name | autoweek.cz

Trendy při nákupu aut

Trendy při nákupu aut

16.05.2018 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Třetí ročník průzkumu poradenské společnosti EY ukazuje, že Češi mají stále menší potřebu vyrazit do tradiční kamenné prodejny. Přes rostoucí zájem nákupu přes internet si auta udržují unikátní postavení v porovnání s jakýmkoliv jiným zbožím.
Společnost EY ve spolupráci s agenturou STEM/MARK v březnu 2018 uskutečnila 3. ročník průzkumu mezi českými řidiči za účelem zjištění aktuálních trendů při nákupu nových i ojetých vozidel.
 
Nákup v showroomu stále dominuje
Ideálním místem pro nákup zcela nového automobilu jsou i nadále autosalony. Nákup vozu u autorizovaného prodejce preferuje 77 % Čechů, ovšem před dvěma roky jich bylo 85 %. Jenže zatímco dříve koupi vozu předcházelo 5 až 7 návštěv u dealera, dnes průměrně zájemce o koupi auta dnes navštíví autosalon před samotnou koupí pouze 2,3 x (v roce 2016 to bylo 2,7x). To znamená, že v současné době má prodejce většinou jen jedinou příležitost k oslovení zákazníka!  
 
Ojetý vůz nejčastěji Češi zvažují koupit u autorizovaného prodejce (39 %). Do autobazaru by vyrazilo 18 % dotázaných řidičů, 16 % zájemců by vůz koupilo přes internet a dovézt ojetý vůz ze zahraničí by zvažovalo 16 % Čechů. To ovšem vůbec neodpovídá skutečnosti, protože u autorizovaných prodejců se prodává jen asi 10 % ojetých aut a nejvíc se při nákupu ojetin využívá internet. Ukazuje to na velký a zatím ne zcela využívaný potenciál, který mají při obchodu s ojetými auty autorizovaní prodejci.
 
Při výběru prodejce se více než polovina Čechů (52 %) řídí především vlastní zkušeností. Dají ale také na doporučení známých (38 %) nebo se rozhodují podle služeb nabízených prodejcem (34 %). Oproti všeobecnému mínění jen 25 % zájemců při hledání prodejce vychází z informací získaných na internetu. Je ale také možné, že prodejci a importéři nedokáží internet využívat tak, aby zákazníkům poskytovali ty informace, které hledají.
 
Vzrostla i preference vzhledu samotného showroomu - ta je důležitá pro 7 % kupujících, zatímco před rokem to bylo jen 1,5 %.
 
Pro prodejce je potěšující i skutečnost, že respondenti vyjadřují vysokou míru spokojenosti s průběhem posledního nákupu: 41 % bylo zcela spokojeno a celkem 83 % vyjadřuje spokojenost. Pouze 1 % bylo zcela nespokojeno a nespokojenost vyjadřuje pouze 6 % zákazníků. Přesto ale klesá loajalita ke značce - tu vyjadřuje 41 % kupujících.
 
Roste zájem o online koupi auta
Stále více se i při pořízení auta prosazuje nákup na internetu. Už 8 % zájemců chce při koupi svého příštího vozu zvolit formu on-line nákupu a dokáže si ji představit 29 % respondentů (oproti 18 % v roce 2016). Velmi významnou měrou roste zájem o spojení využití konfigurátoru (75 % mužů a 55 % žen) s možností chatu s prodejcem (54 % mužů a 72 % žen, průměr 66 % je o 16 % vyšší než v roce 2016). Velmi důležitou službou (pro 78 % kupujících) je i při online prodeji nabídka výkupu ojetého vozu na protiúčet.
 
„Při nákupu po internetu je důležitá důvěra. Proto většina respondentů jedním dechem dodává, že online by si auto koupili zejména od autorizovaného prodejce,“ vysvětluje Petr Knap. Pouhé 1 % řidičů by byl ochotný si koupit auto na e-shopu typu Amazon nebo eBay, což je zcela odlišný trend než u jiného zboží.
 
Příležitost pro prodejce
Čechům by při koupi auta online nejvíce chyběla možnost osobní prohlídky vozu, testovací jízda a přímý kontakt s prodejcem. I proto 95 % respondentů s testovací jízdou před koupí počítá, a to i v případě online prodeje. I v tom se obchod s auty stále významně odlišuje od všeho ostatního zboží. To je důležitá informace pro prodejce, kteří by s touto skutečností měli dokázat pracovat aby si udrželi kontakt se zákazníky.
 
„Testovací jízda není požadavkem, který by nešel vyřešit prostřednictvím moderních technologií. Až desetina Čechů by si bez problémů otestovala auto formou 3D virtuální jízdy, pokud by taková možnost existovala. V roce 2016 tuto formu testování nezvažoval téměř nikdo,“ říká Petr Knap.
 
Zajímavou informací je i to, že 9 z 10 zájemců o koupi vozu by u autorizovaného prodejce ocenilo přítomnost experta, který by se jim nesnažil auto za každou cenu prodat, ale vůz jim co nejpodrobněji představil a poradil jim. Dá se předpokládat, že tento požadavek i dále poroste v souvislosti s příchodem stále nových asistenčních a komunikačních systémů.
 
Kritéria výběru budoucího vozu
„Při pořízení automobilu je pro téměř tři čtvrtiny Čechů nejdůležitější jejich dosavadní zkušenost se značkou, následuje design kupovaného vozu. Cena je na pomyslném žebříčku priorit až na třetím místě,“ říká Petr Knap, vedoucí partner pro automobilový sektor v regionu střední a jihovýchodní Evropy.
 
Více než čtvrtina Čechů (28 %) by si ráda připlatila i za samotné připojení jejich nového auta k internetu. Průzkum ukazuje, že ženy by uvítaly možnost dokoupení služby související s jejich bezpečností, např. dovolání se na tísňovou linku či upozornění na potřebu servisu. Muži jsou naopak ochotni utrácet za pohodlí a komfort (dálkové odemčení vozu nebo zapnutí topení). Plných 37 % zájemců ale není ochotno poskytnout data o vozu a stylu jízdy, a tedy sdílet data pro online služby, proti 27 % těch, kteří by tato data ochotně poskytli.
 
Pro české řidiče jsou velice důležité rychlé dodání vozu (to preferuje 28 % respondentů, zatímco v roce 2016 to bylo jen 21 %, rychlost dodání preferují především starší kupující) i možnost podrobnější konfigurace (té dává přednost 43 % motoristů, ale v roce 2016 52 %).