name | autoweek.cz

Volkswagen a Porsche opět před soudem

Volkswagen a Porsche opět před soudem

12.01.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Proč žijí Volkswagen a Porsche na hromádce, ale jejich svatba není stále v dohledu? Protože Volkswagen má obavy z nedořešených soudních sporů, které s Porsche vedou rozzlobení investoři. Nyní musí potížím s německými soudy čelit i Volkswagen samotný.

Šéf Volkswagenu Martin Winterkorn v Detroitu znovu prohlásil, že jeho cílem je co nejdříve začlenit Porsche Automobile Holding do struktury Volkswagenu stejně, jako před tím značky Audi, Seat nebo Škoda. Volkswagen je už od roku 2009 majitelem 51 % Porsche. Od té doby se připravují projekty integrace obou automobilek, které by měly přinést obrovské úspory a dále zvýšit ziskovost Porsche.
Nejnovější soudní pře se rozeběhla rovnou přede dveřmi Volkswagenu - u soudu v Braunschweigu, pouhých 30 km od Wolfsburgu. Až alarmujícím tempem se na původní žalobu nabalují další o úhradu škod ve výši několika miliard eur.
Podle agentury Reuters už nároky uplatňované vůči Porsche a Volkswagenu shromážděné v Braunschweigu dosáhly 1,8 miliardy eur. Německé ministerstvo financí rovněž oznámilo, že ve Stuttgartu se připravují další soudní pře proti Porsche a Volkswagenu o odškodné v hodnotě 2 miliard eur. Německý časopis Witschaftswoche zase uvedl, že se mezitím objevilo více než 70 soudících se stran. Po doplnění soudních nároků o dalších 351 milionů eur německé ministerstvo spravedlnosti oznámilo, že hodnota soudních sporů dosáhla „přibližně čtyř miliard“.
Aby celá věc byla ještě pikantnější, bylo zahájeno arbitrážní řízení proti německému presidentovi Christianu Wulffovi. Ten byl v době, kdy k předmětu arbitráže došlo, premiérem spolkové země Dolní Sasko a z tohoto titulu zasedal v dozorčí radě Volkswagenu. Protistrana se na něm domáhá odškodnění ve výši 1,89 miliardy eur, které samozřejmě nemá.
Podle zprávy Reuters je důvodem pro nákladné soudní pře toto: „Obrovské požadavky na vyrovnání škod vznesli rozlícení investoři, kteří v roce 2008 špatně vsadili na pokles ceny akcií Volkswagenu. Tvrdí, že byli uvedeni v omyl výrobcem sportovních vozů Porsche o počtu akcií, které v té době vlastnil ve Volkswagenu, což vedlo k předpokladu poklesu ceny nadhodnocených akcií Volkswagenu. Když ale Porsche v říjnu 2008 odhalilo, že má pod kontrolou 74,1 % hlasovacích práv ve Volkswagenu, hodnota akcií Volkswagenu rychle vzrostla na 1000 eur za kus, když se během několika dní čtyřnásobně zvýšila. Nedůvěřiví investoři, kteří sázeli na brzký konec růstu ceny akcií, zjistili, že Volkswagen se rychle stal co do hodnoty na trhu největší společností na světě.“
Z toho se ještě dá pochopit, proč někdo žaluje Porsche, ale těžko si představit, jak mohlo Volkswagen oklamat své akcionáře tím, co činilo vedení jiné automobilky ve snaze Volkswagen ovládnout. Soudní pře, které na základě stejné úvahy okamžitě následovaly ve Spojených státech, byly dosud neúspěšné. Přenesení soudních jednání do Německa je proto z hlediska hedgeových fondů, které se staví do role poškozených, zřejmě správným krokem, ale může být riskantnější a především mnohem dražší, protože v Německu jsou vyšší náklady spojené se soudními spory. A ti, kteří soud prohrají, v Německu platí veškeré soudní výlohy včetně právních výdajů druhé strany. Soudní pře o odškodné v hodnotě 4 milionů eur totiž stojí kolem půl milionu eur. Tady ale jde o 4 miliardy eur, a možná ještě o mnohem více, takže to někoho bude stát opravdu hodně peněz.
Už nyní ale na těchto sporech tratí Volkswagen, který stále nemůže dotáhnout do efektivní podoby akvizici, která jej stála 3,9 miliardy eur.