name | autoweek.cz

V Japonsku sčítají ztráty (aktualizováno)

V Japonsku sčítají ztráty (aktualizováno)

29.07.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Japonský automobilový průmysl dodal v prvním pololetí o 1,4 miliony vozů méně. Nissan ale vyšel z pohromy nepoškozen.

V době, kdy japonské automobilky oznamovaly domácí a zahraniční ekonomická data za červen a první pololetí, uplynuly necelé tři měsíce od masivního zemětřesení a následného tsunami, které ochromily většinu japonské infrastruktury. Nemohlo se to stát v méně nevhodnou dobu. Japonský automobilový průmysl se právě začal vzpamatovávat ze ztrát, které utrpěl na domácích i zahraničních trzích v době krize. Současně oslabil kurs jenu, což zničilo zisky z exportu.

Jak velké byly škody tři měsíce poté? V červnu se Japonsko stále potýkalo s následky tsunami. Tyto potíže však měly mezinárodní dopad. Ve srovnání se stejným obdobím roku 2010 japonský automobilový průmysl utrpěl globálně propad o 13,1 %.

Ne vše souvisí s katastrofou, neboť výkon průmyslu klesal již předtím. Letos bylo v Japonsku vyrobeno 3 429 934 automobilů v porovnání s loňskými 4 843 770 vozů, což je o 1 413 836 aut neboli o 29,2 % méně než vloni za stejné období. Vývoz v prvním pololetí poklesl z loňských 2 324 098 automobilů o 20,8 % na 1 840 164 vozů. Červnová výroba v Japonsku ale byla se 742 431 auty už jen o 13,9 % menší než před rokem. Dá se proto předpokládat, že nejpozději ve čtvrtém čtvrtletí letošního roku už japonský automobilový průmysl vykáže nárůst v porovnání s loňským koncem roku.

Pokud jde o jednotlivé společnosti, nejhůře byla zasažena Toyota. Vzhledem k tomu, že jde o největší automobilku na světě, jejíž polovina výroby se odehrává v Japonsku, stala se největší objektem pohromy. Procentuálně však byla nejvíce zasažena Honda. Třebaže v Japonsku se vyrábí jen čtvrtina celosvětové produkce firmy, v továrnách po celém světě chyběly komponenty a díly. Toyota se také rychleji vzpamatovala. Produkce Hondy byla letos stále o 44,5 % nižší než v červnu 2010.

Je překvapivé, že téměř nezraněn zůstal Nissan a svůj pololetní výkon dokonce zvýšil o 11,1 %. Nissan má lépe rozloženou výrobu po světě a prostě měl štěstí. Kdyby jeho továrna v Iwaki byl jen o pár kilometrů blíže Fukušimě, takové štěstí by neměl. Rok 2011 by se pro Nissan mohl stát rozhodujícím rokem. Nissan má velké plány na rozvíjejících se trzích, a to zejména v Asii. K tomu přidává velkorysé projekty na rozvoj výroby v Číně.