name | autoweek.cz

Trnavská automobilka PSA spustila třetí směnu

Trnavská automobilka PSA spustila třetí směnu

26.05.2012 | Peter Homola | Aktuality

Slovenská automobilka PCA Slovakia spustila 21. května třetí směnu. Hlavní prioritou v Trnavě je zvyšování výroby nového Peugeotu 208.

Sériová výroba nového Peugeotu 208 v Trnavě začala uprostřed března. Trnava je tak po francouzském Poissy, kde sériová výroba modelu 208 začala již v lednu, druhou továrnou, která vyrábí nový malý vůz. Podle plánu PSA Peugeot Citroën mají automobilky v Poissy a Trnavě vyrábět každá zhruba 40 % celkové evropské produkce Peugeotu 208. Zbývajících 20 % má pocházet ze závodu v alsaských Mylhúzách, kde sériová výroba ještě nezačala.

Krátce před náběhem třetí směny byla 11. května zakončena výroba Peugeotu 207, který se v Trnavě vyráběl jako první slovenský model PSA od otevření továrny v roce 2006. Nadále pokračuje výroba Citroënu C3 Picasso. Skupina PSA investovala do adaptace trnavské továrny pro Peugeot 208 přibližně 100 miliónu eur.

„Ve svařovně jsme instalovali novou laserovou technologii,“ řekl Luciano Biondo, generální ředitel PCA v  rozhovoru pro Autoweek.cz o změnách provedených pro nový model. „Do provozu byla uvedena také nová technologie v lakovně. Nový lakovací proces je kratší a tím se redukují emise CO2.“

Slovenské Peugeoty 208 jsou především určeny pro trhy středo- a východoevropského regionu. „Naším cílem je dodávat automobily do střední a východní Evropy“, řekl nám Biondo. „Typickými trhy budou Polsko, Česká republika, Slovensko, možná Rakousko a další země v regionu.“

Verze Peugeotu 208 adaptovaná jako užitkové vozidlo se podle slov Luciana Bionda bude v Trnavě vyrábět pro celou Evropu.

V loňském roce PCA Slovakia při dvousměnném provozu vyrobila přibližně 177 000 automobilů, z toho 55 % Peugeotů 207 a 45 % Citroënů C3 Picasso. Plán pro letošní rok počítá s výrobou více než 240 000 automobilů. „Naše maximální kapacita je 57 automobilů za hodinu,“ říká Biondo. „Ve třech směnách, které odpovídají celkem 22,5 pracovních hodin, může být za den vyrobeno přibližně 1280 automobilů.

Po plném rozjetí třetí směny by měla automobilka zaměstnávat zhruba 3900 lidí. V současné době v Trnavě pracuje přibližně 150 zaměstnanců kolínské automobilky Toyota Peugeot Citroën Automobile Czech (TPCA), kteří byli vzhledem na snížení výroby v Kolíně na přechodnou dobu posláni na Slovensko. Průměrná hrubá mzda dělníka v PCA Slovakia činí podle slov generálního ředitele Bionda přibližně 900 eur.

Úspěch Peugeotu 208 má pro skupinu PSA jako celek i pro trnavskou továrnu velký význam. Potvrzuje to i mohutná PR kampaň, která začala již několik měsíců před oficiálním představením nového modelu. A potvrzuje to také skutečnost, ze vedení slovenské továrny se v loňském roce rozhodlo, že právě Peugeot 208 má být milióntým automobilem vyrobeným v Trnavě. Jubilejní vůz opustil 24. listopadu 2011 výrobní linku se slovenským prezidentem a bývalým automobilovým závodníkem Ivanem Gašparovičem za volantem. Byl to tehdy jeden z prvních pilotních vozu vyrobených v Trnavě. V automobilovém průmyslu není obvyklé, že na oslavy jubilejních automobilů jsou vybírány vozy ze zkušební výroby, které v té době veřejnost zná jen z fotografií.