name | autoweek.cz

Volkswagen investuje 62,4 miliardy eur

Volkswagen investuje 62,4 miliardy eur

19.09.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Volkswagen Group hodlá během pěti let investovat do budování nových továren, uvedení nových modelů a vývoje a výzkumu nových technologií 62,4 miliardy eur. Půjde o součást programu směřujícího k dosažení první pozice mezi výrobci aut na světě.

Volkswagen chce během pěti let předstihnout General Motors i Toyotu Motor a stát se největším výrobcem aut na světě. Pomohou mu k tomu rozsáhlé investice, z nichž by měla těžit i česká automobilka Škoda.

Jedním z důvodů, proč se Volkswagenu v posledních měsících tolik daří, je skutečnost, že ani v době hospodářské krize v roce 2008 nezastavil investice do vývoje. Mělo to svůj důvod. Volkswagenu se dlouhodobě moc nedaří na severoamerickém trhu, takže tamní dramatický pokles prodeje jeho hospodaření nezasáhl. Naopak těžil ze svých předchozích investic v Číně, zatímco v Evropě mu v době největší krize pomohly šrotovací prémie (především na domácím německém trhu). Volkswagen proto krizí prošel relativně bez problémů, zatímco americké a japonské automobilky na čas přestaly investovat do vývoje a byly nuceny omezovat výrobu. Přitom důsledky toho se plně projeví teprve po třech až pěti letech.

\"Volkswagen Group investuje rekordní sumu prostředků do nových projektů s cílem stát se největším výrobcem aut na světě. Především se zaměříme na investice do vývoje modelů ohleduplných k životnímu prostředí,\" prohlásil koncernový šéf Martin Winterkorn. Jeho velkorysý plán investic schválilo představenstvo koncernu. Investice budou směřovat do projektů, které se budou realizovat v letech 2012 až 2016 a budou se týkat značek Audi, Škoda, Seat, Bentley a Volkswagen.

Podle původních plánů měl Volkswagen investovat během pěti let do roku 2015 částku 61,6 miliardy eur (51,6 miliardy mimo Čínu a 10 miliard do společných podniků v Číně Shanghai-VW Automotive a FAW-VW Automotive). Nově schválený plán znamená zvýšení na 62,4 miliardy eur mimo Čínu a dalších 14 miliard eur v Číně. Z toho 49,8 miliardy eur bude směřovat do budování továren a jejich vybavení, zatímco 11,6 miliardy eur je určeno na vývojové práce.

Volkswagen má v současné době ve světě 62 továren a po výstavbě dalších dvou bude mít 11 továren v rámci společných podniků v Číně. Koncern hodlá rozšiřovat výrobní kapacity rovněž v Rusku.

Winterkorn rovněž prohlásil, že Volkswagen do budoucna nebude jen investovat do zvyšování objemu produkce, ale také do zvyšování efektivity. Podle Winterkorna je cílem Volkswagenu do roku 2018 překročit hranici roční výroby 10 milionů vozů a současně zvýšit ziskovost o 8 %. V tomto ohledu ujistil, že nyní schválené kapitálové investice nepřekročí dosavadní podíl 6 % z obratu a investice do výzkumu a vývoje nepřesáhnou 4 % obratu.

Klíčovou roli při zvyšování efektivity bude hrát ještě intenzivnější využívání modulárních platforem. \"Bez toho nelze být v současném automobilovém průmyslu konkurenceschopným. Naše modulární strategie pomáhá snižovat výrobní náklady i délku vývoje a současně rozšiřuje možnosti nabízet větší počet modelů,\" řekl Winterkorn. Podle něho nová modulární platforma MQB, na níž vzniká jak 7. generace Golfu, tak 3. generace Škody Octavia, umožňuje snížit náklady o 20 % a zkrátit výrobní čas na vůz o 30 % nemluvě o výrazném snížení hmotnosti vozu a díky tomu i emisí.

Volkswagen stále řeší spojení s Porsche a Suzuki. Volkswagen sice kontroluje Porsche Automobil Holding SE z pozice majoritního akcionáře, ale spojení obou společností brání probíhající soudní procesy, v nichž další akcionáři žalují bývalé vedení Porsche kvůli znehodnocení svých investic.

Spolupráce se Suzuki Motor ani po 20 měsících nepřinesla žádné ovoce a Osamu Suzuki vyzval Volkswagen, aby mu podíl 19,89 % akcií v jeho společnosti prodal. Jenže poslední zákulisní informace z Německa naznačují, že se ve vedení Volkswagenu zvažuje i možnost úplného ovládnutí japonské automobilky.