name | autoweek.cz

Volkswagen předvedl elektrododávku a hledá partnera

Volkswagen předvedl elektrododávku a hledá partnera

17.03.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Koncept budoucího dodávkového vozu s elektrickým pohonem e-Co-Motion je součástí budoucího rozvoje značky Volkswagen Užitkové vozy. Eckhard Scholz pro ni hledá i cestu k nové generaci modelu Crafter, tentokrát pravděpodobně bez Daimleru.

Volkswagen Užitkové vozy představil koncept lehkého užitkového vozu e-Co-Motion s elektrickým pohonem. Spojuje v sobě kompaktní rozměry, vynikající obratnost a velký nákladový prostor s užitečnou hmotností 800 kg.

„Elektrická mobilita by zejména v kategorii lehkých užitkových vozů mohla sehrát klíčovou roli při uspokojování rostoucích požadavků na přepravu ve světových velkoměstech,“ vysvětluje Dr. Eckhard Scholz, mluvčí představenstva značky Volkswagen Užitkové vozy. „Nákladní vlaky a konvenčně nebo hybridně poháněná velkokapacitní nákladní vozidla dodají zboží až k hranici města. Rozvážku zboží z překládacích stanic pak zajistí menší dodávková vozidla s elektrickým pohonem. Jejich předvídatelné trasy a pevně dané provozní sklady by mohly zjednodušit dobíjení akumulátorů a technickou údržbu,“ dodal Scholz, do loňského léta šéf technického vývoje značky Škoda.

Volkswagen e-Co-Motion je pozoruhodný tím, že je koncipovaný výhradně pro elektrický pohon. Díky tomu nabízí mnoho předností - velkou obratnost na malé ploše, velmi dobrý výhled, ergonomická sedadla a možností volného pohybu uvnitř vozu. Nakládání usnadňuje nízká podlaha nákladového prostoru. Především ale vyniká maximálním vnitřním prostorem na minimální ploše.

Při celkové délce 4,55 m a výšce 1,96 m je maximální objem nákladového prostoru 4,6 m3. Toho bylo dosaženo jasným rozdělením konstrukce karoserie do dvou částí. Spodní zóna je přizpůsobena potřebám pohonu a zahrnuje trakční elektromotor, akumulátor a převodovku pod podlahou, zatímco horní část je vyhrazena přepravě nákladu. Tím jsou vytvořeny ideální podmínky pro maximální využití obestavěného prostoru. Zároveň lze snadno vytvořit jakékoli karosářské varianty a uspořádání přesně podle individuálních potřeb zákazníků.

Kdy se e-Co-Motion dostane do sériové produkce, zatím není jasné. Před Eckhardem Scholzem totiž nyní leží mnohem závažnější problém k řešení. Volkswagen pracuje na vývoji nové generace velkého užitkového vozu Crafter. Ten se dosud vyrábí ve spolupráci s Daimlerem. Až na motory a převodovky je identický s Mercdedesem-Benz Sprinter. Oba také vyrábí Daimler v závodech v Düsseldorfu a Ludwigsfelde. Tak tomu bude až do roku 2016. Jenže Daimler upevňuje svou spolupráci s Renaultem a Nissanem, takže už malý Mercedes-Benz Citan je ve skutečnosti Renaultem Kangoo. Volkswagen proto hledá místo pro výrobu nové generace Craferu. Zvažuje se Hannover, východní Evropa a Turecko. Namísto Mercedesu je možným partnerem pro společný prodej a tím i dosažení potřebné efektivity výroby automobilka MAN, náležející rovněž do koncernu Volkswagen.