name | autoweek.cz

Tsunami zasáhne celý svět

Tsunami zasáhne celý svět

22.03.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Automobilový průmysl bude přírodní katastrofou v Japonsku zasažen mnohem více, než si kdo zatím dokáže představit. Postiženy přitom nebudou zdaleka jen japonské automobilky. Dokládá to mj. i analýza Morgan Stanley.

Japonské automobilky pomalu opět ožívají. Japonci se snaží vyslat signál světu, že jsou opět schopni vyrábět auta. Jenže vše je podvázáno akutním nedostatkem dílů. Proto se vyrábí jen to, na co jsou díly k dispozici. Japonský automobilový průmysl pracuje systémem Just-in-time, tedy bez skladových zásob dílů. Subdodavatelům ale život komplikují výpadky dodávek elektrické energie a problémy s dodávkami vody. Podle informace IHS stále stojí dvě třetiny výrobních závodů dodávajících motory a převodovky.

Japonsko je druhým největším výrobcem aut na světě. Vloni se jich zde vyrobilo 9,6 milionu, což představovalo 12,4 % celosvětové produkce osobních i nákladních aut. Zatím desetidenní výpadek produkce od katastrofálního zemětřesení představuje 338 000 nevyrobených aut, z čehož by 140 000 vyjelo od Toyoty. Jenže to ve skutečnosti není největším problémem, nad kterým se automobilový svět nyní musí zamýšlet.

Rozsáhlá analýza banky Morgan Stanley (jejímž významným majitelem je se 21 % akcií Mitsubishi bank a akcionáři jsou i asijské fondy) se zabývá dopady následků zemětřesení na produkci a dodávky komponent pro automobilový průmysl ve světě (kromě toho se věnuje i jiným průmyslovým odvětvím, především vlivu na celosvětovou výrobu mobilních telefonů).

Už úvod analýzy líčí vše v hodně temných barvách: \"Déletrvající výpadek dodávek komponent z Japonska by měl výrazný dopad na produkci automobilů na celém světě, ale také by zásadně poznamenal ziskovost v celém tomto průmyslovém odvětví.\" Netýkalo by se to jen japonských automobilek, ale celého automobilového světa.

V Japonsku se vyrábějí relativně lehké díly s velkou přidanou hodnotou. Také ale odtud do světa každoročně putuje více než 8,5 milionů převodovek, a to nejen k japonským značkám - Aisin je dodává také korejským, evropským i americkým výrobcům. Více než polovinu kuličkových ložisek pro evropský automobilový průmysl dodává z Japonska společnost NSK. Subdodavatelé automobilového průmyslu na celém světě odebírají polovodiče od ON Semiconductor pro posilovače řízení, světlomety, brzdové systémy, navigace, klimatizace a jiné celky. Přímo v postižené oblasti ve městě Sendai ležel závod společnosti Freescale dodávající pro automobilový průmysl celého světa akcelerometry, tlakové snímače a jiné speciální čidla. Mluvčí společnosti Rob Hartley tvrdí, že se výroba snadno přesune do jiných provozů (firma má ústředí v Texasu), ale těžko tomu uvěřit. V Japonsku se rovněž vyrábí 57 % křemíkových polotovarů pro výrobu polovodičů. Takto by se dalo pokračovat ještě dlouho.

Agentura Reuters připomíná, že obnovení produkce komponent pro elektronické systémy nebude tak snadné. Nepůjde jen o problémy s nejistými dodávkami energie či narušenou infrastrukturou. Jedná se totiž o vysoce náročnou výrobu vyžadující složitou kalibraci a intenzivní zkoušení. Současně to znamená, že se takovýto dodavatel nedá rychle nahradit někým z místních zdrojů jako v případě mechanických komponent.

Analýza Morgan Stanley konstatuje, že dopad přerušení dodávek komponent z Japonska se podaří zjistit až za několik týdnů, protože se většinou jedná o dodavatele ve 2. či 3. řadě, takže ani většina automobilek je dosud nedokáže přesně kvantifikovat. Vzhledem k předzásobení a množství dodávek na cestě z Japonska se skutečný dopad v dalších částech světa začne projevovat až během dubna a celý automobilový průmysl naplno zasáhne až v květnu.

Morgan Stanley předpovídá zvyšování cen automobilů vzhledem k jejich předpokládanému nedostatku. Zájemci o japonská auta se už nyní především v USA ve velkém vydávají k prodejcům. Ti na to reagují okamžitým zvyšováním cen mnohých modelů, především Toyoty Prius, protože je známo, že jeden ze tří dodavatelů akumulátorů pro tento hybrid byl vážně poškozen. Na to budou nuceni reagovat i prodejci značek, které s díly z Japonska nebudou mít problém, protože současné nízké ceny a přívaly slev (to platí globálně snad jen kromě Číny) jsou na úkor jejich zisku.

Samozřejmě je zde šance pro místní výrobce zaplnit prostor po vypadlých dodávkách z Japonska, ale to bude vyžadovat čas a pro automobilky to přinese zvýšení výrobních nákladů. Ty budou muset převzít na sebe resp.promítnout do cen automobilů, protože subdodavatelé byli zdecimováni krizí, jejíž důsledky na ně automobilky bez slitování přenesly. V podstatě je zde jediná společnost, která by mohla být schopna z nastalé situace okamžitě těžit, a tou je Hyundai Mobis.

Podle analytiků Morgan Stanley dodavatelská krize vyvolaná japonskou přírodní katastrofou nejvíc postihne americký trh, resp. americké kupující, protože podíl japonských automobilek na trhu ale i japonské subdodávky pro velkou trojku jsou mnohem větší než v Evropě.

V Evropě je podíl vozů dovážených z Japonska mnohem menší než v USA. Navíc v Evropě japonské automobilky prodávají 75-80 % vozů z evropské produkce, přičemž více než 90 % jejich dílů se v Evropě také vyrábí. V Číně by se problémy měly projevit jen u partnerů japonských automobilek, protože dovoz komponent do Číny je striktně omezen.

Na konci analýzy Morgan Stanley zůstává velký otazník. V současné době a zřejmě ještě několik týdnů nebude možné ani alespoň odhadovat jak dlouho a v jakém rozsahu budou subdodavatelé touto katastrofou postiženi.

Automobilky samotné se zatím k nastalé situaci nechtějí většinou vyjadřovat. Částečně je to i proto, že teprve zjišťují, kteří jejich subdodavatelé mají partnery v Japonsku. General Motors už ale oznámilo omezení výroby vozů Opel Corsa v Zaragoze a Eisenachu a Chevroletů Cruze a Spark v Koreji vzhledem k nedostatku blíže nespecifikované elektronické součástky od japonského dodavatele, zatímco výroba pick-upů Chevrolet Colorado a GMC Canyon v americkém Shrevportu se zastavila pro nedostatek převodovek od Aisinu. Volvo informovalo, že má nedostatek elektronických komponent pro klimatizace a navigace. PSA se zase připravuje na předpokládané výpadky dodávek elektronických komponent pro své turbodiesely. Větší problémy by se zřejmě mohly projevit především u Renaultu, který díky alianci s Nissanem využívá více subdodávek z Japonska. Ostatně snižování produkce už hlásil i korejský Samsung Motor, patřící Renaultu a používající dodávky od Nissanu a jeho partnerů.