name | autoweek.cz

Spory o podobu Volva

Spory o podobu Volva

25.11.2010 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Prezident automobilky Zhejiang Geely Li Shufu připouští rozpory s manažery automobilky Volvo i to, že ustoupí, pokud manažeři švédské automobilky odmítnou kompromis.

Rozepře vyšla najevo už tři měsíce poté, co v srpnu soukromá čínská automobilka získala švédské Volvo od Ford Motor za 1,7 miliard dolarů. Zakladatel a president holdingu Zhejiang Geely Li Shufu nesouhlasí s vedením Volva v oblasti plánování výrobků. Nedávno prohlásil, že by Volvo mělo vyvíjet velké automobily pro Čínu. Manažeři Volva však podle něho dávají přednost malým autům kvůli jejich hospodárnosti a šetrnosti vůči životnímu prostředí.

V Pekingu už se ale začal dávat dohromady tým designérů vedený Peterem Horburym, ale s velkým zastoupením čínských stylistů aby se vzhled vozů Volvo více přizpůsobil vkusu čínských zákazníků. \"Na světovém trhu se stále projevují kulturní rozdíly. Jestliže Číňané a Američané chtějí více chromu, tak proč jim ho nedat jen proto, že se nelíbí někomu ve Švédsku,\" řekl šéf designu Volva Horbury.

Li se s vedením Volva neshoduje ani na postavení značky Volvo na trhu. Li chce, aby Volvo bylo luxusní značkou konkurující BMW a Mercedesu-Benz. V rozhovoru pro čínské internetové stránky listu Financial Times Li řekl: \"Musíme vyvinout více exkluzivních modelů schopných konkurovat vrcholu nabídky Mercedesu a BMW. Potřebujeme více produktů do tohoto segmentu.\" Manažeři Volva ale tvrdí, že se jejich cíloví zákazníci liší od těch, kteří kupují tyto dvě exkluzivní německé vozy.

Li ale připustil, že bude s manažery Volva o odlišných stanoviscích jednat. Pokud však nedojdou ke kompromisu, je ochoten ustoupit. To je pozoruhodné stanovisko ze strany nového majitele. Co jej k tomu vede? \"Ptáte se proč? Protože to byli oni, kdo dovedl Volvo tam, kde dnes je, takže k tomu, co říkají, rozhodně musejí mít důvod.\"

Rozpory se projevily při jednání výboru manažerů Zhejiang Geely s vedením Volva, jehož cílem bylo dohodnout postup propojování výroby obou automobilek. Geely chce urychleně aplikovat i ve svých vlastních vozech nové technologie od Volva, zprvu především samočinné převodovky.

Volvo je v Číně značkou s poměrně malým podílem na trhu. Za devět měsíců tam prodalo 22 700 vozů. V Čongqingu v jihovýchodní Číně se ve společném podniku s Fordem vyrábějí pouze dva modely - S40 a S80L. Rozšíření zastoupení značky na čínském trhu chce Li urychlit postavením dvou montážních závodů.

Do vedení švédské automobilky Li angažoval uznávaného bývalého vysokého činitele Volkswagenu Stefana Jacobyho se zkušenostmi z působení v Číně. Ani Jacoby se ale neujal funkce s tím, že by nemohl diskutovat s názory pana Li. \"Přednesl nám svou vizi, že by Volvo mělo v brzké budoucnosti vyrábět luxusní sedan konkurující Mercedesu třídy S či BMW řady 7. Jenže v krátkodobém ani střednědobém výhledu Volvo žádný takový model nemá ve svých plánech,\" řekl nedávno novinářům z Automotive News.

Podle výkonného ředitele Volva Lawrence Anga letos Volvo dosáhne plánovaného prodeje 400 000 vozů po celém světě. Se třemi novými modely, které přijdou do výroby během příštího roku, chce Volvo co nejdříve využít plnou výrobní kapacitu 680 000 vozů za rok a do konce desetiletí se dostat až na hranici 800 000 vozů. Především ale má během dvou maximálně tří let opět produkovat zisk.