name | autoweek.cz

Toyota jedničkou - ale vloni

Toyota jedničkou - ale vloni

04.08.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Světová organizace automobilek OICA konečně zveřejnila oficiální přehled největších výrobců motorových vozidel na světě za rok 2010.

První desítka žebříčku OICA se velmi dobře shoduje s tím, co jsme už v lednu uveřejnili podle TTAC. Žebříček OICA hodnotí jen jednotlivé vyrobené kusy. Upřesňuje jen osobní, užitková a nákladní auta a autobusy. I zde je ale třeba upřesnění, protože v USA se za užitková auta vydávají na jedné straně crossovery, SUV a minivany, ale na druhé straně i velké pick-upy velikosti malých náklaďáků.

Pokud by se sčítala jen osobní auta, pak by GM kleslo ze druhého na třetí místo a Ford by dokonce vypadl z první desítky. Chrysler dokonce podle tohoto pohledu vyrábí čtyřikrát víc užitkových aut než osobních.

Zajímavé je, že vozidla všech čtyř hodnocených kategorií - osobní, lehká užitková, nákladní a autobusy - vyrábí jen Fiat, Daimler, indická Tata (s Jaguarem a Land Roverem) a čínské FAW, Dongfeng a BAIC.

Udaná výrobní čísla vycházejí z podkladů jednotlivých národních asociací. To ale znamená, že ne všechna jsou plně důvěryhodná. V porovnání s tím TTAC vychází z údajů samotných automobilek. Nedokáže ale zjistit údaje od všech, především z exotických zemí. Údaje obou žebříčků se dokonale shodují u japonských automobilek, což ukazuje, jakou vážnost u nich mají přesné statistické údaje. Odchylka u Nissanu je zřejmě způsobena tím, že není zcela jasné která auta patří japonské značce a která Renaultu.

Mezi vedoucí desítkou světových automobilek je rekordmanem Nissan s nárůstem proti roku 2009 o nevídaných 45,1 %! Obrovský nárůst produkce ale hlásí všichni na čele - GM o 31 %, Hyundai (s Kia Motor) o 24 % atd. Ford s růstem jen o 6,5 % je na tom vlastně nejhůř.

Ze 73,8 automobilů vyrobených podle OICA v roce 2010 po celém světě náleželo 95 % uvedeným 47 největším výrobcům, přičemž desítka největších dodala přesně 2/3 světové produkce.

Všimněte si, že se mezi ty významné nedostal například Saab s produkcí jen 32 000 aut ani jeho potenciální zachránce Yeongman.

OICA poprvé vzala ve své statistice na vědomí i situaci v Číně. Největší čínská automobilka SAIC je totiž v žebříčku na 31. místě s produkcí jen 346 525 aut. Jenže pokud se započtou i auta vyrobená pro VW a GM, pak je se 3,6 milionu vyrobených aut rázem v první desítce a dokonce i Dongfeng se 2,77 milionu by předstihl nyní desátý Renault. Proto je nově připojena i produkce pěti největších čínských automobilek dodávajících auta i pod jinými značkami v rámci společných podniků. Naopak součet Aliance Renault-Nissan včetně ruského AvtoVAZ, který má nyní pod kontrolou, dává 7 244 215 vozů a celkově čtvrtou pozici. Podobně součet Fiatu a Chrysleru by s takřka přesně 4 miliony znamenal posun na sedmé místo.