name | autoweek.cz

Test finalistů AutoBest

Test finalistů AutoBest

03.12.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Nádherný testovací areál NAVAK nedaleko Bělehradu se opět stal místem, kde si porotci ankety AutoBest mohli vyzkoušet vozy, které byly zvoleny do finálové pětice.

Anketa AutoBest se od jiných zásadně odlišuje tím, že hledá takové automobily, které je možné označit jako nejlepší koupi - Best Buy - pro běžné zákazníky. Proto používá propracovaný systém hodnotících kritérií. Původně se anketa AutoBest orientovala především na rozvíjející se trhy střední a východní Evropy. Jenže období hospodářské krize ukázalo, že používaná hodnotící kritéria dokáží oslovit i velkou část kupujících západní Evropy.

V prvním kole členové poroty vybírají ze všech nových rodinných automobilů se základní cenou nepřevyšující hranici 17 000 eur (v době prvního kola volby to bylo 445 000 Kč). Už postup do finálové pětice proto představuje pro každý vůz velký úspěch.

Členové mezinárodní poroty, zastupující 15 zemí, se s pěti finalisty detailně seznamují během testovacích jízd v bezpečných podmínkách areálu NAVAK u Bělehradu.

Večerní přívaly sněhu, padajícího navíc v době, kdy to v Srbsku není obvyklé, nás naplnily obavami nad osudem tradičních testovacích jízd. Ráno nám ale byly všechny hlavní silnice byly uklizené a testovací okruh až na pár vlhkých míst v dokonalém stavu. Jen úvodní část jízdy po srbských silnicích (s místy nepříliš kvalitním povrchem) a dálnicích musela vynechat horské cesty.

Novinkou pro letošní rok se stala společná prezentace všech modelů, o níž se postarali zástupci automobilek. Své vozy postupně představili ředitel produktů Hyundai Motor Europe Francisco-Javier García, Daniel Nacass, ředitel pro PR Mitsubishi Motors Europe, ředitel Chevrolet CEE Georges Megyeri, globální šéf komunikace a marketingu Peugeotu Xavier Crespin společně s vedoucí projektu Peugeot 2008 Agnès Tesson-Fagetovou a vicepresident Nissan International pro plánování produktů a projekty s nulovými emisemi Etienne Henry.

Mezi mnoha dalšími reprezentanty automobilek stojí za vyzdvihnutí president Haundai Assan Otomotiv San Won Shin Chang, regionální ředitel pro strategii produktů Nissanu Laurent Marion a šéf komunikace Cheroletu Europe Vijay Iyer.

V tomto přímém srovnání bylo pozoruhodné, jak dalece se liší komunikační strategie jednotlivých značek. Samozřejmě jako při všech akcích AutoBest byly jedním z vrcholů celé akce následné diskuse mezi členy poroty a zástupci automobilek.

Závěrečný test finalistů není srovnávacím testem. Jde především o příležitost umožňující porotcům posoudit parametry jednotlivých vozů především v mezních situacích důležitých z hlediska bezpečnosti. Kromě chování vozu v nejrůznějších typech zatáček se jedná především o slalom rychlostí minimálně 60 km/h, vyhýbací manévr v rychlosti nejméně 80 km/h a stabilitu vozu při prudkém brzdění z rychlosti 100 km/h. Skutečnost, že dráha byla hodně prochladlá a na některých místech mokrá vůbec nebylo na škodu, protože i to je pro běžné motoristy zcela normální situace.

Pěti modely, které se letos dostaly do finále, jsou Hyundai i10, Chevrolet Trax, Mitsubishi Space Star, Nissan Note a Peugeot 2008. Pětice finalistů je pozoruhodná i z hlediska globalizace - reprezentant korejské značky vyvinutý v Německu a vyráběný v Turecku, představitel americké značky vyráběný v Jižní Koreji, jeden japonský vůz produkovaný v Thajsku a druhý ve Velké Británii. Jen Peugeot je po všech stránkách francouzský.

 

Hyunadi i10 ukazuje, že i v malém formátu lze získat plnohodnotné malé auto, navíc s atraktivním vzhledem. Jeho chování v extrémních situacích bylo příjemným překvapením. Naplno se u něj projevuje skutečnost, že se jedná o vůz vyvíjený v Německu. Takovýmto podvozkem by se v tomto segmentu nepochybně ráda pochlubila kterákoliv německá značka. Zvládnutí slalomu je u něj naprosto sebejisté, stejně jako je výtečné zvládnutí vyhýbacího manévru. S tímhle autíčkem je protahování se sériemi zatáček skutečně zábavou.

 

Chevrolet Trax budí respekt svým vzhledem, ale je velký jen navenek, protože interiér je poměrně stísněný. Chevrolet Trax je jako SUV s pohonem všech kol daleko jistější při jízdě mimo zpevněné povrchy než při slalomu, kdy jeho zadní kola velmi brzy přestanou stíhat změny směru. Vyhýbací manévr působí v Traxu hodně dramaticky, nicméně jej bezpečně zvládá. Při brzdění je stabilní, nicméně brzdná dráha je o poznání delší, než u jiných vozů z této pětice.

 

Mitsubishi Space Star je po technické stránce pozoruhodné auto s mimořádně nízkou hmotností, vynikající aerodynamikou a dobře pracující převodovkou CVT. Jenže toto auto má pro evropské poměry příliš měkkou charakteristiku pérování. Ve slalomu proto velkým nakláněním nutí brzy ubrat. Vyhýbací manévr v tomto voze působí pro velké náklony trochu divoce, nicméně i po návratu do původního směru drží stopu. Nízká hmotnost se pak projevuje ve špičkovém chování při intenzivním brzdění.

 

Nissan Note přichází s novou filosofií - nadprůměrnou praktičností a pozoruhodným systémem Safety Shield se čtyřmi kamerami. Od Nissanu by se ale očekávaly určitě lepší jízdní vlastnosti, než ukázal Note, jehož chování v krajních situacích bylo trochu zklamáním. Především ve slalomu je poměrně nestabilní a brzdná dráha je poměrně dlouhá. Jen zvládnutí vyhýbacího manévru je bez problémů.

 

Peugeot 2008 působí po všech stránkách jako bezpečný, solidní automobil. Podvozek Peugeotu 2008 těží z příbuznosti s modelem 208, ale k tomu přidává schopnost zvládat jízdu na nekvalitním povrchu. Poskytuje potřebné pohodlí, a přitom je velmi stabilní při slalomu a naprosto perfektní při vyhýbacím manévru i brzdění.

 

Nyní porotce čeká nelehký úkol vybrat jediného vítěze. Jde ale o vysoce transparentní proces vycházející z posouzení 13 kriterií, zahrnujících i cenu, dostupnost servisu a náhradních dílů a další parametry. Rozhodnuto bude v polovině prosince. Vítěz bude vyhlášen počátkem února, velmi pravděpodobně ve Varšavě.