Auto Bernhard Maier říká: „Škoda Auto v uplynulých letech zaznamenala rekordní výsledky, díky nimž stále disponuje dostatečnou likviditou, což nám pomáhá v této mimořádně obtížné situaci. Jaký dopad bude mít pandemie koronaviru Covid-19 v příštích měsících na celosvětový prodej vozů nedokáže dnes nikdo přesně odhadnout. Jedno je však jasné: zastavením výroby jsme ve Škoda Auto ztratili více než 100 000 vozů. Přesto bojujeme za každé auto, protože počet nevyřízených objednávek je stále vysoký. Naše společnost si strategicky vede dobře, má velmi dobrý základ a atraktivní, moderní modelové portfolio. Držíme se tedy i nadále našich střednědobých a dlouhodobých plánů. Nyní však potřebujeme rychlé a cílené státní stimuly pro celou ekonomiku, aby byla dlouhodobě zajištěna pracovní místa a znovu obnovena důvěra ve společnosti.“
 
Člen představenstva Škoda Auto za oblast financí a IT Klaus-Dieter Schürmann dodal: „Propadající se odbyt, negativní efekty směnných kurzů a klesající tržby výrazně ovlivnily výsledek. V současné situaci má zajištění likvidity zásadní význam. Škoda Auto proto přijala opatření pro krátkodobé efektivní snížení nákladů a výdajů. S ohledem na další finanční rizika a dopady pandemie Covid-19 musíme postupovat obezřetně. Největší zátěž, plynoucí z krize, očekáváme ve druhém čtvrtletí s následným postupným zotavením ve třetím a možným návratem na loňskou úroveň ve čtvrtém čtvrtletí.“
 
Člen představenstva Škoda Auto za oblast prodeje a marketingu Alain Favey vysvětluje: „Od ledna do dubna jsme celosvětově zaznamenali pokles o téměř 24 % ve srovnání s loňským rokem. V uplynulých týdnech jsme pro každý trh připravili rozsáhlá opatření, abychom podpořili naše prodejce a importéry. Naším cílem je po postupném otevření našich prodejců co nejrychleji opět nasadit tempo.“
 
V západní Evropě značka Škoda od ledna do března dodala celkem 106 700 vozů (-22,6 %). Ve střední Evropě dodala 46 900 vozů (-10,2 %),přičemž na domácím trhu v České republice poklesly dodávky na 21 300 vozů (-3,3 %). Ve východní Evropě bez Ruska zaznamenala Škoda pokles na 8700 vozů (-21,2 %), ale v Rusku zvýšila dodávky o 13,9 % na 21 000 vozů. Na svém celosvětově největším trhu v Číně dodala značka Škoda 29 000 vozů (-54,9 %), v Indii zaznamenala 3100 registrací (-21,2 %) a v Turecku prodala 3800 vozů, což odpovídá nárůstu o 60,5 %.