name | autoweek.cz

Volkswagen přeruší výrobu Golfu

Volkswagen přeruší výrobu Golfu

15.09.2018 | Vladimír Rybecký | Aktuality

V době, kdy média pláčou nad ukončením produkce Volkswagenu Beetle, ohlášeným na rok 2019, poněkud zapadla informace, že ve Wolfsburgu v říjnu přeruší výrobu klíčového modelu značky Volkswagen, a to Golfu - pro pokles poptávky.
Nová metodika měření WLTP a následné schvalovací procesy nepříznivě ovlivnily výrobu v rámci koncernu Volkswagen. Rozsáhlost modelové nabídky je logickou omluvou, nicméně se nelze zbavit dojmu, že ve Wolfsburgu v rámci řešení jiných problémů technické a byrokratické komplikace, spojené s WLTP, poněkud podcenili.
 
Šéf odborů VW Bernd Osterloh přitom už před časem opakovaně apeloval na představenstvo, aby rychleji řešilo problémy s normami WLTP. „Poslední dny mezi kolegy vyvolaly obavy. Mnoho z nich se diví, proč jsme na WLTP reagovali tak pozdě,“ uvedl Osterloh při nedávném společném setkání s novináři s generálním ředitelem Volkswagenu Herbertem Diessem.
 
Volkswagen a zejména jeho hlavní závod ve Wolfsburgu ve druhé polovině roku zůstává daleko za původními výrobními plány. Největším negativním faktorem, který působí problémy, jsou nové testy emisí a spotřeby pohonných hmot podle nového standardu WLTP. Volkswagen nestihnul všechny své modely nově schválit v termínu 1. září 2018, který předepisuje nový standard EU. Automobily bez schválení podle WLTP se již nesmějí prodávat, takže nemá smysl je ani vyrábět.
 
Proto Volkswagen snížil své výrobní plány na srpen a září. Ve Wolfsburgu v letních měsících zpravidla probíhá čtyřtýdenní celozávodní dovolená s úplnou odstávkou s nezměněnými platy zaměstnanců. Volkswagen doufal, že mezitím bude mít více modelů schválených podle WLTP, a tak bude výroba postupně nabíhat do plného tempa.
 
Nyní ale bude muset být přidána nová povinná přestávka v říjnu. Za tou ale zřejmě nejsou tak docela jen komplikace se schvalováním podle WLTP. Novým problémem je dramatický pokles prodeje v oblasti v Perského zálivu. Volkswagen proto chce produkci na celý týden odstavit a poté ji přizpůsobit slabší poptávce po klíčovém modelu Golf. Produkce tohoto nejdůležitějšího modelu se ovšem ve Wolfsburgu na začátku října na týden zastaví! Vedení Volkswagenu doufá, že část ztracené produkce může být vyrovnána ještě ve čtvrtém čtvrtletí.
 
Oficiální rozhodnutí o nucená přestávce padne v příštím týdnu, nicméně vedení společnost se tímto návrhem již obrátilo na vedení odborové organizace. Na přímé dotazy německých médií ale vedení Volkswagenu nereaguje.
 
Pokles výroby v důsledku konce prodejního cyklu každé modelové řady je v automobilovém průmyslu běžný. Obvyklý životní cyklus modelu bývá šest až sedm let s výraznější modernizací uprostřed tohoto období. Současná sedmá generace modelu Golf se představila na podzim 2012 a výrazný facelift přišel na podzim 2016. Očekává se, že na konci roku 2019 Volkswagen představí jejího nástupce.
 
V současné době se přitom současně diskutuje o rozšíření produkce kompaktního SUV Tiguan na tři směny aby se uspokojila naopak dramaticky rostoucí poptíívka po nové generaci tohoto vozu. Vedle Golfu je Tiguan druhým základním produktem závodu ve Wolfsburgu.
 
Volkswagen nemá problémy jen s poklesem výroby ve Wolfsburgu. Také továrna v Emdenu produkuje podstatně méně vozidel, než bylo původně plánováno. Vyrábějí se zde především vozy střední třídy Passat. Přitom o vozy této kategorie, a to platí pro celý automobilový průmysl v Evropě, je mezi kupujícími stále menší zájem. Zaměstnanci v Emdenu proto doufají, že výrobu v továrně oživí produkce jiného modelu, nejlépe SUV. Proti případnému přesunu výroby vozu Škoda Superb z Kvasin do Emdenu se bouří odboráři ve Škodě Auto, i když výroba v české továrně nestačí uspokoji obrovskou poptávku po SUV značky Škoda z její produkce.