name | autoweek.cz

Toyota pomůže PSA

Toyota pomůže PSA

24.07.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Dohoda PSA Peugeot Citroën a Toyoty o spolupráci v oblasti lehkých užitkových vozů v Evropě znamená, že Japonci pomohou zachránit továrnu partnera jejich úhlavního rivala GM. Mohla by to být dobrá zpráva i pro TPCA.

Vedení koncernu PSA Peugeot Citroën je pod tlakem francouzské vlády aby upustilo od svého plánu radikálně omezit počet zaměstnanců a zavřít minimálně jeden z výrobních závodů ve Francii. Dohoda o spolupráci s GM, které se stalo druhým největším akcionářem PSA, zatím nenaznačuje, že by v této oblasti mohla přinést nějaký pozitivní efekt, protože GM má samo plnou hlavu starostí co s nevyužitými kapacitami Opelu a Vauxhallu. Navíc partnerství s GM vede k omezování spolupráce s Fordem a BMW.

Pomoc pro Francouze nyní přišla úplně od jinud - od největšího rivala GM v bitvě o postavení největšího výrobce aut na světě Toyoty. Toyota Motor Europe a PSA Peugeot Citroën oznámily dohodu o spolupráci v oblasti lehkých užitkových vozů v Evropě. PSA Peugeot Citroën bude Toyotě dodávat vozy střední velikosti odvozené od současných modelů Peugeot Expert a Citroën Jumpy, které se od druhého čtvrtletí 2013 budou v Evropě prodávat pod značkou Toyota.

Dohoda rovněž počítá se spoluprací na vývoji příští generace vozů, které má PSA Peugeot Citroën vyrábět. Spolupráce by měla pokračovat i po roce 2020. Toyota Motor Europe se má podle tohoto plánu přímo podílet na vývoji a průmyslových investicích do této příští generace vozů. Nepočítá se s žádnou kapitálovou účastí nebo společnou výrobou.

Peugeot Expert a Citroën Jumpy se vyrábějí v továrně Sevelnord ve francouzském Lieu-Saint-Amand nedaleko Valenciennes společně s Fiatem Scudo. Společnosti Fiat a PSA nedávno ohlásily, že společnost Sevelnord na konci roku 2012 přejde zcela pod kontrolu PSA, nicméně společná výroba má pokračovat do vypršení smlouvy, tedy do konce roku 2016. Tato dohoda se netýká jiných dohod o spolupráci mezi skupinami FGA a PSA Peugeot Citroën, včetně společného podniku Sevelsud ve Val di Sangro v Itálii, který bude dál fungovat v souladu s platnými smlouvami. V Itálii se vyrábí Citroën Jumper, Peugeot Boxer a Fiat Ducato. Pro Fiat a PSA ještě vyrábí malé užitkové vozy Citroën Nemo, Peugeot Bipper a Fiat Fiorino turecká automobilka Tofas.

Zpráva o spolupráci PSA s Toyotou ovšem neuvádí kde se budou vozy pro Toyotu vyrábět. Logické by bylo v závodě Sevelnord, ale to podle agenturních zpráv není jisté. Vše závisí na ochotě francouzských odborářů přijmout opatření vedoucí ke zvýšení produktivity. Pokud k dohodě s odboráři nedojde, přestěhuje se produkce příští generace užitkových vozů do španělského Viga.

Dohoda PSA a Toyoty by měla znamenat i prodloužení spolupráce v kolínské TPCA, takže bychom se mohli dočkat i nové generace těchto vozů.

Naopak tato dohoda vyvolává další otazníky pro budoucnost Opelu. Ten totiž užitkové vozy získává od Renaultu, jenž nově uzavřel partnerství s Mercedesem. Menší Opel Combo je přejmenovaným Fiatem Dobló vyráběným tureckým Tofasem.