name | autoweek.cz

Stříbrný šíp od Infiniti

Stříbrný šíp od Infiniti

14.08.2017 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Automobilky občas vytvářejí koncepty, jejich účelnost je těžko pochopitelná. To je i případ Infiniti Prototype 9, konceptu představenému v Pebble Beach při Concours d`Elegance. Vozidlo ve stylu Stříbrných šípů ze 30. let od japonské exkluzivní značky nedává moc smyslu. Je ale nádherné.
Exkluzivní značka Nissanu Infiniti v kalifornském Pebble Beach ohromila příznivce historických vozidel konceptem navrženým s jasnou inspirací závodními Mercedesy-Benz ze druhé poloviny 30. let. Přitom značka Infiniti samotná za sebou nemá ani tři desítky let existence (prodej zahájila v roce 1989). Kromě sponzorování týmů Red Bull Racing (2011-2015) a Renault (od roku 2016) ve formuli 1 měla jen jedinou sportovní aktivitu, když v letech 1996 až 2002 Nissan označoval své motory v americkém seriálu Indy Racing League jejím jménem.
 
Vicepresident pro design Infiniti Alfonso Albaisa tento rozpor vysvětluje, že vše vzešlo z diskusí, co kdyby Infiniti postavilo ve 40. letech závodní auto. První náčrty vyvolaly takové nadšení, že vznikl model a na jeho základě bylo rozhodnuto o tajné stavbě konceptu.
 
Se závodními Stříbrnými šípy ze 30. let ale má Prototype 9 společný jen vzhled, včetně překrásných kol. Po technické stránce je zde vše to nejmodernější, tedy žádný zážehový motor dopovaný dmychadlem a spalující místo benzinu exotické směsi chemikálií, ale elektromotor, který má výkon 120 kW (148 k) a točivý moment 320 N.m. Jde o vývojovou pohonnou jednotku Nissan příští generace. Je napájena z Li-Ion akumulátorů s kapacitou 30 kWh, což by mělo stačit na asi 20 minut jízdy.
 
Poháněna jsou, stejně jako u Stříbrného šípu, zadní kola. Stejná je dokonce i tuhá zadní náprava typu de Dion. Mercedes ovšem měl nezávisle zavěšená přední kola a pérování zkrutnými tyčemi, zatímco u Prototype 9 bylo zvoleno ortodoxnější řešení s tuhou přední nápravou a pérování příčnými listovými pery.
 
Krásná drátěná kola Infiniti působí dojmem, že v nich jsou obrovské bubnové brzdy, ale není tomu tak - pod krytem jsou skryty kotoučové brzdy, vpředu s vnitřním chlazením. Vůz má ocelový žebřinový rám a karoserii z ručně tvarovaných panelů z ocelového plechu (Stříbrné šípy měly karoserii z hliníkového plechu). Přes poměrně vysokou hmotnost 890 kg Prototype 9 dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za 5,5 s.
 
Ač má Prototype 9 elektrický pohon a nikdy nebude závodit, jedno s tímto konceptem Infiniti dokázalo - že auta nemusejí být jen dopravními prostředky, ale mohou být i úžasně vzrušující. Navíc je také oslavou řemeslné zručnosti japonských dělníků a jejich citu pro sebemenší detaily.