name | autoweek.cz

Šokující crash-test

Šokující crash-test

27.07.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Německý autoklub ADAC detailně zkoumá nejčastější příčiny dopravních nehod. Ve svém posledním crash-testu se podíval na následky časté situace - řidič nákladního automobilu včas nezareaguje na stojící kolonu před sebou. Výsledek byl šokující.

Je to celkem častá situace - provoz na silnici či dálnici se nějakých důvodů zastaví. Ke konci stojící kolony se blíží nákladní auto. Jeho řidič včas nezareaguje na situaci před sebou a narazí do vozu na konci kolony. Podle statistik dochází jen na německých silnicích každý rok při podobných kolizí umírá 58 lidí.

Crash-test ADAC simuloval konec kolony dvěma osobními auty stojícími za nákladním vozem. Ke koloně přijel rychlostí 70 km/h nákladní automobil o hmotnosti 5,5 t, tedy ne příliš velký. Na dálnici by se mohlo jednat i o mnohonásobně těžší kamion. Nákladní auto 5,5 t oba osobní automobily zcela zdemolovalo. Cestující v nich by neměli sebemenší šanci na přežití.

Od roku 2015 by měla být všechna nákladní auta nad 3,5 t povinně vybavena brzdovým asistentem pro nouzové brzdění. S jeho pomocí by se řadě podobných kolizí dalo předejít a u mnoha dalších by se alespoň zmírnily následky, protože by se pohyb vozidla značně zpomalil a jeho energie by při nárazu byla mnohem menší. Jenže ještě mnoho let bude na silnicích a dálnicích jezdit většina nákladních aut bez tohoto systému. Řidiči osobních aut by proto při zastavování na konci kolony měli věnovat pozornost tomu, co se děje za nimi, a nechávat si dostatečný prostor, aby na případné nebezpečí mohli zareagovat.

Video z crash-testu najdete zde.