name | autoweek.cz

Toyota světovou jedničkou - na jak dlouho?

Toyota světovou jedničkou - na jak dlouho?

29.07.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Předběžné prodejní výsledky za první pololetí řadí Toyotu opět do postavení největšího producenta osobních aut na světě před General Motors a Volkswagen. Do konce roku by se ale do vedení mohlo vrátit GM.

 

Podle předběžných výsledků Toyota v prvním pololetí prodala 4,97 milionu aut. V porovnání s prvními šesti měsíci loňského roku to představuje nevídaný nárůst o 34 %. Toyota dodala o 210 000 vozů víc než General Motors a o 520 000 vozů více než Volkswagen.

Vloni vedoucí GM proti loňskému prvnímu pololetí zvýšilo prodej o 2,9 % na 4,67 milionu vozů a Volkswagen se 4,45 miliony prodaných aut zvýšilo svůj výkon o 12 %. Oba koncerny dosáhly zvýšení navzdory tomu, že jejich výsledky poznamenala ekonomická krize v Evropě. Naopak Toyota těžila z posilování svých hlavních trhů - Severní Ameriky a Japonska.

Toyota se velmi rychle vzpamatovala z loňských problémů vyvolaných přírodními katastrofami v Japonsku a Thajsku. Letos už vyrobila o 55 % více aut než vloni. Jenže právě proto nelze její prodejní výsledek přeceňovat. Mnozí její věrní zákazníci počkali s koupí nového auta. Tento pozitivní efekt ale postupně vymizí, takže výsledky druhého pololetí pravděpodobně nebudou tak skvělé. Navíc Toyota plánuje omezení produkce v Japonsku vzhledem k nevýhodnému kurzu jenu z hlediska exportu.

Toyota předstihla GM jakožto největší výrobce automobilů na světě v době americké finanční krize v roce 2008. Vloni ale v důsledku zemětřesení a tsunami v Japonsku a povodní v Thajsku musela Toyota omezit výrobu.

Konečný rozdíl mezi Toyotou a GM bude jen v řádu desítek tisíc dodaných vozů. Rozhodovat zřejmě bude situace na trhu v Číně. Tam se všeobecně očekává mírné zpomalení růstu. Přitom Čína je nejdůležitějším trhem pro GM i Volkswagen.

Celosvětově se za prvních šest měsíců letošního roku podle odhadu společnosti Wards Auto prodalo 41,5 milionu automobilů, což znamená meziroční nárůst o 5,9 %. K tomu napomohl především velký nárůst dodávek v červnu - celkem 7,3 milionu vozidel, což představovalo zvýšení o 10,8 % proti červnu 2011.

Největší růst byl zaznamenán v asijsko-pacifickém regionu - o 11,8 % na 18 milionů vozů za šest měsíců. Největší světový trh Čína vykázal zvýšení jen o 2,7 %, zatímco Japonsko se vzpamatovalo zvýšením prodeje o 53,6 %. Severní Amerika hlásí meziroční zvýšení prodeje o 14,1 %. Naopak pokles o 1,2 % byl zaznamenán v Latinské Americe.