name | autoweek.cz

V Německu připravují zákaz prodeje aut se spalovacími motory

V Německu připravují zákaz prodeje aut se spalovacími motory

10.10.2016 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Návrh na ukončení prodeje nových automobilů se spalovacími motory nejpozději do roku 2030 získal podporu napříč stranami v horní komoře německého parlamentu. Němečtí europoslanci by nyní měli tuto iniciativu přenést i do Bruselu na půdu evropského parlamentu.
Němečtí zákonodárci by měli v Bruselu naléhat na své kolegy v rámci EU, aby se zasadili o to, že od roku 2030 bude možné nově zaregistrovat pouze automobily s nulovými emisemi. Uvedl to v pátek týdeník Der Spiegel s odvoláním na rozhodnutí přijaté Spolkovou radou. Zástupci jednotlivých spolkových zemí pod tlakem Zelených nyní tlačí celou zemi k přijetí skutečně revolučního rozhodnutí týkajícího se dopravy. Stanovisko bylo přijato většinou hlasů, což znamená, že dokonce i zemské vlády s účastí SPD a unijních stran musely souhlasit.
 
Přes Brusel i tlak na členské státy EU
„Pokud budeme brát vážně Pařížskou dohodu o snížení emisí vedoucích k oteplování klimatu, neměly by být po roce 2030 nově registrována k provozu na komunikacích žádná nová auta se spalovacími motory," prohlásil zákonodárce za stranu Zelených Oliver Krischer.
 
Na základě rozhodnutí Spolkové rady by měla Komise EU pro dopravu v Bruselu požadovat na členských státech, aby přijaly potřebná opatření na podporu elektromobility. Měly by k tomu co nejúčinněji využívat nástroje, jako jsou daně a poplatky za motorová vozidla, za jejich provoz a za pohonné hmoty, aby se zajistil postupný přechod na bezemisní mobilitu.
 
Také ministryně životního prostředí je pro
Ministryně životního prostředí Barbara Hendricksová (SPD) již počátkem září představila „Integrovaný ekologický program 2030“ zaměřený na snížení limitů emisí CO2 pro osobní automobily. V něm se uvádí: „V roce 2030 by měl být průměrný nový vůz schopen pracovat bez emisí.“
 
Vůdce Strany zelených Cem Özdemir prohlásil, že vládní strany CDU/CSU a SPD by konečně měly uvolnit cestu pro likvidaci spalovacích motorů: „Kromě elektromobility neexistuje žádný jiný způsob cesty vpřed, a to nejen z hlediska ochrany klimatu, ale také z hlediska konkurenceschopnosti německého automobilového průmyslu.“
 
Požadavek na „Dopravní revoluci“, znamenající, že by se od roku 2030 nepovolilo uvádění do provozu jakýchkoliv automobilů poháněných spalovacími motory, je podle Zelených i v zájmu automobilového průmyslu. Německé automobilky by se totiž podle nich udržováním spalovacích motorů při životě samy vmanévrovaly do slepé uličky. Při výrobě elektromobilů by výrobci z Číny, Japonska a Spojených států získali velký náskok. Skandál s falšováním měření emisí NOx ve výfukových plynech u vznětových motorů Volkswagen se musí podle Zelených stát budíčkem pro celý automobilový průmysl, aby rychle přešel k elektromobilitě.
 
Automobilový průmysl reaguje odmítavě
Sdružení automobilového průmyslu VDA reagovalo na „zelený nápad“ odmítavě: „Tato iniciativa nemá smysl z hlediska politiky klimatu, průmyslové politiky ani sociální politiky. Dokonce i společnosti, které si kladou ambiciózní cíle v prosazování elektromobility, předpokládají, že do roku 2030 budou dvě třetiny nových vozů poháněny spalovacími motory nebo budou mít hybridní pohon.“
 
Německý autoklub ADAC k tomu uvedl: „Změny v dopravní politice vyžadují dlouhodobé mezinárodní úsilí v oblasti výzkumu, průmyslu a politiky, které se musejí realizovat udržitelným způsobem.“ Podle ADAC zůstanou spalovací motory důležitým faktorem pro dopravu a průmysl v Německu i po roce 2030. Jednostranné zákazy určitých technologií na národní úrovni nemohou být realistickou alternativou.
 
Přechodem k prodeji pouze vozidel s nulovými emisemi by znamenalo ztrátu zaměstnání pro desetitisíce pracovníků německého automobilového průmyslu, protože výroba pohonné jednotky elektromobilů vyžaduje pouze desetinu zaměstnanců ve srovnání s montáží ekvivalentních spalovacích motorů (zážehových i vznětových), převodovek a potřebného příslušenství.