name | autoweek.cz

Vítězi by mohli být turínští rivalové Italdesignu

Vítězi by mohli být turínští rivalové Italdesignu

18.07.2010 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Ferdinand Piech přidal do své sbírky další italský poklad. Jen stěží si lze nyní v Turíně představit šťastnější dva lidi než je Giorgetto Giugiaro a jeho syn Fabrizio. Podařilo se jim dobře prodat svou firmu Italdesign Volkswagenu. Radovat by se ale mohli i jiní.

Přísně pragmatický předseda dozorčí rady Volkswagenu Ferdinand Piech má velkou slabost pro italské poklady. Dohodl pro Volkswagen převzetí kontrolního podílu ve firmě Italdesign Giugiaro.

Největší a nejmocnější italskou návrhářskou a konstrukční firmu vede Piechův dlouholetý přítel Giorgetto Giugiaro.Tyto dvě významné postavy automobilového průmyslu se znají od roku 1972 a vytvářejí dynamický tým. Mezinárodní porota jmenovala Giorgetta Giugiara automobilovým návrhářem 20. století a stejná porota vyhlásila Piecha automobilovým výkonným manažerem století.

Piech (73 let) si svůj titul získal svými smělými kroky. Dva z nich, které mají spojitost s Itálií, zahrnují převedení značky Lamborghini pod křídla Audi a přesvědčení slavného návrháře Waltera de‘ Silvu, aby opustil rodnou Itálii a stal se klíčovým hráčem rodiny VW.

Giugiarové oznámili, že prodali 90 % podílu ve své návrhářské a konstrukční společnosti Italdesign Giugiaro automobilce Volkswagen za cenu, která se odhaduje na stovky milionů eur.

Zatímco se Ital Desing se stane součástí Piechova velkolepého dědictví, Giugiaro (71 let) změní svou pozici z úspěšného podnikatele na vznešeného a zkušeného státníka v obrovské říši VW.

Víte ale kdo další jásá nad tímto prodejem? Jsou to především rivalové Italdesignu z Turína. Společnosti jako Stile Bertone, Fioravanti, I.DE.A. Institute, Pininfarina, Stola, TescoGo a Torino Design si v poslední době příliš dobře nevedly. Italdesign přitom vydělával asi 100 milionů eur ročně prodejem práce pro značky, mezi něž nepatřily ty, které jsou součástí koncernu Volkswagen. Jestliže se nyní výkonní designoví a konstrukční specialisté Italdesignu soustředí na uspokojení potřeb deseti značek skupiny Volkswagen, zbývajících sedm designérských společností bude mít větší prostor pro získání nových zakázek.

Jedním z nejlukrativnějších kontraktů mimo oblast VW v poslední době je mnohaletá zakázka za 375 milionů eur na poskytnutí kompletního designu a konstrukce pro osm nových modelů průkopnické automobilky Hybrid Kinetic Motors Corp. působící v USA a financované Číňany z automobilky Brilliance. Pokud by se Italdesign musel tohoto kontraktu vzdát kvůli smlouvě s VW, našlo by se mnoho konkurentů, kteří by o tuto akci bojovali.

Dalším kontraktem Italdesignu, který by mohl být k dispozici, je smlouva s malajsijským Protonem na vývoj sériové verze prostorného konceptu miniautomobilu Ema, který byl odhalen na ženevském autosalonu.

Italdesign se možná bude muset vzdát také obchodování s dlouholetými čínskými partnery Brilliance China Automotive a Chery Automobile, neboť se bude muset soustředit na projekty pro společné podniky Volkswagenu s čínskými společnostmi FAW Group a Shanghai Automotive Industry (SAIC).

Pro turínské karosárny, zápasící o přežití, by převzetí Italdesignu mohlo znamenat velké žně, neboť italské zkušenosti v designu a konstrukci jsou velmi žádané, zejména na rychle se rozvíjejících asijských trzích. Otázkou zůstává, který nebo kteří z rivalů budou dostatečně rychlí a silní, aby tuto příležitost využili.

A jaké další italské klenoty by mohly ještě rozšířit sbírku vnuka Ferdinanda Porscheho? Předseda VW má dlouholetou slabost pro značky Alfa Romeo a Ducati. Že mají příliš silné majitele? Nedávná historie ukázala, že když Piech něco opravdu chce, tak to obvykle dostane.

Na fotografii jsou zleva: šéf Volkswagenu Martin Winterkorn, šéf financí VW Hans-Dieter Pötsch, Ferdinand Piech, Giorgetto Giugiaro, Fabrizio Giugiaro, šéf designu VW Walter de‘ Silva, šéf Audi Rupert Stadler, šéf Italdesign Giugiaro Enzo Pacella