name | autoweek.cz

Toyota Aqua stanoví nová měřítka

Toyota Aqua stanoví nová měřítka

29.12.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

V Japonsku se začne prodávat nejhospodárnější hybrid na světě. Toyota Aqua se zřejmě neobjeví na evropských trzích.

Hlavní inženýr Toyoty Satoši Ogiso na autosalonu v Tokiu naznačil představy své společnosti o budoucnosti automobilu. Hovořil také o kompaktním hybridu, vedle něhož dosud nejúspornější modely jako Honda Insight nebo Mazda2 působí pokud jde o spotřebu paliva nenasytně. Je to Toyota Aqua, označovaná také jako Prius C.

Tento automobil je díky své efektivitě využití paliva se spotřebou 2,8 l/100 km měřenou podle nového japonského testovacího cyklu JCO8 resp. 2,5 l/100 km podle cyklu 10-15 o 30 % lepší než jeho konkurenti v tomto segmentu. Aqua této účinnosti využití paliva dosahuje s menším, lehčím a účinnějším systémem hybridního pohonu Toyota Hybrid System II se zážehovým motorem o objemu 1,5 l.

Nový kompakt Honda Insight má spotřebu 3,7 l/100 km podle testovacího cyklu JC08 a 3,2 l/100 km podle MLIT cyklu 10-15, zatímco nová Mazda Demio, v Evropě lépe známá jako Mazda2, má při použití technologie Mazdy Skyactiv spotřebu 4,0 l/100 km podle JC08 nebo 3,3 L/100 km podle 10-15.

Ogiso se svým týmem na dosažení těchto hodnot tvrdě pracoval: \"Lidé se obvykle podívají na konkurenci a chtějí být o několik procent lepší. Pro model Aqua jsem stanovil cíl na 2,5 l/100 km. To je o 30 % lepší než u konkurence. Každý se ptal: Jak jsi mohl stanovit cíl tak vysoko? Proč je potřeba dosáhnout zrovna takové číslo? Jestliže konkurence dosahuje 3,3 l/100 km, nestačilo by jen 2,8 l/100 km?\"

Ogiso vzpomínal na v těžké doby před vznikem Priusu: \"V té době byly akumulátor, elektromotor a řídicí jednotka obrovské a těžké. Načrtl jsem kompaktní automobil dlouhý asi 4 m s prostorem pro čtyři cestující. Zbývající prostor byl velmi malý a já tam musel dostat všechny ty ohromné komponenty.\" U modelu Aqua se musel tento výkon zopakovat: \"Náklady, velikost a hmotnost se ale oproti původnímu Priusu značně zmenšily.\"

Hybridní technologie Priusu se musela miniaturizovat tak, aby se vešla do vozu dlouhého jen 4 m (Prius měří 4460 mm) a má rozvor o délce 2540 mm (Prius má 2700 mm).

Ogiso se domnívá, že tento automobil přiměje i ostatní automobilky k návratu k použití CAD: \"Prius změnil pravidla hry ve střední třídě. Aqua v Japonsku změní pravidla ve třídě kompaktních vozů.\" Pouze v Japonsku? A co zbytek světa? Ogiso uvádí, že problémy s měnou a výrobou možná zpozdí jeho příchod na další trhy. Jeho produkce je totiž vázána na místa, kde se vyrábí model Prius, což je Japonsko, Thajsko a brzy také Čína. Drahé komponenty a pohonné jednotky pocházejí výhradně z Japonska. Silný jen Japonsku neumožňuje levný vývoz. To jedna z věcí, kterou Ogiso nemůže zařídit. Toyota uvažuje o prodeji tohoto vozu v 50 zemích, včetně USA, a to pod názvem Prius C. V Evropě Toyota na trh uvede nový malý hybrid vycházející z kompaktu Yaris. Bude využívat stejný systém hybridního pohonu jako Aqua.

O vánocích Toyota uvedla vůz Aqua na trh. Tento dosud nejúčinnější hybridní vůz na světě se bude v Japonsku prodávat za základní cenu 1,69 milionu jenů (21 600 dolarů, 435 000 Kč). S plnou výbavou japonské kupující přijde na 1,85 milionu jenů (23 800 dolarů, 480 000 Kč). Kompaktní hybrid Aqua tedy stojí méně než větší Prius, ale stále je o dost dražší než jeho konkurenti.

Agentura Nikkei uvádí: \"Kompaktní hybrid Honda Fit se spotřebou 3,8 l/100 km má základní cenu 1,59 milionu jenů (410 000 Kč). Zážehovým motorem poháněný kompakt Mazda Demio se spotřebou 4,0 l/100 km má základní cenu 1,4 milionu jenů (360 000 Kč).\" Japonská vláda ale bude každý vůz s hybridním pohonem dotovat 210 000 jeny (2700 dolarů, 55 000 Kč).

Podle agentury Nikkei již Toyota obdržela objednávky na 60 000 vozů Aqua, což je pětkrát více než její měsíční cíl prodeje, stanovený na 12 000 vozů. Pokud si tedy vůz Toyota Aqua objednáte v Japonsku dnes, obdržíte jej za čtyři měsíce. Načasování zámořského prodeje modelu Prius C dosud nebylo oznámeno.