name | autoweek.cz

Spasitel Saabu přišel o banku

Spasitel Saabu přišel o banku

19.11.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Vladimiru Antonovovi, jenž byl pokládán za posledního možného spasitele pro oživení klinicky už mrtvého Saabu, byla odebrána jeho banka Snoras. Antonov je prostřednictvím společnosti CPP aktivním investorem v automobilovém průmyslu a patří mu i komerční práva na WRC.

Jak jsme předpovídali, termín pro uzavření smlouvy o prodeji akcií Saabu čínským společnostem Pang Da Automobile Trade a Zhejiang Youngman Lotus Automobile vypršel 15. listopadu aniž by se cokoliv stalo. Obě strany pouze vydaly společné prohlášení, že i nadále budou jednat. Přitom koncern GM dal jasně najevo, jak jsme rovněž předpokládali, že pro tomuto spojení tak jako tak neposkytne licenci na použití jeho technologií, což znamená, že by Saab beztak neměl co vyrábět. Situace je pro švédskou automobilku je ve stavu klinické smrti ještě mnohem horší. Jediný, kdo jí skutečně nabízel peníze, totiž náhle přišel o část svých finančních zdrojů.

Jak řekl guvernér litevské národní banky Vitas Vasiliauskas agentuře Bloomberg, na účtech banky Snoras, ovládané Vladimirem Antonovem, chybí více než 392 milionů dolarů. Činnost banky Snoras proto byla zastavena. Poté, co banka ignorovala doporučení, aby omezila svá kreditní rizika, litevská vláda pověřila jejím vedením státního správce. Zpráva agentury Reuters uvádí: „Vláda a centrální banka sdělily, že zjistily riziko insolvence a možnou kriminalitu. Banka mezitím vládu obvinila z „krádeže“.

Antonov půjčil velkou sumu peněz Victorovi Mullerovi, což mu umožnilo, aby jeho automobilka Spyker koupila Saab. Antonovovi samotnému koupi Saabu zablokovala Evropská investiční banka.

Náhlý nedostatek financí na účtech Vladimira Antonova nevěstí nic dobrého pro poslední naději na vzkříšení Saabu. Zvláště když z Číny přicházejí zprávy o tom, že i další spasitel Saabu Pang Da Automobile Trade čelí finančním problémům. Podle China Times totiž akcionáři i kontrolní orgány zjistili, že společnost Pang Da během šesti měsíců přišla o šest miliard juanů (944 milionů USD). Uvažuje se o tom, že společnost o větší část z této částky přišla tím, že je převedla na krytí finančních transakcí spojených s obchodem s kradenými auty (!). Zbytek se údajně vytratil v refinancování vlastních úvěrů. Společnost údajně mnohé ze svých předchozích finančních aktivit zatajila před investory když na jaře vstupovala na burzu, což jí tehdy vyneslo 600 milionů dolarů. Pang Da v září půjčila Saabu 45 milionů eur, které zřejmě rovněž může odepsat.

 

Vladimir Antonov je pozoruhodnou a velmi kontroverzní osobností spojenou s mnoha aktivitami v automobilovém průmyslu i motoristickém sportu. Antonovovům děd Jurij Antonov stál u zrodu sovětského atomového programu ve 40. letech a rovněž jeho otec Alexander Antonov pracoval v jaderném průmyslu. Také proto se Vladimir Antonov narodil v Uzbekistánu, kde jeho otec pracoval v továrně na obohacování uranu a poté vyrůstal v Tádžikistánu. V roce 1992 odešel do Moskvy studovat techniku na universitu. Velmi brzy ale zjistil, že v postsovětském Rusku bude mít lepší budoucnost v bankovnictví. V roce 1996 nastoupil do Sberbank. Odtud už po roce odešel do funkce hlavního ekonoma banky JSC Lefko.

V době ruské finanční krize v roce 1998 se hroutily mnohé finanční instituce, ale Antonov pro JSC Lefko získal 50 milionů dolarů prodejem státních obligací, které vzápětí ztratily svou cenu. Antonov za to získal prémii ve výši pěti milionů dolarů. Za 200 000 dolarů koupil 49 % kolabující Akademchimbank, což mu pomohlo získat její bankovní licenci. Krátce po té byl druhý nejvýznamnější muž banky Semjon Ponomarjov zastřelen a Antonov Akademchimbank zcela ovládl. V únoru 2003 spolu se svým otcem získal Conversbank, která financovala státní firmy podílející se na ruském atomovém výzkumu. Svedli při tom o ní souboj se skupinou MDM a bankou Alfa. Antonov podle analýzy vyšetřovací agentury Kroll získal Conversbank proto, že měla oprávnění obchodovat v zahraničních měnách a umožnila mu činnost v cizině. Postupně své banky soustředil do holdingu Investbank se sídlem v Kaliningradu.

