name | autoweek.cz

Skvělý americký červen? Jak pro koho

Skvělý americký červen? Jak pro koho

11.07.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Chrysler v červnu zvýšil meziročně prodej o 20 %, GM o 16 % a Ford o 7 %. Je tedy americký automobilový průmysl opět na vzestupu? Ne tak docela. Na domácím trhu totiž americké automobilky ve skutečnosti ztrácejí pozice.

Červnový prodej osobních a lehkých užitkových aut byl ve Spojených státech vyšší, než se očekávalo. Jenže za jakou cenu toho bylo dosaženo?

Analytička Michelle Krebsová z agentury Edmonds upozorňuje: "Vysoký objem prodeje v červnu byl důsledkem odložené poptávky, cíleným slevovým akcím a klesající ceny pohonných hmot. Podle našich průzkumů kupující dospěli k názoru, že právě nyní je ideální doba pro koupi auta. Chtějí využít prodejní akce motivované snahou dovyprodat vozy modelového roku 2012." Připomeňme, že v USA se vozy nového modelového roku začínají prodávat od července, tzn. nyní už se nabízejí vozy modelový rok 2013. Nejvyšší slevy v červnu podle TrueCar poskytovaly Chrysler, GM a Nissan, naopak nejnižší Hyundai/Kia, Toyota a Honda.

Zvýšení prodeje nových aut v USA o 22 % v porovnání s červnem 2011 vůbec neznamená úspěch severoamerických automobilek. Žádná z nich totiž prodej nezvýšila o takovouto hodnotu, což jinými slovy znamenalo, že jim klesal podíl na trhu na úkor zahraničních značek. Dokonce i zdánlivě skvělý výsledek Chrysleru se zvýšením prodeje o 20 % (rostl už 13. měsíc v řadě) v tomto světle vůbec nevypadá tak skvěle. Zvláště když si uvědomíme, že rostl prodej značek Chrysler (o 63 %) a Jeep (+23 %), zatímco nejdůležitější koncernová značka Dodge přidala jen 2 %. GM dosáhlo zvýšením prodeje o 16 % nejvyššího nárůstu od loňského září a Cadillac dosáhl prvního zvýšení po osmi měsících. Růst GM navíc podporují především fleetové prodeje, jejichž objem vzrostl o 36 %, zatímco dodávek privátním zákazníkům se zvýšil jen o 8 %. Menší než průměrný růst vykázaly i korejské značky, vloni nejvíce těžící z problémů japonských automobilek - Kia proti loňskému červnu navýšila prodej o 14 % a Hyundai o 8 %.

Ve skutečnosti červen potvrdil to, co už je delší dobu patrné - japonské značky opět válcují své americké rivaly. Japonské značky byly před rokem v útlumu v důsledku výpadků výroby způsobených nedostatky důležitých komponent z japonské produkce. Proto zvýšení prodeje Toyoty o 60 % na 177 795 vozů značek Toyota, Lexus a Scion, stejně jako Hondy se značkami Honda a Acura o 49 % vypadá senzačně. Pravdou ale je, že skutečně letos výrazně posilují svůj podíl na americkém trhu. Navíc se netají optimismem. "Očekáváme, že i ve druhé polovině roku bude pokračovat stabilní prodej podpořený odloženou spotřebou a příchodem nových modelů," říká generální ředitel prodejní organizace Toyoty Motor.

Ne všichni jsou ale takovými optimisty. Průměrný věk osobních a lehkých užitkových vozů se v USA už blíží 11 letům, což signalizuje, že si Američané svá auta ponechávají déle než dřív. Podle Kelley Blue Book se v současnosti v USA ojetá auta dostávají na trh až v průměrném věku 8 let s 85 328 mílemi na tachometru.

Tržní podíl v červnu navýšily jen Toyota, Honda, Nissan, Subaru a Volkswagen. Od počátku roku zvýšily podíl na trhu Toyota, Chrysler, Volkswagen a Daimler, zatímco Honda zůstala na svých 6 % a pohoršily si GM, Ford, Hyundai-Kia, Nissan a BMW.

Komentátor Automotive News Jesse Snyder k tomu připomíná - všichni prodávají mnohem méně než před krizí. Letos bude celkem prodáno o asi dva miliony aut méně než v roce 2008. Co je ale důležité - všichni už zase vydělávají.

(Pozn. k obrázku: SAAR je prognóza ročního prodeje).