name | autoweek.cz

Velcí ztrácejí, exkluzivní posilují

Velcí ztrácejí, exkluzivní posilují

16.11.2010 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Prodejní výsledky prodeje nových osobních vozů v Evropě v říjnu potvrdily trend poklesu prodeje na hlavních trzích v období po skončení motivačních akcí čili šrotovného. Ne všechny značky ale ztrácejí.

Říjnové prodejní výsledky potvrdily, že problémy automobilového průmyslu v Evropě budou mnohem hlubší, než se ještě na jaře předpokládalo. Přetrvávající pokles prodeje především v Německu, kde šrotovné na rozdíl od ostatních evropských zemí skončilo už vloni v září, ukazuje, že na obnovu stability bude třeba čekat minimálně ještě několik měsíců. Vládní úsporná opatření, zaváděná ve většině evropských zemí, totiž nejsou moc motivující pro pořizování si nových aut soukromníky. Vývoj trhu je proto nyní především v rukou firemní klientely.

Prodej na největších trzích jsme již analyzovali před několika dny zde.

Největší pokles prodeje v Evropě vykazují velkoobjemoví producenti, především Fiat a Ford Motor. Jen o málo menší pokles objemu prodeje hlásí francouzské automobilky Renault a PSA Peugeot-Citroen spolu s evropskými značkami GM Opel/Vauxhall. V jejich případě je vývoj dokonce lepší, než původně předpokládali, takže své letošní celoroční odhady poněkud vylepšují. V případě francouzských značek je výhodou, že šrotovné ve Francii byť v hodně omezené míře stále ještě pokračuje. Pokles Volkswagenu už je menší, než celkový pokles trhu. Ze zámořských výrobců postihl velký pokles prodeje především Toyotu.

Naopak se daří německým exkluzivním značkám BMW a Audi, zatímco ta třetí - Mercedes-Benz - hlásí mírný pokles prodeje. Také to potvrzuje, že firmy už začaly nakupovat nová auta, a to i ta dražší, zatímco soukromníci jsou po skončení podpůrných akcí zdrženliví i přes mnohé prodejní akce nabízející výrazné slevy nezřídka převyšující výši šrotovného.

Současný vývoj potvrzuje, že šrotovné v loňském roce automobilkám výrazně pomohlo v nejhorším období, jenže trh je stále ještě příliš slabý. Se skončením šrotovacích akcí poklesl především prodej malých a tedy i úsporných aut.

Situace evropského automobilového průmyslu ale vůbec není tak špatná, jak by se z předchozího mohlo zdát. Vývoz aut do Číny a výroba vozidel v této zemi totiž značně převyšuje původní předpoklady a zcela vyvažuje problémy evropského trhu.