name | autoweek.cz

Toyota Gazoo Racing chce vyhrát Le Mans

Toyota Gazoo Racing chce vyhrát Le Mans

13.06.2018 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Tým Toyota Gazoo Racing se opět pokusí prolomit své mnoho let trvající prokletí a konečně vyhrát závod 24 hodin v Le Mans.
Do 86. ročníku závodu 24 hodin v Le Mans budou nasazeny dva vozy TS050 Hybrid. Za volantem vozu č. 7 se budou střídat Mike Conway, Kamui Kobajaši a José María López, zatímco s vozem č. 8 se vracejí Sébastien Buemi a Kazuki Nakadžima společně s Fernandem Alonsem, který v Le Mans startuje vůbec poprvé.
 
Po zisku dvou prvních míst v úvodním závodě vytrvalostního mistrovství svět FIA WEC, šestihodinovce ve Spa-Francorchamps, tým očekává, že se při 19. účasti Toyoty v Le Mans konečně dočká vítězství. Tým se cítí dobře připraven, o čemž svědčí 25 000 najetých testovacích kilometrů před sezonou.
 
Tým Toyota Gazoo Racing v posledních letech v Le Mans vždy ukazoval rychlost, avšak vítězství mu těsně uniklo kvůli technické závadě v předposledním kole v roce 2016. Vloni Toyota vyjížděla z první startovní pozice poté, co překonala rekord okruhu, ale opět na vítězství nedosáhla. Nyní před týmem stojí úkol prolomit toto prokletí závodu v Le Mans a stát se teprve druhým japonským výrobcem, který zde dokáže zvítězit.
 
Toyota do Le Mans vyráží se spotřebou paliva o 35 % nižší než v roce 2012, kdy na okruhu závodil první vůz jejího továrního týmu v kategorii LMP1. Za nižší spotřebou stojí nejhospodárnější hybridní elektrické hnací ústrojí v motoristickém sportu. TS050 Hybrid má povoleno využít jen 35,1 kg paliva na jeden úsek, což stačí k absolvování 11 kol okruhu de la Sarthe o délce 13,626 km, tj. 150 km, což znamená průměrnou spotřebu 23,4 l/100 km.
 
Ostatní vozy LMP1, které hybridní elektrickou technologii nevyužívají, mají hmotnostní limit vozu o 45 kg nižší než vozy TS050 Hybrid a s jednou nádrží dokáží absolvovat 10 kol na jeden úsek. Přesné příděly paliva ještě budou potvrzeny, avšak je jisté, že budou výrazně vyšší než v případě vozů TS050 Hybrid, což dává nehybridním vozům výhodu vyššího výkonu, která je však vykoupena delšími a častějšími zastávkami k natankování paliva.
 
Ve Spa, kde se konal první závod podle nových regulí pro LMP1, dokázala Toyota s vozy TS050 Hybrid ve specifikaci pro rok 2018 zvítězit s náskokem dvou kol, k čemuž napomohly i výrazně kratší zastávky v boxech oproti konkurenci. Avšak během nedávného testování na Le Mans zaznamenal tým Rebellion Racing čas na jedno kolo o více než 4 s lepší než jakýkoli nehybridní vůz LMP1 za celou éru WEC, což naznačuje, že závod Le Mans bude vzrušující a napínavý.
 
Le Mans zahrnuje bezmála 35 hodin jízdy - počínaje čtyřhodinovým tréninkem ve středu 13. června v 16:00, na nějž ve 22:00 navazují dvouhodinové kvalifikace. Kvalifikace pokračují ve čtvrtek dalšími dvěma jízdami o délce 120 minut (v 19:00 a 22:00). O pozici na startu rozhoduje absolutně nejrychlejší čas na okruh dosažený v některé z kvalifikačních jízd. Toyota je plně připravena utkat se o svoji historicky čtvrtou pole position v Le Mans.
 
Během páteční spanilé jízdy pilotů ve městě budou mít fanoušci příležitost vidět naživo závodní jezdce. Následuje vlastní závodní víkend, jenž začíná zahřívací jízdou o délce 45 minut od 9:00 hodin. Závod začíná v sobotu v 15:00 hodin.
 
