name | autoweek.cz

Volkswagen bilancoval rekordní rok

Volkswagen bilancoval rekordní rok

10.03.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Ve Wolfsburgu se uskutečnila Výroční tisková konference Volkswagen Group. Martin Winterkorn chválil značky Volkswagen, Audi, Škoda a Volkswagen - užitkové vozy, upozornil na zlepšení Seatu. Objasnil i příčiny problémů značky Bentley, pomalý postup jednání se Suzuki a nesnáze při spojování s Porsche

\"Volkswagen má za sebou nejúspěšnější rok ve své historii,\" řekl při Výroční tiskové konferenci ve Wolfsburgu koncernový šéf Martin Winterkorn. \"Automobilové trhy ve světě se v roce 2010 začaly vzpamatovávat. Volkswagen Group ale dodávkami zvýšenými o 13,7 % dosáhla mnohem lepšího výsledku než byl celkový vývoj trhu.\"

Vývoj v jednotlivých regionech Winterkorn zhodnotil: \"Dodávky v Německu v důsledku ukončení šrotovacích prémií poklesly o 16,7 %, ale celkový trh vykázal pokles o 23 %. Dosáhli jsme vynikajícího růstu v Jižní Americe i v USA. Motorem růstu ale zůstává asijsko-pacifický region, především Čína. Volkswagen je v Číně zastoupen už 25 let a to se nám stále více vyplácí. S takřka dvěma miliony dodaných vozidel jsme upevnili svou pozici jedničky na čínském trhu.\"

\"Velkou předností proti konkurenci je naše strategie více značek, kdy každá má své vlastní ústředí i vlastní vývoj. Takřka všechny naše značky vykázaly ve fiskálním roce 2010 růst, přičemž některé výrazný dvouciferný. To nám dopomohlo zvýšit náš podíl na světovém trhu osobních vozidel na 11,4 %,\" pokračoval s hrdostí předseda představenstva Volkswagen Group.

K výkonům jednotlivých značek řekl: \"Značka Volkswagen poprvé ve své historii překročila hranici 4,5 milionu dodaných vozů, což oproti předchozímu roku znamenalo nárůst takřka o 14 %. Audi se posunulo do čela exkluzivních značek. S takřka 1,1 milionu prodaných vozů se pro Audi stal rok 2010 nejúspěšnějším ale i nejziskovějším v historii. Seat se opět dostává do růstového trendu. S pomocí nových modelů, prodejních aktivit a posilování postavení značky se Seat vrací zpět. Významnou pomocí pro Seat bude zahájení výroby Audi A3 v Martorellu. Proto jsme přesvědčeni, že se Seat zlepšuje a brzy opět bude skupině přispívat ziskem. Luxusní segment má svou budoucnost, a to především v Číně a Indii. Proto je postavení Bentleye nadějné. Po zhoršení ekonomiky značka posílila a zvýšila dodávky o 11 %. Pro Lamborghini byl rok 2010 rokem přechodu. Dodávky sice poklesly, ale jsme si jisti budoucím zlepšením, protože poptávka po exkluzivních sportovních vozech opět roste. Divize Volkswagen - užitkové vozy potvrdila růstovou strategii. V tomto segmentu vidíme velký potenciál pro Volkswagen po celém světě včetně Evropy. V roce 2010 dodávky vzrostly o 20 %, přičemž prodej se výrazně zlepšil především v Latinské Americe. Dobrým příkladem toho, jak Volkswagen získává zákazníky je Amarok, takže pro uspokojení rostoucí poptávky tento pick-up začneme od roku 2012 vyrábět i v Hanoveru.\"

Finanční šéf Hans Dieter Pötsch vysvětlil proč finanční výsledky značky Volkswagen rostou pomaleji v porovnání se značkami Audi a Škoda. Je to dáno tím, že značka Volkswagen nejvíce investuje do budování nových závodů v Rusku, Indii a USA, z nichž poté těží i uvedené dvě značky. Stejně tak Volkswagen v největším rozsahu zabezpečuje technický vývoj nových technologií, které posléze používají i další značky.

Francisco Javier García Sanz, který má na starosti nákup, dodal ke značce Seat, že k zásadnímu obratu by u ní mělo dojít v roce 2014 s uvedením zcela nové modelové nabídky, nicméně už v roce 2013 by měl Seat být v černých číslech. K tomu by mělo dopomoci i uvedení Seatu na čínský trh, což předznamená jeho představení na autosalonu v Šanghaji počátkem dubna.

Pötsch rovněž vysvětlil loňské horší finanční výsledky dosud veleúspěšné značky Bentley. U té se současně sešly dvě okolnosti - pokles prodeje luxusních automobilů a už dříve schválené investice do zásadní modernizace obou modelových řad - jedna se představila nedávno v Ženevě a druhé přijde na řadu ještě letos.

Jen slova chvály měl Martin Winterkorn pro značku Škoda: \"Velmi radostná nálada je u značky Škoda, která chce do roku 2018 nejméně zdvojnásobit svůj prodej. Už osmý rok po sobě dosáhla Škoda prodejního rekordu. Škoda si získala své postavení díky vysoké kvalitě, praktičnosti a atraktivním cenám svých vozů. Naši přátelé v Mladé Boleslavi systematicky posilují pověst značky, takže miliony zákazníků po celém světě čekají na správné nabídky od značky Škoda, zahrnující i eko-šampiony jako je Fabia Green Line.\"

Ne vše se ale v roce 2010 dařilo podle plánu. Zatím žádný přínos nevzešel ze strategického partnerství se Suzuki. Winterkorn sice mluvil o atraktivních možnostech spolupráce a cílech na indickém trhu, ale nakonec musel připustit, že vzájemná komunikace není snadná a kulturní rozdíly v přístupu zatím brání dosažení konkrétních výsledků. Současně ale vyslovil uznání firmě Suzuki jako dobře vedené dlouhodobě ziskové společnosti, což je příslibem budoucího úspěšného partnerství. \"Budujeme vzájemnou důvěru pro zahájení společného vývoje a krok za krokem se sbližujeme. První konkrétní výsledky očekávám v roce 2012, řekl Winterkorn.\"

Od počátku března Volkswagen koupil jednu z nejúspěšnějších a nejziskovějších prodejních organizací světa Porsche Holding Salzburg za 3,3 miliardy eur. Bylo rovněž dosaženo dohody o navýšení podílu Volkswagenu v Porsche SE, k čemuž má dojít během prvního pololetí. Jenže dosažení konečného cíle - spojení s automobilkou Porsche - zatím brání daňové a legislativní překážky. Winterkorn si ale je jistý konečným úspěchem: \"K integraci Porsche a Volkswagenu nakonec dojde. Proto posilujeme naší vzájemnou spolupráci na operační úrovni. Naše synergické týmy dobře pracují, takže už jsme připravili konkrétní projekty naplňující ze 60 % náš společný cíl dosáhnout dlouhodobého zvýšení operačního zisku o 700 milionů eur ročně. Přitom to nezahrnuje žádné velké projekty týkající se nových modulů nebo platforem, pouze rozsáhlé využití synergického potenciálu v případě, že vznikne integrovaná společnost..\"