name | autoweek.cz

Vodík do aut zlevní o polovinu - rychleji než se čekalo

Vodík do aut zlevní o polovinu - rychleji než se čekalo

03.02.2020 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Ceny vodíku do automobilů se v příštích 10 letech sníží zhruba o 50 %. Je to výrazně vyšší pokles, než se dosud očekávalo.
Důvodem snížení ceny vodíku pro použití v automobilech je předpokládané snížení nákladů díky navyšování objemu výroby. Navíc se očekává i zlevnění výrobních zařízení. Ve své zprávě to oznámilo Vodíkové kolegium světových energetických firem.
 
Díky poklesu ceny by se vodík mohl stát konkurenceschopnou alternativou k jiným nízkouhlíkovým palivům a v některých případech dokonce i ke konvenčním palivům. Do roku 2025 by vodík mohl dosáhnout konkurenceschopnost zejména u velkých vozidel s dlouhým dojezdem. Horší pozici bude mít při jízdách na krátké vzdálenosti, například u malých aut a autobusů.
 
Mezi členy Vodíkového kolegia patří automobilky Toyota, Nissan nebo Honda. Právě Toyota vytvořila první sériově vyráběné auto na vodík s názvem Mirai, kterého se celosvětově prodalo už přes 10 000 kusů. Letos japonská automobilka přichází s druhou generací tohoto modelu, který má dojezd přes 600 km a stejně jako jeho předchůdce jezdí zcela bez emisí, když vypouští pouze čistou vodní páru.
 
Elektromobily jsou příliš drahé
Většímu rozšíření vodíku napomáhá i skutečnost, že konkurenční technologie, zejména elektromobily s akumulátory, jsou příliš drahé na to, aby se staly životaschopnou alternativou.
 
Jako hlavní nevýhody vodíku zpráva označuje vyšší cenu vodíkových technologií a omezenou infrastrukturu. Zpráva kolegia zároveň upozorňuje, že ke snížení nákladů na produkci paliva o polovinu je nutné vynaložit investice o objemu 70 miliard dolarů. Ty by měly podporovat přijetí vodíkového paliva na všech evropských trzích.
 
Budoucnost je blíž
„Budoucnost čistých energií na bázi vodíku je blíž, než si možná myslíme, protože celý průmysl usilovně pracuje na vyřešení klíčových technických problémů. Tato zpráva ukazuje cestu kupředu k navýšení měřítka výroby a dosažení konkurenceschopnosti vodíkového paliva, a tedy i eliminaci uhlíkových emisí, což je urgentně zapotřebí,“ uvedl Benoît Potier, předseda představenstva a generální ředitel Air Liquide a spolupředsedající Vodíkového kolegia.
 
Kolegium, které vzniklo před třemi roky, spolupracuje s vodíkovými asociacemi na regionální i národní úrovni. Analyzuje aktuální vládní rozhodnutí, předpisy a technologie, a poskytuje strategická doporučení.