name | autoweek.cz

V USA nastupuje zemní plyn

V USA nastupuje zemní plyn

12.07.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Výrobci motorů na zemní plyn jsou nadšeni z investic amerických automobilek. Koncern GM jako první velký výrobce automobilů podepsal smlouvu na vývoj vozidla poháněného zemním plynem. Vznikl i supersport Maxximus G-Force na CNG.

Po posedlosti elektromobily Američané objevili novou alternativu pro pohon automobilů která stojí za pozornost! Pod heslem ochrany ovzduší hledají americké automobilky cestu jak se vymanit z monopolu stále dražšího benzinu a nacházejí řešení. V americkém automobilovém průmyslu přichází nový trend směřující k zemnímu plynu, který je levnější i čistší. Honda rozšiřuje svůj průkopnický Civic GX do 50 států a Sergio Marchionne chce zopakovat svůj italský úspěch s CNG u Chrysleru. Nyní chce do tohoto už rozjetého ale dosud poměrně prázdného vlaku naskočit i GM.

S tím, jak se zemní plyn ukazuje být uskutečnitelnou alternativou k drahému benzínu, největší automobilky, především GM a Chrysler, začínají směřovat své investice do společností, které vyrábějí motory a díly pro vozidla poháněná stlačeným zemním plynem.

Společnosti jako Westport Innovations a Clean Energy Fuel budou těžit z úsilí automobilek snížit závislost provozu automobilů na dovážené ropě a namísto toho čerpat z rozsáhlých severoamerických zásob zemního plynu. Ty jsou šesté největší na světě. Díky novým technologiím těžby mají Spojené státy dostatek zemního plynu nejméně na sto let - podle některých zdrojů 59 trilionů m3.

„Nejvyšší výkonný ředitel GM Dan Akerson jasně uvedl, že se musíme vrátit do životního prostředí Severní Ameriky,“ řekl Micky Bly, představitel GM, jenž má na starosti elektrické automobily. Ropa z neklidného Blízkého východu se v současnosti prodává za 110 dolarů za barel, zatímco zemní plyn se obchoduje za pouhé 4 dolary za milion BTu. Pro Američany to znamená, že za galon benzinu platí 4 dolary, zatímco za ekvivalentní množství CNG jen 2 dolary. Nejen pro provozovatele svozu odpadu či městských autobusů, ale už i pro společnostmi s velkým počtem vozidel už to začíná být zajímavý zdroj úspor.

„Zemní plyn je čistý, levnější a poskytuje domácí zdroj paliva, takže vyhovuje i energetické soběstačnosti,“ říká analytik Shawn Severson z ThinkEquity. President divize lehkých vozidel společnosti Westport Innovation Ian Scott k tomu dodává: \"Se současným vývojem cen se zemní plyn stává stále přitažlivějším a vedou stále více společností k odchodu od nafty.\" A Carla Yorková, šéfka společnosti Innovative Drive, říká: \"Během posledních pěti let jsme byli svědky růstu ceny ropy a přitom všichni zapomněli na palivo z vlastních zdrojů.\"

Vozy poháněné zemním plynem mnozí označují za ekologičtější než auta poháněná výhradně elektřinou, neboť akumulátory těchto automobilů se často dobíjejí elektrickým proudem získávaným s pomocí spalování fosilních paliv.

V současné době jezdí v USA na zemní plyn 120 000 vozidel a v zemi je 900 plnicích stanic, což obojí je na tamní poměry naprosto zanedbatelný počet. Na světě jezdí ale více než 12 milionů vozidel na CNG.

Firma Westport, která vyrábí motory využívající zemní plyn pro velké nákladní automobily firem jako je Caterpillar, uzavřela smlouvu s GM na vývoj motorů pro lehčí vozidla. „Motory pro velké nákladní automobily stojí 200 až 300 tisíc dolarů. Do nového projektu se bude přímo nebo nepřímo investovat asi 1 miliarda dolarů,“ řekl Jack Robinson, hlavní ředitel pro investice u Winslow Green Growth Fund, jenž má ve společnosti podíl 4 %. Firma Westport je jednou z deseti, v níž má fond podíl. Robinson očekává, že roční růst společností vyvíjejících ekologickou technologii během následujících 2 – 5 let převýší 20 %. Robinson předpokládá, že auta poháněná tzv. \"zelenými\" pohonnými hmotami budou do deseti let představovat většinovou část prodeje nových vozidel.

