name | autoweek.cz

Trh ojetých vozidel za první čtvrtletí 2018

Trh ojetých vozidel za první čtvrtletí 2018

25.04.2018 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Společnost Cebia analyzovala vývoj trhu ojetých vozidel za první čtvrtletí 2018 s cílem zjistit struktury a identifikace trendů trhů s ojetými vozidly.
Během prvních třech měsíců letošního roku výrazně rostl počet dovážených ojetých vozidel. Ačkoli růst dovozu ojetin přetrvává již od roku 2015, až do letošního roku tempo růstu postupně sláblo. Letos naopak výrazně zrychlilo. Zatímco loni byl ve stejném období meziroční nárůst jen 4 %, tento rok se podle statistiky Svazu dovozců automobilů (SDA) dovoz navýšil o 10,9 %. Podle aktuálních dat SDA se navíc zvyšuje podíl dovezených aut, která jsou starší 15 let. Lze také očekávat, že Českou republiku mohou zaplavit ojeté diesely z Německa. V Česku je totiž stále poptávka zejména po ojetých autech na naftu. V prvním čtvrtletí představovaly 61,5 % prodeje.
 
Vzhledem k rostoucímu trendu dovozu ojetin ze zahraničí meziročně výrazně klesl podíl aut českého původu ze 76 % na 67 %. V případě dovážených vozidel převažují opět auta z Německa a Itálie. V případě Německa však došlo ke zvýšení podílu na trhu z 14 na 17 %, u aut z Itálie naopak k mírnému poklesu ze 6 na 4 %. „Spolu s ojetinami z Německa se na český trh může dostat také více aut z jiných zemí, zejména jižní a východní Evropy. U těchto vozidel je vysoká pravděpodobnost, že budou zákazníkům nabízena jako auta s německým původem,“ uvádí ředitel společnosti Cebia Martin Pajer. Podle zjištění Cebie část vozidel, která mají prodejcem deklarovaný původ v Německu, pochází ve skutečnosti z jiné země, a to především ze zemí jižní Evropy nebo dokonce z jihovýchodní Evropy či zemí bývalého Sovětského svazu. Na české zákazníky totiž působí daleko lépe a důvěryhodněji auto, které jezdilo v Německu nebo Rakousku, než např. v Řecku nebo Chorvatsku.
 
Dalším trendem prvního čtvrtletí letošního roku je zvýšení průměrného stáčení najetých kilometrů. V prvním čtvrtletí letošního roku došlo ke snížení podílu aut, která mají udávaný stav tachometru mezi 100 000 a 200 000 km, a to z 50 na 47 %. Snížil se rovněž podíl aut, která najela více než 200 000 km (z 26 na 20 %) a naopak výrazně narostl podíl vozidel s nájezdem do 100 000 km (z 24 na 33 %). Vzhledem k tomu, že se nesnížilo průměrné stáří prodaných vozidel, na čemž má podíl i rostoucí dovoz aut starších 15 let, je zřejmé, že dochází k razantnějšímu stáčení tachometrů než v předchozím roce. Zatímco loni se průměrné stočení pohybovalo okolo 100 000 km, letos se navýšilo na 116 000 km. Podíl stočených vozidel se pohybuje stále zhruba okolo 40 %. Vzhledem k průměrnému stáři prodaných vozidel, které se letos pohybuje na hranici 10 let, by měl reálný počet najetých kilometrů přesáhnout zhruba 200 000 km. Vezme-li se v úvahu průměrné stočení u dvou pětin vozidel, vychází skutečný kilometrový nájezd na 204 400 km. Pravděpodobnost stočeného tachometru je vysoká zejména u aut dovezených ze zahraničí.
 
Průměrná cena ojetých vozidel se v tomto období vyšplhala na 204 800 Kč, což představuje meziroční nárůst o 8,2 %. To, že se zvětšuje skupina zákazníků, kteří jsou ochotni do koupě ojetiny investovat více peněz než dříve, nahrává ale nepoctivým prodejcům, kteří stáčejí tachometry.
 
U letos prodaných ojetých vozidel převažují opět vznětové motory (61,5 %). Podíl ojetin se zážehovými motory na benzin tvořil 36 %. Podíly ostatních pohonů jsou minoritní a nedochází u nich prakticky k žádným změnám: LPG (1,5 %), CNG (0,7 %), hybridy (0,2 %) a elektromotory (0,1 %).
 
V ČR se v letošním roce prodalo 17,4 % vozidel bez platné STK. Podíl aut bez Státní technické kontroly výrazně narostl. V loňském roce tvořila taková auta jen 7,5 % prodaných ojetin. Důvodem výrazného nárůstu může být výrazné zvýšení počtu dovážených aut ze zahraničí