name | autoweek.cz

Strategie pro budoucnost Seatu

Strategie pro budoucnost Seatu

09.07.2020 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Seat nastínil svou budoucnost s novými investicemi a revidovanými projekty. Do roku 2025 hodlá do budoucích projektů investovat pět miliard eur. Značka však změnila svoji strategii v oblasti elektrifikace.
Seat uspořádal on-line tiskovou konferenci, na níž probral svou budoucnost. Nepochybně nebylo náhodou, že španělská automobilka představila své projekty pro budoucnost v době, kdy se její bývalý generální ředitel Luca de Meo, vnímaný za klíčovou osobnost oživení Seatu po letech ztrát, ujal vedení značky Renault.
 
Pět miliard eur pro financování budoucnosti s elektromobilitou
Po rekordních prodejních výsledcích v roce 2019 také Seat postihlo uzavření výrobních závodů během pandemie koronaviru, dokonce delší než v případě značek s výrobou v jiných zemích. Seat v prvním čtvrtletí utrpěl ztrátu 48 milionů eur a očekává, že výsledek za druhé čtvrtletí bude ještě horší. Přesto je vedení společnosti přesvědčeno, že se zotaví, takže neplánuje snížení počtu zaměstnanců.
 
Nový generální ředitel Carsten Isensee, který je v úřadu od začátku roku, přednesl významná oznámení. Seat do roku 2025 investuje pět miliard eur do výzkumných a vývojových projektů zaměřených na nové modely, ale také do vybavení s cílem realizace nových projektů zaměřených na elektrifikaci modelové nabídky a výrobu elektromobilů v Martorellu a Barceloně. Seat ovšem současně apeluje na vládu ve Španělsku, aby se „probudila“ a následovala příklad dalších evropských zemí v poskytování více pobídek pro elektromobily. Pokud tak učiní, je připraven investovat do výroby elektromobilů v zemi.
 
Sázka na elektromobilitu s tlakem na vládu
Španělská socialisty vedená vláda už oznámila balíček pomoci 3,7 miliardy eur pro automobilový průmysl zahrnující 250 milionů eur určených na podporu náhrady starších vozidel novými nízkoemisními a elektrickými. Isensee označil tuto pomoc za „krok správným směrem, ale nedostatečný.“ Dodal, že v zemi prakticky neexistuje žádná síť nabíjecích stanic a jsou zapotřebí další pobídky, protože průměrný věk automobilů v zemi je 13 let.
 
Carsten Isensee uvedl: „Tímto investičním plánem ukazujeme, že pracujeme s odhodláním a optimismem na silnější, inovativnější a udržitelnější společnosti. Budoucnost vyžaduje větší digitalizaci, více automatizace a větší využívání obnovitelných energií.“
 
Carsten Isensee potvrdil, že hlavní továrna Seat v Martorellu bude upravena tak, aby od roku 2025 vyhověla výrobě plně elektricky poháněných modelů. To se dnes může zdát jako vzdálená doba, ale podle Isenseeho bude do té doby trh s elektrickými automobily vyspělejší.
 
Změna strategie elektromobility
Elektrifikační strategie společnosti Seat se změnila. Značka měla v nejbližších měsících uvést na trh svou verzi Volkswagenu ID.3 předvedenou jako koncept el-Born a vyráběnou v Německu. Jenže el-Born bude nakonec realizován pouze sportovní divizí Cupra a jeho výroba začne ve Cvikově v roce 2021.
 
Především byla společností Volkswagen Seatu odebrána konstrukce budoucích elektrických městských automobilů skupiny. Carsten Isensee vysvětlil, že to bylo zejména kvůli odložení vstupu značky na trh v Číně, kde měla tato vozidla vyrábět.
 
Upřesnění dalších elektrifikovaných vozů se značkou Seat do roku 2025 se Carsten Isensee vyhnul. Jen vyjádřil spokojenost s prodejem městského mini Mii electric, jehož prodej překročil očekávání. V příštích měsících bude Seat sázet na plug-in hybridní verze modelů Leon a Tarraco.
 
Důležitý význam značky Cupra
Seat naopak posílil své postavení značky skupiny specializující se na novou mobilitu, když představil elektrický skútr. Seat podle Carstena Isenseeho tak trochu zaujímá roli vstupní značky do koncernu Volkswagen oslovující mladší zákazníky. To je také logické odůvodnění osamostatnění značky Cupra přebírající reprezentanta pro sportovnější vozy blízké prémiovým značkám.
 
„Tyto dvě značky jsou dvě strany téže mince. Seat poskytuje Cupře základnu pro růst objemu výroby, výzkum a vývoj a lidské zdroje. Cupra zase přebírá roli Seatu v segmentu nejvíce emocionálně nabitých vozů s nestabilním trhem,“ vysvětlil Carsten Isensee.