Hisatake Murata, prezident týmu: „Je to vždy vzrušující jet do Le Mans a letos se na tento závod obzvláště těšíme. Po velkých zklamáních v Le Mans v letech 2016 a 2017 jsme se připravili důkladněji než kdy v minulosti a naší prioritou je bez problémů projet cílovou rovinkou za mávání šachovnicovým praporkem. Ale z minulosti již víme, že v Le Mans se může stát spousta věcí, a bude tedy nezbytné ukázat týmového ducha, abychom nejrůznější záludnosti tohoto závodu překonali. Jsem přesvědčen, že náš tým je jednotný a je na tuto výzvu připraven. Našeho cíle se nikdy nevzdáme. Uděláme vše pro to, abychom v neděli odpoledne stáli uprostřed stupňů pro vítěze. Věřím, že fanouškům nabídneme závod, na který budou rádi vzpomínat.“
 
Mike Conway (TS050 Hybrid, vůz č. 7): „Na Le Mans se skutečně již těším. Na tento závod čekáme celý rok. Na tento týden se připravujeme již od mávnutí šachovnicovým praporkem v roce 2017. Věřím, že jsme se připravili tak dobře, jak to jen bylo možné, takže nyní vyrážíme do Le Mans provést vše podle plánu. Jsme silnější a ještě lépe připraveni než v minulosti, a tak se již nemohu dočkat. V Le Mans vždy panuje zvláštní atmosféra, protože na tomto okruhu si zajezdíte pouze jednou za rok. Fanoušci jsou vždy nadšení a já jsem si jist, že to bude týden hodný zapamatování.“
 
Kamui Kobajaši (TS050 Hybrid, vůz č. 7): „Je to vždy parádní být v Le Mans, protože závodění na této trati je úžasné. Atmosféru nelze srovnávat s žádným jiným závodem, a proto se tato akce pyšní tak dlouhou historií a je stále tak ohromná. Vloni jsem zajel v Le Mans nejrychlejší kolo, ale to nic neznamená; jsem na to pyšný, ale chtěl bych dosáhnout něčeho přímo v závodu. V Le Mans jsem zatím nikdy nezvítězil, takže jsem rozhodnut, že tentokrát k tomu dojde. Samozřejmě budeme bojovat po celých 24 hodin, abychom našeho cíle dosáhli.“
 
José María López (TS050 Hybrid, vůz č. 7): „Veškerá práce za posledních 12 měsíců se redukuje na závodní týden v Le Mans. Všechno to testování, úsilí a oběti jsou právě pro tento závod, kde se musíme předvést v té nejlepší formě. Letos to bude ohromný podnik a hodně pozornosti se soustředí právě na nás. Bude to zvláštní pocit a již se nemohu dočkat, až tu atmosféru opět zakusím. Bude tam hodně vynikajících jezdců a spousta prototypů, tudíž sestava na startovním roštu bude zajímavá; očekávám, že to bude jeden z nejatraktivnějších závodů za dlouhou dobu.“
 
Sébastien Buemi (TS050 Hybrid, vůz č. 8): „Le Mans je mimořádná akce, takže jsem opravdu šťastný, že se mohu tohoto jednorázového podniku zúčastnit, se všemi těmi davy fanoušků a ohromným vzrušením. Samotný závod má bohatou historii, takže si zkusím vychutnat každičký okamžik. Po našich výborných výsledcích ve Spa a během testovacího dne to pro nás v závodu vypadá docela dobře, ale v podobné situaci jsme byli i v minulosti, ale cíle jsme přitom nedosáhli. Takže k tomuto víkendu přistupuji jako k běžnému závodu. Víme, že se může stát spousta nečekaných věcí, nikdy nic nemáte plně pod kontrolou, ale tvrdě jsme dřeli, abychom dospěli do tohoto bodu, a uvidíme, co se stane.“
 
Kazuki Nakadžima (TS050 Hybrid, vůz č. 8): „V Le Mans to bude náročný týden a tvrdý závod jako vždy. Když se podíváte na okruhové časy z testovacího dne, je zřejmé, že konkurence je silná a boj bude vyrovnaný. Víme, co máme dělat; musíme se připravit nejlepším možným způsobem a absolvovat závod bez jakýchkoli chyb, poruch nebo problémů. Úkol je stejný jako v každém závodu. Musíme zachovat rozvahu a bojovat k dosažení našeho cíle. Věřím, že naše šance jsou dobré, a jsem tedy odhodlán uspět.“
 
Fernando Alonso (TS050 Hybrid, vůz č. 8): „Cítím se na tento závod připraven. Jako tým jsme usilovně pracovali, abychom na tento závod byli připraveni, a myslím si, že jsme v dobré pozici. Jsme připraveni přesně tak, jak bychom měli být. Mám radost, že jsem součástí silného a jednotného týmu. Je vzrušující připravovat se na svůj první závod 24 hodin Le Mans a zakusit tuto úžasnou událost na takovém kultovním okruhu; ten pocit je skutečně zvláštní. Týden před samotným závodem bude nabitý emocemi. Jistěže, je to moje první Le Mans, takže to bude zkušenost, nejen závod samotný, ale i celý týden s přípravami, atmosférou a fanoušky. Jo je magické kouzlo Le Mans.“