name | autoweek.cz

Volkswagen a americké koncerny

Volkswagen a americké koncerny

09.08.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Volkswagen se oprávněně chlubí úžasnými hospodářskými výsledky. Údaje o objemu prodeje i zisku jsou obdivuhodné. Jenže detailní analýza těchto čísel ukazuje, že výsledky Fordu a GM jsou po stránce produktivity ještě lepší.

Vypadá to nepravděpodobně, ale analýza loňských hospodářských výsledků ukazuje, že GM poté, co prošlo bankrotem, hospodaří skvěle. Ještě lépe je na tom Ford, který prošel velkou restrukturalizací už dříve, což jej v době hospodářské krize uchránila před vážnějšími problémy.

Volkswagen v roce 2010 obsadil třetí místo v počtu prodaných aut se 7,1 milionu dodaných vozidel - za Toyotou s 8,4 milionu a GM se 7,6 milionu vozů. Společnost Ford Motor prodala 5,5 milionu vozidel. Příjem Volkswagen dosáhl 7,1 miliardy eur, tj. 10 miliard dolarů. V tom jasně předčil Ford se 6,4 miliardami eur (9 miliard USD) a GM se 3,9 miliardy eur (5,5 miliardy USD).

Jenže studie Výzkumného střediska automobilového průmyslu CAR (Center Automotive Research) university v Duisburgu a Essenu dosažené výsledky analyzuje z jiného pohledu.

Ford Motor je podle CAR mnohem úspěšnější v dosaženém operačním zisku na auto. Každý dodaný automobil totiž vynesl 1165 eur (1638 USD), zatímco u Volkswagenu jen 991 eur (1393 USD) a GM 470 eur (661 USD). Přitom Volkswagen má ve své nabídce i značky Audi, Bentley, Lamborghini a Bugatti, které dosahují mnohonásobně vyššího zisku na každé auto.

Ještě působivější je skutečnost, že Ford za rok vyprodukuje 34 vozů na zaměstnance, zatímco Volkswagen jen 18. Přitom GM vykazuje skvělých 42 aut roční produkce na zaměstnance. Ale to není vše. Ford drtivě poráží Volkswagen v operačním zisku na zaměstnance s hodnotou 39 232 eur (55 152 USD) proti méně než polovičním 17 880 eur (25 130 USD). Volkswagen prohrává dokonce i s GM, které vykazuje 19 510 eur (27 421 USD) operačního zisku na zaměstnance.

Podobně je tomu s příjmy na zaměstnance: Volkswagen dosahuje 317 679 eur (496 498 USD) proti 520 347 eur (731 630 USD) u GM a dokonce 571 470 eur (803 715 USD) u Fordu.

Šéf institutu Ferdinand Dudenhöffer proto upozorňuje: \"Pokud by Volkswagen dosahoval stejnou produktivitu jako Ford, pak by se svými 450 000 zaměstnanci musel prodávat ne 8,1 milionu aut ročně jako vloni, ale 15,1 milionu vozů. Volkswagen tak nese obrovské riziko pro případ, že by nastal větší ekonomický útlum.\"

Přitom Volkswagen v současné době v souvislosti se svou snahou do roku 2018 překročit hranici prodaných aut 10 milionů hodlá přijmout dalších 50 000 zaměstnanců.