name | autoweek.cz

Toyota Prius Plug-in jezdí ve Štrasburku

Toyota Prius Plug-in jezdí ve Štrasburku

28.04.2010 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Ze spolupráce automobilky Toyota Motor, francouzského dodavatele elektrické energie EDF a města Štrasburk vzešel projekt zkušebního provozu stovky vozidel Toyota Prius Plug-in a inteligentní sítě dobíjecích stanic EDF.

Automobilka s městem Štrasburk a společností EDF spolupracuje už od roku 2007. Začínalo se se třemi prototypy PHV testovanými v malém rozsahu. Od září 2008 se jeden z těchto vozů zkouší ve Velké Británii. Nyní toto partnerství přechází na vyšší úroveň.

Toyota do Štrasburku dodala sto vozů Prius Plug-in, umožňujících dobíjení ze zásuvky. Na jedno nabití vůz ve výhradně elektrickém režimu ujede okolo 20 km. Tříletý projekt jejich zkušebního provozu ve městě, jeho okolí a regionu Alsaska zastřešila francouzská státní agentura efektivního využívání energie ADEME.

Společnost EDF je skupinou integrující výrobu elektrické energie, její distribuční síť i prodej.

Výhodou provozu vozidel s elektrickým pohonem ve Francii je skutečnost, že největší dodavatel elektrické energie, kterým je právě EDF, produkuje 95 % elektřiny s nulovými emisemi CO2. To znamená, že vozidla s elektrickým pohonem při svém provozu zde ve skutečnosti produkují ekvivalent 10-20 g CO2/g. V evropském průměru to je ale poněkud jinak. Vezmeme-li v úvahu i výrobu elektrické energie, tak provoz těchto vozidel ve skutečnosti přináší emise 105 g CO2/km, což je nicméně stále o 34 % méně než průměrné emise osobních aut se spalovacími motory.

Pro Toyotu nejde o nový jednoúčelový projekt, ale o pokračování dlouhodobého vývoje.

V letošním roce dodala po celém světě 600 prototypů vozu Prius Plug-in k provozním zkouškám. Největší z těchto dílčích projektů byl odstartován právě ve Štrasburku, kde jich bude jezdit stovka. Na leasing je na dobu 36 měsíců získali partneři projektu, kterými jsou různé organizace a firmy. Budou je používat jako servisní nebo služební automobily i pro osobní potřebu.

Poprvé na světě se v rámci tohoto projektu rovněž uvádí do provozu inteligentní dobíjecí síť. EDF pro ni vyvinulo speciální dobíjecí stanice. Inteligentní systém EDF vychází z neustálé komunikace s vozidlem. Díky tomu pracuje tak, aby dobíjení nepřetěžovalo síť v době energetické špičky. Řidič je na dálku informován o průběhu dobíjení vozu prostřednictvím iPhonu. Využití dat z dobíjení umožňuje i následné vyhodnocení celého projektu.

EDF ve Štrasburku vybudovalo více než 150 dobíjecích míst - osm u chodníků, 18 na veřejných parkovištích, 78 na parkovištích partnerských organizací a 55 v domácnostech. Problémem míst u chodníků a na veřejných parkovištích ale samozřejmě je možnost, že se na ně postaví jiná vozidla. Proto je nejjistější využívání firemních a domácích stanic. Dobíjení doma je navíc i nejlevnější, protože domácí sazby za elektrickou energii budou vždy výhodnější. Dobití plné kapacity akumulátorů (tj. 5,2 kWh) ze zásuvky 230 V/16 A trvá 100 minut a EDF za něj účtuje 0,40 euro (asi 10 Kč). Za dobití na veřejně dostupném místě se platí prostřednictvím své registrační karty, s jejíž pomocí také otevírá veřejné dobíjecí stanice.

Zajímavé je, že na podobu nabíjecích zásuvek mají zástupci automobilky a dodavatele energie poněkud odlišný názor. Podle představitelů Toyoty lze pro dobíjení vozu používat zcela normální zásuvky na střídavý proud 220 V a 16 A. Zástupce EDF ale upozorňuje, že běžné zásuvky na 16 A nejsou uzpůsobeny pro pravidelné zapojování a odpojování kabelu, takže by bylo potřeba používat jiné, kvalitnější zapojení.

Problémem do budoucna samozřejmě je nejednotnost zásuvek v různých zemích. Představitelé EDF tvrdí, že se na jejich sjednocení pro potřeby dobíjení automobilů pracuje a dohody by mělo být dosaženo ještě do konce roku 2011. Nebude to ale snadné, protože k dohodě musí dospět 27 zemí EU, jenže některé z nich požadují použití třífázových zásuvek. Jako velmi důležitý krok ke standardizaci proto je třeba brát skutečnost, že jedním z partnerů projektu ve Štrasburku je i německá energetická společnost EnBW. Díky ní se projekt rozšířil i přes hranice na území Německa.

Ve Štrasburku začali s experimenty s městskými vozidly s elektrickým pohonem už v roce 1995. Starosta Štrasburku Roland Ries nám při spuštění projektu řekl: \"Už více než 30 let se snažíme hledat nové cesty mobility. Nyní se tato problematika stává zásadním problémem a její řešení nezbytností. Všude roste tlak na větší využívání městské dopravy, nicméně nemůžeme změnit myšlení lidí. Namísto boje mezi různými typy dopravy musíme hledat cesty k jejich soužití. Z tohoto pohledu k nám Toyota Prius Plug-in přichází jako správné auto ve správný čas na správné místo. Je jasné, že se vjezd aut do centra města musí omezovat, a to i vzhledem k omezeným možnostem parkování. Ale i nadále tam budou jezdit spolu s tramvajemi a autobusy. Nežli něco zakazovat je vhodnější lépe využívat existující infrastrukturu. Auto nesmí být nepřítelem veřejné dopravy ale jejím doplňkem. Organizujeme lepší využití aut, aby v nich jezdilo více lidí než dosud, kdy v nich z více než 90 % sedí jen řidič, a zlepšujeme podmínky pro používání jízdních kol. Tento projekt je pro nás jen dalším krokem v našem dlouhodobém úsilí. Do budoucna bychom chtěli mít i menší vozidla na elektrický pohon pro jednu nebo dvě osoby.\"