name | autoweek.cz

Velký test finalistů AutoBest 2016

Velký test finalistů AutoBest 2016

30.11.2015 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Porota AutoBest, nově sestávající z 26 novinářů z celé Evropy, se už tradičně vydala do zkušebního areálu NAVAK nedaleko Bělehradu v Srbsku k testu finálové pětice.
Organizace AutoBest vznikla v roce 2001 s  koncepcí „nejlepšího automobilu ke koupi“ (Best Buy Car) dostupného na evropských trzích. Automobil, jenž získá ocenění AutoBest, musí být tou nejlepší volbou pro většinu evropských zákazníků. AutoBest při stanovení vítěze používá transparentní systém hlasování v podobě hodnocení komplexního souboru 13 kritérií, přičemž významnou roli mezi nimi hrají i ekonomická kritéria.
 
Už tradičně se porotci AutoBest před svým rozhodováním sešli na nádherném zkušebním areálu NAVAK u Bělehradu v Srbsku, aby si zde vyzkoušeli všechny automobily, které postoupily do finále. Nejedná se o srovnávací test, neboť tyto vozy mohou být řazeny do různých segmentů. Porotci se zde seznamují s těmito auty z pohledu běžného uživatele a zkouší je v extrémních situacích, které musí každý automobil zvládnout z hlediska bezpečnosti.
 
 „My jako AutoBest uskutečňujeme jeden z komplexnějších testů v rámci motoristických médií. V průběhu posledních let automobilový průmysl poznal kvality NAVAK centra, jeho vynikající organizaci a vysoce profesionální přístup členů poroty,“ uvedl prezident poroty AutoBest Ilia Seliktar.
 
Test v centru NAVAK porotcům poskytuje vynikající základ pro další rozhodování. V rámci testování porotci se všemi vozy absolvovali zkušební jízdu po silnicích v okolí Bělehradu, přičemž jezdili v městském provozu, po předměstských silnicích s různorodou, místy i velmi špatnou kvalitou, a po dálnicích. Přitom si porotci mohou vozy vyzkoušet nejen z pohledu řidiče, ale také jako spolujezdci.
 
Na testovací dráze NAVAK byly kromě zkušebních jízd po trati s různými typy zatáček už tradičně připraveny tři speciální testy - slalom, vyhýbací manévr s následným návratem do původního jízdního pruhu a extrémní brzdění s následným vyhnutím se překážce. Při všech testech bylo k dispozici měření rychlosti, aby všechny jízdy probíhaly za stejné rychlosti.
 
Letošní testy probíhaly v chladném deštivém počasí s mokrou dráhou, což znamenalo větší zátěž pro zkoušené vozy, ale nepršelo tolik, aby nad parametry automobilů vynikly vlastnosti použitých pneumatik (všechny vozy byly obuty do zimních pneumatik).
 
Fiat Tipo je prostornější, než by se dalo čekat. I na zadních sedadlech je skutečně hodně místa, byť je samozřejmě omezené výškou vozu. Ovládací prvky jsou velmi konzervativní, přičemž centrální informační displej je skutečně velmi malý. Zavazadlový prostor je obrovitý, nicméně jeho využití je poněkud limitováno menším vstupním otvorem.
 
Fiat Tipo překvapil výtečným chováním při slalomu, jistými průjezdy zatáčkami a velkou stabilitou při vyhýbacím manévru. Jen brzdná dráha byla delší než u ostatních vozů. Nepříjemné je hodně nepřesné řazení, vyžadující větší soustředění než by bylo správné.
 
Honda HR-V je autem s hodně sportovním pojetím, nicméně také velmi praktickým. Výtečné je umístění ovládacích prvků - v tomto autě se okamžitě cítíte, jakoby jste jej už dávno znali. Pozoruhodná je kratičká řadicí páka připomínající joystick. Při delším pobytu za volantem je nepříjemná hrana tlačící do pravého kolena. Dostatek prostoru i pro dospělé je také na zadním sedadle. Zavazadlový prostor je větší, než by se od tak malého auta čekalo, a díky nízké nakládací hraně se dá pohodlně využít.
 
Ač se jedná o crossover s vyšší celkovou stavbou, je jeho chování při slalomu i vyhýbacím manévru výtečné s minimálním náklonem. S HR-V se jezdí velmi příjemně, jenže v kritické situaci dokáže řidiče bez varování zaskočit.
 
Hyundai Tucson je největším z finalistů, což přináší jak největší vnitřní prostor, tak vzhledem k výšce a hmotnosti také nepříznivý vliv na chování vozu. Při intenzivním brzdění je Tucson velmi stabilní, ale při zatáčení se hodně naklání, což činí slalom i vyhýbací manévr poměrně dramatickým zážitkem - ovšem bez toho, že by řidiče dostal do kritické situace.
 
Ovládání vozu je poměrně složité, takže vyžaduje získat určitou praxi, aby nebylo potřeba hledat za jízdy potřebné ovládací prvky. Vysoká stavba a rozměry vozu samozřejmě znamenají velmi pohodlné nastupování na zadní sedadla, která jsou obklopena dostatkem prostoru. Podlaha zavazadlového prostoru je poněkud vysoko, nicméně zavazadelník je výtečně přístupný, dobře využitelný s velkým objemem.
 
Mazda CX-3 je pohodlným autem s tradičními ovládacími prvky. Vzhledem k vyšší stavbě vozu se pohodlně nastupuje dopředu, ale vzadu je to vzhledem k podběhu zadního kola zasahujícímu do dveří mnohem složitější a takřka nemožné bez ušpinění oblečení. Zavazadlový prostor má vysoko položenou hranu a je velmi malý, nedostatečný pro delší cestování.
 
Mazda CX-3 je velmi stabilní při brzdění, ale při vyhýbacím manévru působil tento vůz velmi nejistě a dramaticky, což platilo i o nejistém průjezdu slalomem. Ani brzdění nebylo jeho silnou stránkou, takže po stránce jízdních vlastností byl tento vůz největším zklamáním z pěti finalistů, zvláště s ohledem na kvality jiných vozů této značky.
 
I když jsme nehodnotili pohonné jednotky, v případě Mazdy CX-3 si nemohu odpustit výtku na velmi špatnou automatickou převodovku, neustále udržující vysoké otáčky motoru, což bylo doprovázené nepříjemným hlukem, který byl nepříjemný zejména vzadu.
 
Opel Astra je výrazně na řidiče orientované auto. Rozmístění ovládacích prvků ale neumožňuje úplně intuitivní ovládání. Astra je tradičním hatchbackem s velmi nízkou stavbou, což má výhodu z hlediska aerodynamiky, ale vystupování z vozu není úplně pohodlné. Přitom na zadním sedadle je opravdu hodně místa. Zavazadlový prostor není moc velký a také nakládací hrana je dost vysoko.
 
Trochu zklamáním bylo chování vozu v extrémních situacích s poměrně velkým náklonem při vyhýbacím manévru a nepříliš jistým průjezdem slalomem. Vynikající ale jsou brzdy, a to i při opakovaném velkém zatížení.
 
Porotci AutoBest učiní své finálové rozhodnutí v následujících dnech, přičemž vezmou v potaz postavení jednotlivých vozů na trzích jejich zemí. Jejich hlasy budou poté sečteny a vítěz bude vyhlášen v polovině prosince.