name | autoweek.cz

Volkswagen proti Yetimu

Volkswagen proti Yetimu

10.12.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Na autosalonu v Tokiu Volkswagen překvapil konceptem crossoveru Cross Coupé. Ukazuje, že se Volkswagen připravuje na vstup mezi menší SUV a současně je první ukázkou možností zcela nové tzv. modulové platformy MQB.

Technický šéf Volkswagenu Ulrich Hackenberg potvrdil, že značka připravuje rozšíření své modelové nabídky o crossover menší než je kompaktní SUV Tiguan. Podle koncernového šéfa designu Waltera de`Silvy Volkswagen hodlá nabízet crossovery a SUV různých velikostí a s různými typy karoserií aby oslovil co nejširší spektrum zákazníků. Zájem o tento typ vozů totiž roste.

V kategorii malých SUV a crossoverů zatím koncern Volkswagen zastupovala jen Škoda Yeti. Přitom tento segment letos vykázal obrovský růst zájmu kupujících o plných 81 % především díky senzačnímu nástupu Dacie Duster, představující 67 % prodeje v tomto segmentu.

Walter de`Silva zdůraznil, že koncept Cross Coupé není předzvěstí nového Tiguanu ale vozu, který doplní nabídku značky. Jde o menší auto neortodoxních proporcí svým stylem terénního kupé připomínající Range Rover Evoque. Reaguje tak především na posun zájmu čínských zákazníků, který se začíná přesouvat od klasických sedanů k SUV. Současně by měl tento typ vozu šanci na úspěch i v USA, kde Volkswagen zatím nenabízel ani Polo.

Na konceptu Cross Coupé je ze stylistického hlediska neobvyklé také nové pojetí přídě, odlišné od toho, co dosud tým designérů Volkswagenu vedený Klausem Bischoffem a pod dohledem de`Silvy ukazoval. Je pravděpodobné, že tento styl, vycházející z možností nabízených světlomety LED, se postupně přenese i na další modely. Zřejmě už příští rok uvidíme, zda se to bude týkat i sedmé generace Golfu.

Cross Coupé je zajímavé i třemi pohonnými jednotkami. Kromě hybridního pohonu s motorem TSI o 110 kW (148 k)/210 N.m a elektromotoru o 40 kW (54 k)/180 N.m je zde ještě elektromotor o 85 kW (114 k)/270 N.m integrovaný do zadní nápravy. Tento elektromotor, pohánějící zadní kola, se využívá pokud vůz jede v režimu pohonu všech kol nebo pokud jede na čistě elektrický pohon (na ten má dojezd 45 km). Při jízdě na čistě elektrický pohon lze motor TSI využívat i pro pohon generátoru, takže vůz se promění v elektromobil s prodlouženým dojezdem. Lithio-ionový akumulátor, uložený ve středovém tunelu, má kapacitu 9,8 kWh.

Koncept Cross Coupé je pozoruhodný především tím, že až na zanedbatelné detaily v interiéru se jedná o auto působící dojmem, že je připraveno k sériové výrobě.

Cross Coupé je vytvořeno na nové modulární platformě MQB. VW Group hodlá platformu MQB (Modularer Querbaukasten, tedy stavebnice s motorem napříč) využít nejméně u 30 modelů. Nahradí jí platformy PQ25/A05 (mj. Volkswagen Polo), PQ35/A5 (mj. Volkswagen Golf nebo Škoda Octavia) a PQ46 (Volkswagen Passat). Zatím bylo s touto platformou, umožňující použití velkého rozsahu rozvoru náprav, představeno Audi A3 a koncept Volkswagen Bulli a v blízké budoucnosti se předpokládá její použití mj. u třetí generace Škody Octavia či u sedmé generace Volkswagenu Golf.

Koncept Cross Coupé je s délkou 4345 mm delší než Golf a kratší než Tiguan. Šířka je 1868 mm a výška 1523 mm. Neobvyklý je velmi dlouhý rozvor náprav 2630 mm (o 52 mm delší než u Golfu a o 26 mm delší než u Tiguanu) při rozchodu kol 1585 resp. 1613 mm.