Antonov byl v následujících letech opakovaně v tisku spojován s organizovaným zločinem, což připisoval snaze lidí ve vedení ruské Centrální banky získat jeho banky a úsilí osob spojených s čečenskou mafií, kteří jej chtěli přinutit prodat jim Convers Group pod cenou. V roce 2009 se dokonce kdosi pokusil v Moskvě zavraždit jeho otce. Spojení Antonova s organizovaným zločinem nikdy nebylo prokázáno, nicméně FBI doporučila koncernu General Motors aby zablokoval Antonovovu snahu koupit automobilku Saab. Také švédská tajná policie Säpo doporučila švédské vládě, aby vzhledem k jeho spojení s organizovaným zločinem nejednala se žádnou společností, v níž má Antonov podíl. V prosinci 2010 ale v renomovaném švédském denníku Dagens Industri vyšla reportáž, která uváděla, že neexistují žádné doklady o tom, že by Antonov byl ve spojení s jakýmikoliv zločinci.

V roce 2003 Antonov získal významnou litevskou banku Bankas Snoras, protože chtěl své aktivity rozšířit i do EU (Litva byla do EU přijata v roce 2004). Prostřednictvím Snoras Antonov koupil jednu menší britskou banku a v roce 2007 požádal o povolení provozovat bankovní činnost ve Velké Británii. Jenže britský úřad finanční služby odmítl dát bance Snoras povolení k působení v Británii, protože její představitelé odmítli podat požadované informace. Ve stanovisku z února 2009 označil taktiku banky jako „pokračující model chování institucí ovládaných panem Antonovem“.

Prostřednictvím Snoras se Antonov v roce 2007 stal většinovým akcionářem nizozemské automobilky Spyker, která se po letech existence ve ztrátě dostala do kritické situace díky astronomickým ztrátám způsobeným jejím neúspěšným působením ve formuli 1.

V roce 2010 Antonov prodal Investbank aby se mohl soustředit na vedení Convers Group a Snoras. Prostřednictvím Spykeru se koncem roku 2009 pokusil získat od GM automobilku Saab. Když se GM a Evropská investiční banka postavily proti, pomohl Victoru Mullerovi vytvořit novou společnost Swedish Automobile (SWAN), která Saab v lednu 2010 skutečně získala.

V únoru 2011 Antonov od Mullera koupil za 15 milionů dolarů Spyker Cars a převedl jej pod britskou společnost CPP Manufacturing (Coventry Prototype Panels), kterou krátce před tím ovládl. S CPP posléze získal i malého výrobce terénních aut Bowler a významný podíl v italské karosárně Zagato. V létě společnost Gemini Investments, kontrolovaná bankou Snoras, odkoupila pozemky pod továrnou Saabu v Trollhättanu, což automobilce opět o pár týdnů prodloužilo život.

V září CPP získala další anglickou automobilku Jensen. Krátce na to prodala Spyker Cars za 32 milionů eur neznámé americké investiční společnosti North Street Capital. V polovině října North Street Capital nabídl Saabu půjčku ve výši 70 milionů dolarů výměnou za její akcie. Podle pátrání TTAC je North Street Capital hedgeovým fondem Alexe Mascioliho, bývalého neúspěšného závodníka z Connecticutu bez majetku...

Antonov rovněž získal komerční práva na mistrovství světa FIA v rallye (WRC). Antonovova banka Snoras se podílela i na financování koupě týmu F1 automobilky Renault lucemburskou investiční společností GenII. Pozoruhodné na tom je, že GenII společně s hlavní osobností formule 1 Berniem Ecclestonem v téže době usilovala o koupi automobilky Saab jako jediný konkurent Spykeru! Zajímavé na tom je i to, že partnerem týmu ve F1 se stala Group Lotus patřící malajsijské automobilce Proton. Ta má v Číně za partnera automobilku Zhejiang Youngman Lotus Automobile. Právě tu, která se spolu s obchodní skupinou Pang Da pokusila získat Saab...