name | autoweek.cz

Skupina VW při řešení mobility spoléhá na platformy

Skupina VW při řešení mobility spoléhá na platformy

17.03.2021 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Koncern Volkswagen pokračuje v transformaci v poskytovatele individuální mobility v elektrickém, plně propojeném věku. Za tímto účelem bude skupina systematicky vylepšovat svoji úspěšnou strategii platforem.
V budoucnu budou vozidla a služby všech značek skupiny VW založeny na převážně standardizovaných technických základech. Nový plán skupiny, týkající se platforem, zahrnuje čtyři oblasti: hardware, software, akumulátory a nabíjení, ale také služby mobility. Pomocí platforem skupina Volkswagen vše zjednoduší, dosáhne úspory z produkovaného obejmu a ze synergií mezi značkami a urychlí už započatou transformaci skupiny. Za účelem zajištění investic do budoucích technologií se bude skupina nadále zaměřovat na své hlavní oblasti podnikání včetně využití nízkoemisních spalovacích motorů a s pomocí toho posilovat své finanční zdroje.
 
Generální ředitel VW AG Herbert Diess při její výroční tiskové konferenci řekl: „Elektrifikace a digitalizace mění vozidla rychleji a radikálněji než kdykoli předtím. Úspory z objemu produkce jsou pro obojí naprosto zásadní. Náš plán platforem nás posune do ještě lepší pozice, abychom využili plný potenciál naší skupiny. Spojením silných stránek našich značek budeme moci ještě rychleji aplikovat budoucí technologie a maximalizovat počet lidí, kteří z nich budou mít prospěch.“
 
Současné a budoucí platformy
V rámci modulární architektury pro elektromobily MEB již Volkswagen disponuje jednou z nejrozšířenějších plně elektrických platforem. Ta se rozšiřuje celosvětově s produkcí v Evropě (kromě Německa i v České republice), Číně a Spojených státech. Do roku 2022 bude v rámci skupiny nabízeno 27 modelů založených na platformě MEB.
 
Kromě toho skupina již v příštím roce uvede na trh první vozy založené na prémiové platformě pro elektromobily PPE (Premium Platform Electric) umožňující rychlejší akceleraci, delší dojezdy a kratší dobou nabíjení. Do poloviny desetiletí chce skupina vyvinout novou generaci plně elektrických, plně digitálních a vysoce škálovatelných platforem SSP (Scalable Systems Platform), na nichž bude vyrábět modely všech značek a segmentů.
 
Přechod na vlastní software
Co se týče konektivity a softwaru, usiluje Volkswagen v následujících letech o dosažení synergických efektů u všech značek. To bude založeno na operačním systému VW.OS dodávaném vlastní společností Car.Software-Org., Která byla založena v roce 2020. Verze 1.2 už je připravena k uplatnění v platformě PPE. Verze 2.0 bude následně zavedena v rámci celé skupiny spolu se systémem platforem SSP. Podíl interně vyvinutého softwaru v automobilech skupiny má vzrůst ze současných 10 % na 60 %. Car.Software-Org. také vyvíjí technické základy pro autonomní řízení, obchodní modely založené na využití dat a nové služby mobility.
 
Kromě toho Volkswagen rovněž usiluje o strategii platforem pro akumulátory a nabíjení. Od roku 2023 skupina představí unifikovaný článek, který bude rozšířen po celém světě a do roku 2030 má být instalován v přibližně 80 % elektricky poháněných vozidel skupiny všech značek. Skupina rovněž usiluje o rozšíření veřejné rychlé nabíjecí sítě v Evropě, Číně a USA.
 
Nové služby mobility
Čtvrtý prvek plánu nové platformy zahrnuje služby mobility a další služby. Mezi ně patří mimo jiné služba spolujízdy MOIA, sdílení automobilů WeShare a flexibilní služby předplatného od Volkswagen Bank. Herbert Diess k tomu řekl: „Volkswagen bude také šampiónem platforem v novém světě mobility. Náš plán jasně stanoví, jak toho bude dosaženo, což nám umožní urychlit naši transformaci ve skupinu poskytující mobilitu založenou na softwaru.“
 
Letos je v plánu milion elektromobilů
V roce 2020 skupina více než ztrojnásobila prodej elektricky poháněných vozidel. Letos má v plánu dodat milion elektromobilů a cílem je nejpozději do roku 2025 být světovým lídrem na trhu s elektrickou mobilitou. Za tímto účelem skupina plánuje v příštích pěti letech investovat do elektrické mobility a hybridizace svého vozového parku přibližně 46 miliard eur. Do roku 2030 se má podíl čistě elektricky poháněných vozidel na jejím prodeji v Evropě zvýšit až na 60 % a celosvětově přes 50 %.
 
Skupina se ale odmítá zavázat k pevnému datu ukončení výroby spalovacích motorů. Podle Diesse mají nízkoemisní spalovací motory zajistit potřebné příjmy skupiny pro financování přechodu k elektromobilitě: „V některých regionech se budou spalovací motory prodávat déle než v jiných. Vysocezisková SUV, sportovní vozy a velké sedany jsou prozatím stále nezbytné k financování přechodu do čistě elektrického světa. Moderní spalovací motory mají navíc mnohokrát vyšší účinnost a jsou méně škodlivé pro životní prostředí než jejich předchůdci. Přechod k elektromobilitě probíhá ve světě různým tempem v závislosti na místní legislativě a dostupnosti primární elektrické energie bez CO2. Tam, kde se elektřina vyrábí hlavně spalováním uhlí nebo ropy, nedává přechod na čistě elektrický pohon velký smysl.“