name | autoweek.cz

Ulice Mostu oživí defilé historických závodních vozů

Ulice Mostu oživí defilé historických závodních vozů

06.05.2017 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Historické závodní vozy včetně monopostů formule 1 budou o víkendu 12. a 14. května k vidění nejen na autodromu v rámci The Most Historic Grand Prix, ale i při Spanilé jízda závodních veteránů ulicemi města Mostu.
Fanoušci a obdivovatelé historických závodních vozů včetně monopostů formule 1, budou mít jedinečnou možnost spatřit tyto stroje v akci i mimo závodní okruh. Spanilá jízda závodních veteránů ulicemi Mostu bude součástí jejich premiérového závodu The Most Historic Grand Prix na místním Autodromu o víkendu 13. a 14. května.
 
Kolona projede městem už v pátek 12. května. Cíl bude krátce po půl páté odpoledne na centrálním 1. náměstí. Následovat bude zhruba hodinový program a poté se naleštěné speciály vrátí zpět na autodrom. Program na náměstí začne už v 16:00 hodin.
 
„Kdo se přijde na krásná, stále funkční a výkonná auta z minulého století podívat, může se těšit na odpoledne plné zábavy. Provede jím známý moderátor Petr Říbal, který obstará i hudební doprovod. Máme připraveny soutěže o deset vstupenek na závodní víkend, soutěže pro děti o ceny a také autogramiádu jezdců. Vstupenky budeme na místě i prodávat. Samozřejmostí je občerstvení,“ upřesnila eventová manažerka společnosti Autodrom Most Tereza Zajíčková.
 
Účast ve spanilé jízdě přislíbil například i Stephan Rettenmaier, který bude na okruhu krotit nejstarší vůz závodního pole Maserati 6CM z roku 1937. Diváci se mohou těšit na řadu dalších skvostů. Z vozů velkých cen to budou například Cooper Bristol z roku 1953 či Cooper T43 z roku 1957. Představí se i jezdci s formulemi Junior, které vznikly v roce 1958 zásluhou italského hraběte Luraniho a sedlala je jezdecká esa formátu Jima Clarka či Jochena Rindta. Doplní je sportovní dvousedadlové vozy anglických značek jako Triumph, Morgan a MG, vyrobené v letech 1945 - 1981.
 
Chybět ale nebudou ani tuzemští jezdci na továrních speciálech i vozech individuálních konstrukcí. Dorazí například dvojnásobný mistr Evropy v závodech historických aut do vrchu František Čečil s vozem Hakar. Jde o vskutku originální techniku. Existuje totiž jen jeden exemplář, který v roce 1950 postavil v Hradci Králové Alois Rieger se synem Vojtěchem, který se později stal legendou československých rallye jako spolujezdec Vladimíra Hubáčka.
 
Součástí závodního víkendu je i sraz historických vozidel a jejich výstava na diváckém svahu autodromu v areálu polygonu. Do Mostu se sjedou majitelé 137 automobilových veteránů, z toho devíti Velorexů. Doplní je deset motocyklů. Nejstarším exponátem bude Praga Piccolo z roku 1926, z motocyklů pak jen o čtyři roky mladší BSA S 30.
 
Pořadatelé si dali záležet i na doprovodném programu pro celé rodiny, který je tradičně zdarma. Vedle akrobatického vystoupení skvělého pilota a účastníka světového šampionátu Red Bull Air Race Master Class Petra Kopfsteina nabídnou řadu dětských atrakcí se soutěžemi o ceny, vyhlídkové lety vrtulníkem či autogramiádu osobností motoristického sportu.
 
Z mnoha pozoruhodných automobilů, které budou v Mostě k vidění, vyzdvihněme kromě výše uvedených alespoň některé. V závodě historických monopostů HGPCA budou vedle mnoha různých vozů Cooper-Climax F1 a F2 k vidění i auta jako Maserati 250F, BRM P25, Lotusy 18 a 24, Brabham BT7, Emeryson a jihoafrický unikát F1 Heron.
 
V nabitém poli závodu Lurani Trophy budou k vidění monoposty formule Junior ze všech vývojových období, tedy jak s motory vpředu, jako tři italské Taraschi, tak i lehké britské vozy s motory vzadu značek Cooper, Lotus, Brabham a dalších.
 
V závodě britských roadsterů a GT to budou vedle mnoha vozů Triumph a MG také Jaguary E-Type, Austin Healey 3000, Marcos 1800, Lotus Elan, Morgan Plus 8 a unikátní Warwick GT350.
 
Připomínkou závodů formule Easter, které se u nás jezdily v 70. a 80. letech, budou vozy startující v závodě seriálu HAIGO, kde tvoří většinu pole východoněmecké vozy SRG MT-77 a různé typy Estonií. Jejich velkým soupeřem bývaly vozy MTX 1-06 a především náš nejúspěšnější monopost Avia AE-3. Také ty bude možné v Mostě vidět - spolu s mnoha monoposty F3 ze 60. let a dalšími zajímavými závodními vozy, které se před lety proháněly po našich okruzích, pojedou v jízdě pravidelnosti Czech Trophy.
 
Závodní víkend zahrnuje
The Arburhnot Latham Grand Prix Cars - vozy VC do roku 1961
The Supagard Grand Prix Cars - vozy VC do roku 1966
FIA Lurani Trophy - formule Junior z let 1958-1963
Triumph Competition & British HTGT - britské roadstery a GT
HAIGO - cestovní vozy a formule Easter/Mondial
FAS AČR Czech Trophy
Letecké akrobatické vystoupení účastníka Red Bull Air Mater Class Race Petra Kopfsteina v sobotu v polední přestávce