name | autoweek.cz
V ČR činí podíl CNG vozidel zatím jen 0,1 %
31.01.2015 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Za poslední rok v ČR přibylo již druhým rokem po sobě 2100 CNG automobilů, což přestavovalo 1,02 % ze všech nově registrovaných vozidel. Podíl nově registrovaných CNG autobusů ale byl 102, což ze všech nových registrací autobusů v ČR v roce 2014 činilo téměř 10 %.
Podle údajů Svazu dovozců automobilů (SDA) bylo v ČR zaregistrováno v roce 2014 celkem 192 314 nových osobních automobilů a 13 165 lehkých užitkových vozidel, tedy 205 479 lehkých vozů. V těchto dvou kategoriích v roce 2014 podle Českého plynárenského svazu (ČPS) přibylo celkem 1888 CNG vozidel, tedy pouze 0,91 % z nových registrací. Jen Škoda-Auto odhadovala prodej Octavií G-Tec v loňském roce na 920 vozů a na rok 2015 naplánuje prodej 1800 vozů s pohonem na CNG. Významným impulsem pro rozšíření vozidel na CNG bylo rozhodnutí České pošty pořídit více než 1000 vozidel na zemní plyn.
Údaje SDA se ale od podkladů ČPS poněkud liší. Osobních automobilů na CNG bylo v roce 2014 zaregistrováno 1402 (z toho 681 Ocavií G-Tec) a lehkých užitkových 301 vozidel. Celkem tedy 1703 vozidel obou kategorií.
Osobní automobily na CNG v roce 2014
Škoda Octavia | 681 |
Volkswagen Golf | 127 |
Škoda Citigo | 122 |
Volkswagen Passat | 79 |
Volkswagen Touran | 79 |
Volkswagen up! | 77 |
Volkswagen Caddy | 66 |
Fiat 500L | 64 |
Opel Zafira | 31 |
Seat Leon | 18 |
Fiat Punto | 15 |
Mercedes-Benz B | 10 |
Mercedes-Benz E | 9 |
Fiat Fiorino | 6 |
Fiat Dobló | 5 |
Seat Mii | 4 |
Opel Combo | 4 |
Audi A3 | 3 |
Fiat Panda | 2 |
CELKEM | 1402 |
LUV na CNG v roce 2014
Fiat Ducato | 68 |
Iveco Daily | 67 |
Fiat Dobló | 58 |
Volkswagen Caddy | 41 |
Opel Combo | 25 |
Fiat Fiorino | 16 |
Mercedes-Benz Sprinter | 26 |
CELKEM | 301 |
Za rok 2014 bylo podle SDA celkem nově registrovaných 1061 autobusů, z čehož na CNG bylo podle ČPS nejméně 104 autobusů, což představuje 9,8 % ze všech nově registrovaných.
Jen 0,11 % vozidel na CNG
V ČR jezdí nyní již 8817 vozidel na CNG, což je zatím pouhých 0,11 % ze všech registrovaných vozů (v ČR je registrováno celkem asi 6,7 milionu vozidel). Z toho je 7950 osobních vozidel a dodávek (0,14 % ze všech), 527 autobusů (2,64 % ze všech), 260 speciálních vozidel jako vysokozdvižných vozíků, roleb a traktorů. Zbytek tvoří komunální a svozové vozy. V EU činí podíl CNG vozidel 0,42 % ze všech registrovaných vozidel - poslední dostupný údaj je 1 149 114 CNG vozidel v EU z celkového počtu asi 285 milionů vozidel.
Český plynárenský svaz |
počet |
Auta osobní a dodávková |
7950 |
Autobusy |
527 |
Komunální vozidla |
85 |
Ostatní vozidla (offroad) |
255 |
Vozidla CNG – celkem |
8817 |
aktualizováno 21. 1. 2015 |
Spotřeba CNG rychle roste
Již téměř před 10 lety (11. května 2005) schválila vláda svým usnesením „Program podpory alternativních paliv v dopravě - zemní plyn“ na jehož základě byla uzavřena Dobrovolná dohoda plynárenských společností a ČR. Tímto usnesením vláda rozhodla o využití zemního plynu v dopravě v ČR s cílem nahradit do roku 2020 minimálně 10 % celkové spotřeby pohonných hmot v dopravě zemním plynem.
I když podíl CNG vozidel v ČR na všech registrovaných činí jen 0,1 %, jeho spotřeba se postupně zvyšuje. Podle dat MPO dnešní podíl CNG na celkové spotřebě paliv pro dopravu činil v roce 2013 jen 0,27 %. V roce 2013 se meziročně zvýšila o 44 % a za loňský rok 2014 o dalších 36 % na téměř 30 milionů metrů krychlových. Za posledních 10 let se zvýšila desetinásobně.
Vývoj CNG v ČR v číslech |
2005 |
2014 |
2015 |
Počet CNG vozidel |
390 |
6710 |
8817 |
Počet CNG autobusů |
90 |
435 |
527 |
Počet CNG stanic |
9 |
50 |
75 |
Spotřeba CNG (m3/rok) |
3 010 000 |
21 951 900 |
29 912 000 |
Výhody CNG
Od 1. ledna 2015 do konce roku 2017 činí spotřební daň na CNG již 0,72 Kč/m3 (+ DPH). „Spotřební daň na CNG je u nás stanovena do roku 2020. Byli bychom rádi, aby daňové zvýhodnění, alespoň na nejnižší hranici dovolující směrnice EU, zůstalo zachováno,“ říká Jan Ruml, výkonný ředitel ČPS.
Poslední měsíce sice klesla cena ropy, ale vozy na CNG se stále vyplatí. I když to už není úspora kolem 60 %, ale jen 35-40 %, ale stále je to významný rozdíl. Cena CNG je v současné době 18,19 Kč/m3 (1 m3 CNG je ekvivalentem spotřeby s 1 l benzinu) a této hodnoty benzin ani nafta nedosáhnou. Navíc se s nastupujícími dražšími motory splňujícími standard Euro 6 snižuje rozdíl v pořizovací ceně vozidel jezdících na benzin a na zemní plyn.
„Rozdíl mezi cenou nafty nebo benzinu a CNG je stále výrazný. Cena nafty a benzinu by se musela pohybovat pod 20 Kč, aby se cena klasických PHM srovnala ceně CNG, protože provoz vozidel na CNG vychází navíc levněji, vozy mají také nulovou silniční daň. V posledních letech se navíc rozdíl v ceně naopak spíše zvětšoval ve prospěch zemního plynu. Cena CNG je přitom dlouhodobě stabilní, za posledních 7 let se zvýšila pouze o cca 2-4 koruny za kubík zejména v důsledku zvýšení spotřební daně,“ říká Jiří Šimek, místopředseda Rady ČPS.
Kromě toho mají CNG vozidla i jiné výhody. "Vykazují také i sníženou hladinu hluku, jsou z hlediska paliva bezpečnější než vozy na benzin, mají největší dojezdovou vzdálenost ze všech vozů, nikdy nemůžete natankovat nekvalitní palivo a CNG nelze z vozidla ani zcizit,“ říká Jan Ruml, výkonný ředitel ČPS.
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz