name | autoweek.cz

V Německu chybějí suroviny pro elektromobilitu

V Německu chybějí suroviny pro elektromobilitu

28.11.2017 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Německý automobilový průmysl varuje politiky, že ekonomika země bude při svém směřování k elektromobilitě čelit dramatickému nedostatku surovin potřebných pro výrobu elektromobilů a jejich akumulátorů. Stranou zájmu přitom zůstávají negativní dopady jejich získávání.
Komoditní expert Spolkové federace německého průmyslu BDI Matthias Wachter varuje před rostoucím rizikem nedostatku klíčových surovin, protože poptávka po nich roste mnohem rychleji než výrobní kapacity. V současné době neexistují a v reálné době ani nebudou žádné průmyslově použitelné alternativy pro použití kobaltu, grafitu, lithia a manganu.
 
Pro výrobu např. BMW i3 je potřeba 12 kg kobaltu, 11 kg manganu, 6 kg lithia a 35 kg grafitu. Přitom 60 % kobaltu pochází z Katangy v Kongu a 70 % grafitu z Číny. Cena kobaltu se během jediného roku zdvojnásobila na 64 eur za 1 kg. Více než 50 % dostupných zásob kobaltu je v Kongu, kde není k dispozici potřebná infrastruktura pro rozšíření těžby a dopravu vytěženého kobaltu.
 
Podle světové organizace CRU byla celosvětová potřeba kobaltu v roce 2010 65 000 tun, ale v roce 2025 to bude už 155 000 tun. Ekonomické analýzy ale ani lidskoprávní organizace se přitom vůbec nezabývají tím, že se v Kongu při těžbě ve velkém využívá práce malých dětí (dočíst se o tom můžete např. zde). Ty zde musejí pracovat už od svých sedmi let za cenu trvalých zdravotních následků.
 
Podobně zůstává zcela stranou zájmu ekonomů a ekologů rozsah totální devastace obrovských území v Latinské Americe při těžbě lithia. Tato temná stránka ekologické dopravy, ale nejen dopravy (bez kobaltu a lithia by nebyly ani mobilní telefony, tablety či notebooky) zůstává skrytá. Výjimkou bylo pouze nedávné upozornění ze strany Amnesty International. Na to ale velké německé společnosti reagovaly  odmítavě - jejich dodavatelé je ujišťují, že u nich se nic takového neděje. Jenže o tom, co je na samotném začátku dodavatelského řetězce, se mlčí. Také vlády evropských států i vedení EU před tímto problémem zavírají oči.
 
Německé automobilky (ale nejen ty) se předhánějí v publikování počtů připravovaných elektromobilů, které uvedou do roku 2025 na trh, aby naplnily nové požadavky Evropské komise. Investice do vývoje těchto vozidel budou v řádu desítek miliard eur. O tom, kde se vezmou suroviny pro jejich výrobu, se ale zatím nemluvilo.
 
Alespoň částečné řešení jsou připraveny nabídnout společnosti jako Umicore z Belgie nebo americká Retriev Technologies, které připravují technologie pro získávání potřebných kovů z použitých akumulátorů. Vše nasvědčuje tomu, že právě recyklace baterií bude zlatým dolem pro ty, kteří se na ni dostatečně rychle připraví. Pro plánované miliony vyrobených elektromobilů to ale nebude stačit.