name | autoweek.cz

Subvence pro Audi a Opel v Maďarsku

Subvence pro Audi a Opel v Maďarsku

12.04.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Maďarská vláda schválila přímou subvenci ve výši 11,2 miliard forintů (42 milionů eur) pro expanzi značky Audi z koncernu VW a dalších 5,5 miliard forintů (21 milionů eur) pro Opel patřící koncernu GM.

Automobilky Audi a Opel už vloni ohlásily plány na rozšíření výroby ve svých továrnách na západě Maďarska ve městech Györ a Szentogotthárd v celkové hodnotě 1,4 miliardy eur, což by podpořilo export této středoevropské země.

Ministr hospodářství György Matolcsy uvedl, že oba projekty by měly vytvořit 2634 nových pracovních míst přímo na místě a celkem 17 500 míst při započítání nových míst vytvořených u domácích dodavatelů. \"Tyto investice budou téměř ze 100 % směřovat do vývozu, což bude znamenat, že Maďarsko bude moci konkurovat v automobilovém odvětví v rámci regionu,\" řekl Matolcsy.

Poté, co GM oznámila plány na rozšíření výroby ve své továrně v Szentgottárdu, kde se vyrábí zážehové motory a převodná ústrojí, automobilka Audi loni sdělila, že po rozšíření svého závodu v Györu zvýší kapacitu výroby na 125 000 vozů ročně. Plný provoz má být zahájen v roce 2013. Audi zde v současnosti vyrábí kabriolet A3, kupé TT a roadster TT. Podle plánu by se výroba měla rozšířit o RS3 Sportback a sedan A3. Ve druhé fázi v letech 2017-2018 chce Audi zvýšit výrobu v Györu až na 1000 aut denně, tzn. 339 264 vozů za rok. Vloni Audi v Györu vyrobilo 38 5412 aut a 1,65 milionu motorů.

V roce 2012 by měla v Maďarsku rovněž začít výroba vozů značky Mercedes-Benz v nové továrně automobilky koncern Daimler za 800 milionů eur ve městě Kecskemét.

Ministr Matolcsy uvedl, že tyto tři projekty společně pomohou zvýšit hrubý domácí produkt Maďarska o 2 % na 5 %. Podíl maďarského vývozu automobilů na celkovém exportu země se tím v příštích letech zvýší z 16 % na 18 %.

Vývoj v maďarském automobilovém průmyslu potvrzuje trend přesunu zájmu velkých automobilek a jejich subdodavatelů. Ty přestaly nesměřovat své investice do České republiky, kde postrádají nejen podporu pro své projekty, ale také potřebnou legislativu poskytující dlouhodobé záruky návratnosti jejich investic. Navíc v České republice vysoké ceny energií a pohonných hmot neúnosně zdražují výrobu.