name | autoweek.cz

Tesla překvapila cenou

Tesla překvapila cenou

25.11.2017 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Týden po představení elektricky poháněného kamionu Tesla Semi Elon Musk zveřejnil další informace o tomto vozidle. Prodejní cena ve výši 150 000 USD (3,2 milionu Kč) překvapila svou konkurenceschopností. Pochybnosti kolem tohoto vozidla ale nerozptýlil.
Týden po velkolepé prezentaci Tesla zveřejnila ceny svého elektrokamionu Semi. Základní verze kamionu přijde na 150 000 dolarů (3,2 milionu Kč), tedy mnohem méně než zněly odhady. Na tuto sumu přijde tahač s dojezdem 300 mil (480 km). Varianta s dojezdem 500 mil (800 km) bude stát 180 000 dolarů (3,85 milionu USD). Verze Founders Series s nejvyšší výbavou bude mít cenu 200 000 dolarů (4,18 milionu Kč). Kdo chce získat vozidla z první série, tedy na konci roku 2019, musí složit nevratný rezervační poplatek ve výši 20 000 USD (430 000 Kč), který se ale nezapočítává do ceny.
 
Tesla svůj kamion vybavuje nejmodernější technikou v rámci systému Autopilot, kam patří automatické nouzové brzdění, automatické udržování vozidla v jízdním pruhu a výstraha při opuštění jízdního pruhu. Vozidlo je navíc vybaveno snímači a kamerami pro omezení mrtvého úhlu a zcela mimořádnou ochranou kabiny s pancéřovaným sklem („Náš kamion přečká i atomový výbuch. Pokud se tak nestane, tak vám vrátíme peníze,“ říká Elon Musk). V cenové nabídce chybí nezbytná výbava pro řidiče, jako je např. místo na spaní a jeho další potřeby při dlouhém pobytu v kabině.
 
Srovnatelný tahač s turbodieselem v USA stojí 100 000 až 120 000 dolarů (2,14 až 2,62 milionu Kč) a má průměrnou životnost 10 let. Tesla ale tvrdí, že provozní náklady budou o 20 % nižší, takže dopravce po ujetí milionu mil (1,6 milionu km) ušetří 250 000 dolarů (5,35 milionu Kč).
 
Tesla pro kamion uvádí neskutečnou akceleraci - samotný tahač zrychlí z o na 60 mph (96 km/h) za 5 s a plně naložená souprava o hmotnosti 36,3 t za 20 s. Jenže pro kamion je mnohem důležitějším parametrem schopnost zpomalit a zastavit a o brzdovém systému Tesla zatím mlčí. Řidiči kamionů navíc upozorňují, že z kabiny s centrální pozicí řidiče a bez vnějších zpětných zrcátek (nahrazují je kamery a obraz promítaný na dva velké displeje před řidičem) bude velmi špatný výhled.
 
Hlavní pochybnost se týká ceny. Muskem uváděné parametry by podle analýzy MIT pro dojezd 500 mil (800 km) vyžadovaly blok akumulátorů o kapacitě 1 MWh, jehož cena by se pohybovala okolo 400 000 USD (8,6 milionu Kč). To znamená, že celý projekt nevychází ekonomicky nebo má Musk v rukávu připraveno zcela nové technické řešení akumulátorů. Zatím také není jasné, kde se do konce roku 2019 vezmou dobíjecí Hyperchargery s desetinásobnou nabíjecí kapacitou než Superchargery pro osobní Tesly. Hypercharger by měl akumulátory kamionu dobít na 80 % za méně než půl hodiny.
 
Přes tyto nejasnosti už se ale našly firmy, která na Teslu Semi složily zálohu - velkou objednávku mnoha vozidel přinesl kanadský řetězec prodeje drůbeže Loblaws a zájem projevil i americký prodejní gigant Walmart.