name | autoweek.cz

Teslu čeká dlouhá cesta k oprávnění aktuální ceny jejích akcií

Teslu čeká dlouhá cesta k oprávnění aktuální ceny jejích akcií

15.02.2020 | Vladimír Rybecký | Aktuality

„Společnost Tesla potřebuje dosáhnout příjmy jako koncern Volkswagen a ziskovost jako Apple aby hodnota jejích akcií byla oprávněná,“ prohlásil profesor NYU Aswath Damodaran ve zpravodajské televizi CNBC.
„Tesla má před sebou dlouhou cestu, než ospravedlní současnou cenu svých akcií,“ prohlásil ve zpravodajské televizi CNBC profesor financí z university v New Yorku Aswath Damodaran, známý jako „Děkan oceňování“.
 
Damodaran při své analýze společnosti Tesla uvedl, že „jako výrobce automobilů bude muset mít za 10 let výnosy srovnatelné s koncernem Volkswagen, marže podobné jako má společnost Apple a uskutečňovat investice do výroby jako dosud žádný jiný výrobce.“
 
„Může to dosáhnout? Je to možné,“ dodal Damodaran v analytickém pořadu CNBC Squawk Alley.
 
Skupina Volkswagen se značkami Volkswagen, Audi, Porsche, Škoda, Seat, Bentley a Lamborghini ve fiskálním roce 2018 zaznamenala tržby z prodeje ve výši 255 miliard USD. Společnost Tesla v roce 2019 vykázala tržby ve výši 24,6 miliardy USD. V rámci zveřejnění fiskálního zisku za 1. čtvrtletí 2020 společnost Apple předpovídala míru zisku pro druhé čtvrtletí mezi 38 % a 39 %. Tesla ve svém zveřejněném celoročním výsledku za rok 2019 vykázala hrubý zisk 17 %.
 
Akcie společnosti Tesla jsou od podzimu na divoké vzestupu, což vyvolává otázku, zda se neodtrhly od logické hodnoty a místo toho se neocitly ve spekulativní bublině vedené prodejci sázejícími na krátkodobé investice. Hodnota akcie se meziročně zvýšila o více než 80 %, ale za posledních šest měsíců to je o 220 %. Počátkem února akcie dosáhly historického maxima 968,99 USD a poté klesly k hodnotě kolem 750 USD. Ve čtvrtek, poté, co Tesla oznámila, že plánuje nabídnout navýšení kapitálu o 2,3 miliardy dolarů, hodnota akcii nejprve poklesla a poté vzrostla na 807 USD.
 
Damodaran Teslu a jejího generálního ředitele, Elona Muska pochválil za rozhodnutí získat další kapitál s tím, že to bylo nutné, aby se využilo zhodnocení ceny akcií. „Jsem rád, že konečně jednají podle toho velkého scénáře. Měli by získat mnohem více peněz, protože je budou potřebovat, aby tento scénář realizovali."
 
Damodaran investoval do Tesla, ale své akcie prodal, když dosáhly hodnotu 640 USD. „V tu chvíli jsem pociťoval, že jejich cena narostla až příliš. Lidé oceňují naplňování tohoto scénáře. Ale na cestě k jeho naplnění společnost čeká překonání mnoha překážek, a to by byl můj problém.“
 
Damodaranova relativní opatrnost vůči společnosti Tesla stojí v kontrastu s některými analytiky, jako jsou Dan Ives ze společnosti Wedbush Securities a Catherine Woodová od společnosti Ark Investment Management. Ives má pro Teslu cíl 1000 USD, zatímco Woodová má pětiletý cíl cenu 7000 USD za akcii.
 
„Aby Tesla ospravedlnila další kroky směrem vzhůru, nemůže to být jen automobilová společnost. Musí přijít na to, že se stanou částečně softwarovou a částečně automobilovou společností. To je jediný způsob, jak se dostat k této  míře zisku. Jsou lidé, kteří tomuto scénáři natolik věří, že jsou ochotni investovat za tuto cenu. Jen si myslím, že dosažení tohoto spojovacího mostu je příliš daleko,“ konstatoval Aswath Damodaran.