name | autoweek.cz

Šokující výsledky crash-testů

Šokující výsledky crash-testů

18.12.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Crash testy LatinNCAP odhalily, že většina vozů prodaných v Latinské Americe jsou smrtícími pastmi na kolech. Nejen čínské automobilky, ale také evropské a severoamerické značky vyrábějí nejnebezpečnější auta na světě!

Nadace FIA oznámila výsledky vůbec prvních crash testů, které se uskutečnily v rámci programu LatinNCAP (Latin New Car Assessment Program). Výsledky testů, uskutečněných podle stejné metodiky jako EuroNCAP, nepřinesly dobré zprávy pro zákazníky ani pro automobilky. Odhalily totiž děsivou skutečnost: většina nejprodávanějších automobilů na trzích Latinské Ameriky nabízí minimální nebo dokonce vůbec žádnou ochranu pro řidiče ani dospělé cestují, natož pro děti.

Max Mosley, president Global NCAP, výsledek okomentoval slovy: \"Nejnovější výsledky organizace LatinNCAP ukazují, že nejoblíbenější jihoamerické automobily jsou stále asi o 20 let pozadu za úrovní bezpečnosti běžné v Evropě a Severní Americe. To nemůžeme připustit.

Požadujeme, aby globální standardy crash-testů platily pro všechny nové automobily na celém světě. A chceme, aby si zákazníci při koupi nového automobilu uvědomovali volbu mezi životem a smrtí.\"

Čelní náraz v rychlosti 60 km/h odhalil, že většina testovaných automobilů doplatila na špatnou strukturální tuhost, což společně s tím, že u většiny z nich chyběly airbagy, jim vysloužilo ve 21. století neslýchané hodnocení pouze jednou hvězdičkou!

Takový výkon skutečně nahání hrůzu, a to zejména ve srovnání s vozy prodávanými na evropských a severoamerických trzích, kde se každý nový model běžně získává pět hvězdiček s výjimkou nejmenších modelů, které obvykle dostávají čtyři hvězdičky.

Zatímco úřady zabývající se bezpečností v Severní Americe a Evropě trvale zvyšují své požadavky, ve většině zemí Latinské Ameriky bezpečnostní předpisy v podstatě neexistují.

Na výsledku je ale nejvíce šokující skutečnost, že vedle čínského Geely vykázaly nejhorší výsledky výrobky celosvětově působících automobilek, které si v Evropě či Severní Americe dávají na bezpečnosti svých výrobků velmi záležet a chlubí se dosaženými výsledky v crash-testech EuroNCAP nebo USNCAP. Přitom se jednalo vesměs o modely, které mají své ekvivalenty i v Evropě. Přitom si jen těžko dokážeme představit, že by Fiat, Ford, Chevrolet, Peugeot či Volkswagen v Evropě nabídly auta, jejichž nosná struktura se při nárazu v rychlosti 60 km/h zcela zbortí!

Paradoxní na tom je, že tyto výsledky byly zveřejněny ve stejné době, kdy se poprvé oficiálním crash-testů EuroNCAP podrobily vozy čínských automobilek s překvapivě dobrým výsledkem. Automobily Geely EmGrand EC7 a MG6 od automobilky SAIC dosáhly shodně čtyř hvězdiček v hodnocení ochrany dospělých cestujících.