rozmach e-commerce noční můrou pro klima | Aktuality | autoweek.cz

Rozmach e-commerce noční můrou pro klima

Rozmach e-commerce noční můrou pro klima

18.05.2021 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Vlivná evropská skupina bojující za snižování emisí v dopravě Transport & Environment tvrdí, že EU potřebuje mnohem přísnější cíle týkající se emisí CO2 lehkých užitkových vozidel.
„Evropská unie musí dramaticky zpřísnit slabé cíle CO2 pro lehká užitková vozidla aby podnítila jejich uživatele k přechodu na elektricky poháněné modely a do roku 2035 zcela ukončila prodej vozidel spalujících fosilní paliva,“ uvedla nevládní organizace pro dopravu a životní prostředí Transport and Environment (T&E).
 
T&E uvedla, že analýza prodeje dodávek v roce 2020 neprokázala žádnou změnu v emisích CO2 od roku 2017 a zjistila, že cíle EU v oblasti CO2 jsou tak slabé, že je většina výrobců může splnit aniž by prodala jedinou dodávku s nulovými emisemi.
 
„Emisní standardy, které vstoupily v platnost počátkem roku 2020, měly učinit dodávkové automobily čistší, ale výrobci automobilů nemuseli udělat téměř nic, aby je splnili. Díky patetickým cílům v oblasti CO2 se rozmach internetového obchodování stává pro naši planetu noční můrou,“ uvedl ve svém prohlášení manažer pro nákladní dopravu T&E James Nix.
 
Prodej elektrických a plug-in hybridních osobních automobilů v EU se v loňském roce téměř ztrojnásobil na více než 1 milion vozidel, což představovalo více než 10 % celkového objemu prodeje, a to díky přísným cílům v oblasti CO2 a vládním dotacím. Prodej elektricky poháněných dodávek však stagnoval na přibližně 2 % trhu.
 
T&E uvedla, že EU musí od roku 2030 posunout svůj současný cíl snížení emisí CO2 o 31 % do roku 2027 a zaměřit se na mnohem ambicióznější cíl, a to snížení o alespoň 60 % do roku 2030. Podle T&E by EU měla stanovit cíl snížení emisí CO2 o 100 % do roku 2035, čímž by prodej užitkových vozidel spalujících fosilní paliva v podstatě zakázala.
 
T&E uvedla, že EU by měla výrobcům lehkých užitkových vozidel zabránit v tom, aby vyráběli dodávky s plug-in hybridním (PHEV) pohonem. Skupiny jako T&E prosazují postupné vyřazení i osobních automobilů PHEV v příštích několika letech s tím, že jejich majitelé je nenabíjejí správně a příliš se spoléhají na motor spalující fosilní paliva. Užitková vozidla s plug-in hybridním pohonem vyvinulo jen málo výrobců, ale například Ford uvedl, jej nabízí u modelu Transit.