name | autoweek.cz

Toyota zůstala největší

Toyota zůstala největší

24.01.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Navzdory frontálnímu útoku ze strany nově obrozenému General Motors a stále posilujícímu Volkswagenu zůstala společnost Toyota Motor největším výrobcem automobilů na světě, a to už třetím rokem po sobě. Toyotu Motor a GM dělí méně než 30 000 dodaných aut!

Toyota byla v roce 2010 už potřetí za sebou největším výrobcem aut na světě, a to i přes velký propad prodeje v USA, způsobený řadou svolávacích akcí a absencí nových modelů. Toyota spolu se svými značkami Lexus a Scion a společnostmi Daihatsu Motor a Hino Motors, jejichž je majoritním vlastníkem, v roce 2010 zvýšila dodávky svých vozů o 8 % na celkem 8,418 milionu kusů. Toyota přitom v USA ztratila 0,4 %, když její prodej poklesl na 1,76 milionu vozů. Tuto ztrátu vyrovnalo zvýšení prodeje na asijských trzích. Jen v Číně se podařilo zvýšit prodej o 19 % (což byl ale mnohem menší nárůst než u GM a VW). Při odečtení prodeje vozů Daihatsu (783 000 miniaut, tj. +4 %) a Hino (107 000 nákladních vozů, tj. +35 %) zvýšila Toyota Motor vlastní prodej o 8 % na 7,528 milionu aut.

General Motors si udrželo druhou pozici na světě (přesněji řečeno ji získala zpět nově vytvořená společnost v níž se proměnilo zkrachované GM) s prodejem 8,390 milionu vozidel, což představovalo zvýšení dodávek o 12 %. Největší podíl na růstu prodeje GM mělo navýšení dodávek v Číně o 29 %. Prodej GM v USA se zvýšil o 6,3 % na 2,22 milionu vozů.

Volkswagen jako třetí největší výrobce aut na světě dodal v roce 2010 7,14 milionu aut, což představovalo navýšení o 14 % proti předchozímu roku.

Toyota Motor už v prosinci ohlásila jako cíl pro rok 2011 prodej 8,6 milionu vozů, tj. zvýšení jen o 2 %. Vedení Volkswagenu chce letos prodat o 5 % aut více než vloni, což by znamenalo překročení hranice 7,5 milionu dodaných aut. GM dosud žádný prodejní plán pro rok 2011 nezveřejnilo.

Počty prodaných kusů jsou ale jen tou méně důležitou částí obchodních výsledků automobilek. Až v následujících týdnech dostaneme též tu mnohem podstatnější, a tou budou finanční výsledky. V tomto ohledu na tom patrně nebudou oba vedoucí koncerny zdaleka tak dobře jako Volkswagen a čtvrtý v pořadí Ford Motor (jeho globální prodejní výsledky dosud nebyly zveřejněny), jejichž hospodaření se zdá být mnohem efektivnější. Problémem Toyoty a GM pro rok 2011 je nedostatek nových atraktivních produktů, což je naopak předností Volkswagenu i Fordu.