name | autoweek.cz

Super SUV jen pro pár nejbohatších

Super SUV jen pro pár nejbohatších

11.05.2018 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Ceny ropy opět rostou a boj proti emisím CO2 přiostřuje. Nic z toho nemůže zabránit tomu, aby nevznikala auta pro zlomek těch nejbohatších, které nic z toho nezajímá. Právě pro ně BMW se svou noblesní značkou Rolls-Royce připravilo zcela nový model Cullinan.
Vedení značky Rolls-Royce velmi nerado slyší, když se o jejím novém modelu Cullinan mluví jako o SUV. Označuje jej za vůz vhodný do každého terénu se zvýšenou karoserií. Měl by to být automobil, který dá těm nejbohatším zapomenout na nyní už jen druhořadé vozy, jako jsou Range Rover nebo Audi Q7. Na rozdíl od nich se totiž bude Cullinan vyrábět výhradně jen na zakázku na základě přesné specifikace probrané se zákazníkem.
 
Pro Cullinan by měl být v podstatě jediný srovnatelný konkurent, byť v Goodwoodu navenek nic takového nepřipouštějí, a tím je Bentley Bentayga. Spojuje ho s ním i nenápaditost designu, byť s masivní podobou tradičního chladiče má Cullinan výraznější výraz než jeho rival z Crewe.
 
Vše co patří k Rollsu
Cullinan nese samozřejmě všechny charakteristické znaky vozů Rolls-Royce, i když při jeho rozměrech (délka 5341 mm a rozvor náprav 3295 mm, pro porovnání: Bentley Bentayga měří 5141 mm a Range Rover 4999 mm) na 22“ kolech pochopitelně postrádají eleganci ostatních modelů a soška Spirit of Ecstasy je zde hodně vysoko jako u vozů Silver Ghost z doby před sto lety.
 
O luxusu uvnitř ani nemá cenu psát - ten je samozřejmostí, zde navíc těží z většího prostoru. Detailní vybavení je samozřejmě dáno na základě domluvy s konkrétním zákazníkem. Cullinan poskytne nejvíc místa na zadních sedadlech a k tomu přidá pohodlnější přístup díky obrácenému otevírání zadních dveří, které je u SUV zcela ojedinělé.
 
Poprvé u Rollsu
Cullinan samozřejmě má pohon všech kol (u Rolls-Royce úplně poprvé) a pro maximální komfort i při jízdě mimo silnici je zde vzduchové pérování. Pro snazší ovladatelnost je tu zase řízené všech kol. Schopnosti překonávání terénních překážek velkého „Rolleru“ zatím nejsou známé, dokonce ani světlá výška, pouze jediný údaj - schopnost zvládat vodní překážky o hloubce 540 mm (Bentley Bentayga 500 mm ale Range Rover 900mm).
 
Pohotovostní hmotnost 2660 kg byla dosažena s pomocí hliníkové platformy ASF (Aluminium Spaceframe Architecture), která byla použita i pro vrcholný model Phantom nové generace. Zavazadlový prostor má objem 560 l, po sklopení zadních sedadel (dovedete si ale představit sklápět zadní sedadla v Rollsu?) vzroste na 1930 l a poskytne využitelnou délku 2245 mm. Rolls-Royce navíc pro lepší využití zavazadlového prostoru nabídne moduly pro různé outdoorové aktivity, byť opět to nejsou činnosti, které by se spojovaly s majiteli vozů Rolls-Royce, jako jsou závody dronů, horolezectví nebo snowboarding.
 
Emise nejsou problém
Cullinan pohání zážehový motor BMW V12 6,7 l biturbo o výkonu 420 kW (571 k) s točivým momentem 850 N.m od 1600/min přes devítistupňovou samočinnou převodovku. Kombinovaná spotřeba 15,0 l/100 km a z ní vyplývající emise CO2 341 g/km majitele netrápí, ale bojovníky za čistotu ovzduší nenadchne. Na hlavních cílových trzích, tedy v USA a Číně, případně na Blízkém východě, jich ale mnoho není. Cullinan ovšem údajně už od počátku vznikal s myšlenkou na možnost elektrického pohonu, takže by mělo být jen otázkou krátkého času, kdy vyjede i verze s hybridním pohonem.
 
Největší ale ne vrcholný
Dosud u všech luxusních značek se uvedením extrémního SUV podařilo významně zvýšit objem prodeje (Bentley vloni prodal 1552 vozů Bentayga při celkovém prodeji 3932 vozů). Uvidíme, kam Cullinan posune Rolls-Royce po jeho loňském poklesu o 16,2 % (mj. kvůli obměně generací vrcholného modelu Phantom) na 3362 prodaných aut.
 
Cullinan je největším modelem značky Rolls-Royce, nicméně nepředstavuje vrchol nabídky - tím i nadále zůstane limuzína Phantom. A jaká bude cena takového unikátu? Pokud se na ni ptáte, pak na něj nemáte a nemusí vás proto zajímat… Určitě ale bude podstatně vyšší než u Bentleye Bentayga.