President asociace vozidel na zemní plyn NGV America Richard Kolodziej uvádí, že dodávky v objemu 360 milionů galonů v roce 2010 by během 15 let mohly vzrůst na 10 miliard galonů. \"Rozdíl proti minulosti spočívá v tom, že nyní už máme jistotu dodávek zemního plynu, protože Spojené státy jej mají dostatek.\"

Pobídky

Analytik Severson z firmy ThinkEquity předpovídá, že společnosti jako Fuel Systems Solutions (FSS) a italská Landi Renzo budou mít užitek z investic, které automobilový průmysl vkládá do této technologie. Společnost FSS uzavřela dohodu s GM na instalaci motorů na zemní plyn v jejich užitkových vozech.

„Je nám známo, že v některých zemích má zemní plyn obrovské možnosti. Pokud v současnosti sednete v Jižní Koreji do taxíku, pojedete nejspíše jedním z našich vozů, které jezdí na CNG,“ řekl Bly z GM.

Motivovat výrobce motorů poháněných ekologickou energií a potřebných komponent pro ně by mohl také více stimulovat nový energetický zákon USA, který nabízí pobídky při přechodu pohonu nákladních automobilů na zemní plyn, což by vládu mělo přijít na 4,1 miliardy dolarů. „Celkový dostupný trh je obrovský,“ říká Severson. „Když si uvědomíte, kolik motorů, vozidel, lokomotiv, těžebních strojů, popelářských vozů zde je, tam všude se otevírá prostor pro motory poháněné zemním plynem.“

Také Chrysler počítá se zemním plynem jako nejbližší alternativou k benzinu. Je jednou z mála velkých automobilek na americkém trhu, která nenabízí hybridní model a je pod tlakem, aby zlepšila hospodárnost svých vozidel.

Na zemní plyn sází i výrobce nákladních vozidel Mack Trucks. Ten už v 90. letech tahače na CNG dodával, jenže s poklesem ceny ropy se o ně vytratil zájem. Podobně se ve stejné době z nabídky GM vytratily Chevrolet Kodiak a GMC Top Kick poháněné CNG.

Ředitel fondu Robinson očekává, že automobily s ekologickým palivem se dostanou do hlavního proudu automobilového odvětví během 10 let.

Kanadská cesta GM

GM podepsala smlouvu o vývoji s firmou Westport Innovations z Vancouveru. Do 18 měsíců by měl vzniknout prototyp lehkého užitkového vozu poháněného zemním plynem. Předběžné studie vypadají slibně. Pokud obě strany budou souhlasit s komerčním využitím, jednalo by se o první vozy poháněné výhradně zemním plynem. Tedy s výjimkou Hondy Civic GX, která se po amerických ulicích plíží od roku 1998.

Vzhledem k tomu, že Chrysler plánuje zahájení komerčního využití CNG v USA nejdříve v roce 2017, GM by mohla získat výhodu premiérového využití paliva, které by se mohlo stát schůdnou a slibnou alternativou k benzínu, a to zejména pokud bude schválen zákon NatGas, který má rozšířit daňový bonus 7500 dolarů pro dobíjecí automobily na vozy poháněné zemním plynem.

Ve společnost Westport má GM silného partnera, který spolupracuje na vývoji těžkých užitkových automobilů s firmami Cummins a Caterpillar. GM a Westport hodlají spolupracovat na vývoji malých motorů se zdvihovým objemem údajně už od 0,5 l. Zajímavé na tom je, že automobilka Opel jako součást GM už vozidla na CNG s motory pocházejícími z vlastního vývoje už dávno v Evropě (i v ČR) s úspěchem prodává. Opel Zafra 1,6 turbo se dokonce stal prvním sériovým autem na CNG vybaveným přeplňovaným motorem.

Vzhledem k tomu, že Nissan sází výhradně na elektromobily a vzhledem k léta trvající konkurenci v oblasti globálního zajištění kapacity výroby elektromobilů, je třeba poohlédnout se po dalších konkurentech, zda sází na alternativní zdroje energie... a zemní plyn se rychle stává nejoblíbenější alternativou.

Extrémní možnosti

Ve správnou chvíli postavil Marlon Kirby z Indianapolisu za milion dolarů svůj superautomobil Maxximus LNG 2000 schopný dosahovat rychlost 320 km/h. Závodní mechanik a stavitel hot-rodů Kirby stojí na opačném konci než světový koncern GM, ale spojuje je jedno - pohon na zemní plyn.

Kirby v roce 2005 seznámil se svým projektem opustit pohon pomocí benzinu manažera hedgeového fondu Bruceho McMahana. Výsledkem jejich partnerství je toto vozidlo.